Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherm

    Beste,

    Ik heb een zware computercrash achter de rug, en daarom een tweede(hands) pc aangeschaft, die ik compleet clean wil houden, en los van het internet. Mits het een snelle machine is, wordt dit mijn foto-pc. Ik bezit een 19" CRT scherm van het merk MEdion, waar ik uiterst tevreden over ben.

    Ik ben toch op zoek naar een tweede scherm.

    Ik ben in feite het noorden kwijt wat beeldschermen betreft. (Ik heb reeds een paar threads gelezen.)

    Aan een scherm wil ik echter niet meer dan €250 uitgeven. Wat zijn goede opties ? Ik wil geen reclame maken, maar de shop vdhsoft (www.vdhsoft.be) biedt een ruime keuze aan schermen. Maar ik weet aan geen kanten op basis van wat dat ik schermen moet gaan selecteren (behalve de prijs dan).

    Wat zijn de parameters waar men op moet letten ? Welke zijn van doorsslaggevende rol indien men een goede foto-beeldscherm wilt ?

    Ik heb nog altijd twijfels over kleurenweergave van TFT schermen (ik vind die altijd te flets). Is deze vrees terecht of niet ?

    Het klinkt misschien stom, maar omdat ik er te weinig van afweet, zal ik de keuze eigenlijk een beetje moeten laten afhangen van de kennis van anderen. Dus als je mij kunt helpen selecteren, of goede 'beeld'schermen hebt ... graag wat hulp.

    Vriendelijke groeten,
    Diederik
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: scherm

    Tja voor 250 euro valt er niet zoveel te vinden voor fotoverwerking... en al helemaal niet bij vdhsoft... ik ben er vroeger ook een paar keer geweest maar enkel omdat ze het binnen hadden, ik het snel wou hebben en het nabij is.

    Tegenwoordig ga ik in het Gentse naar www.descom.be of www.forcom.be waarbij die laatste iets goedkoper is maar wat beperkter in keuze.
    Descom geeft alleszins keuze uit Acer, Benq, Philips, Samsung, Viewsonic


    Gezien je 250 euro budget heb ik een paar schermen gezocht die geen TN paneel hebben, pva en mva zijn zeer aanvaardbaar en betaalbaar:

    Bij Acer:
    Acer AL1923s PVA 19inch 8ms, 280cd/m2 en 1000:1 contrast, 178° kijkhoek 260.50 euro
    Acer AL1952 PVA 19inch 8ms, 300cd/m2 en 1300:1 contrast, 178° kijkhoek, staat niet in lijst descom, misschien even mailen daarvoor, is eerder al 330 euro.

    Bij Benq:
    BenQ FP91GP MVA 19inch 8ms, 250cd/m2 en 1000:1 contrast, 170° kijkhoek, rond de 220 euro

    Bij Samsung:
    Samsung 971P PVA 19inch 6ms, 250cd/m2 en 1500:1 contrast, 178° kijkhoek, wel al 391,40 euro

    Erg veel keuze is er niet in dit prijsbereik, de meeste schermen zijn TN omdat deze het goedkoopst te maken zijn... S-IPS zijn doorgaans het duurste...

    Verder opletten voor backlight bleeding, responstijd als gaming belangrijk is. Je kan misschien ook even de links doorlopen die ik net hier gepost heb:
    Ben aan aankoop toe van nieuw TFT-scherm. Had Acer AL707 met contrastverh. van 500:1 . Mijn vraag is nu: nieuw scherm moet zeker een betere contrastverh.hebben (600:1, 700:1, ...) maar zal het verschil tussen 500:1 en bijv.700:1 echt merkbaar zijn? Heb ook gemerkt dat bijv.Samsung in de specs.soms spreekt over een


    In deze prijscategorie ook opletten voor schermen met enkel analoge DSUB aansluiting, probeer toch zeker ook DVI aansluiting te hebben al heeft je videokaart dat misschien nog niet (bij oudere pc's)
    Last edited by Wim; 2 maart 2007, 21:19.
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

    Comment


    • #3
      Re: scherm

      ik heb een vraagje ivm die termen
      TN,PVA en MVA
      wat betekenen deze termen
      en wat is het beste?
      en wat is zeker af te raden?
      dit omdat ik stilaan aan het denken ben om een tweede scherm bij te gebruiken specifiek voor fotobewerking (ook met vrij beperkt budget)

      Comment


      • #4
        Re: scherm

        Het antwoord kan je hier vinden:


        Kort overzicht:
        TN ongeschikt voor kleurverwerking, wel goed voor gaming & office
        PVA/MVA: beste zwartwaarde dus hoogste contrast
        S-IPS: beste kleurweergave en kijkhoek, iets minder contrast dan PVA/MVA, echter meestal gemaakt voor 20inch en groter, duurste van allemaal.

        ALs je geen 500 euro wil uitgeven ben je het beste af met een goede PVA of MVA.
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

        Comment


        • #5
          Re: scherm

          En wat met de Samsun 940BW.

          Die heeft een cotnrastverhouding 500:1; 4ms; dvi link; 300cd/m²; viewing angle 160.

          Opvallend is slechts 500:1 contrastverhouding, waar die acers aan 1000:1 zitten, maar de 4ms is de helft van 8ms (is dat goed of niet goed). Indien dit een pluspunt is, wat is belangrijk (die 4/8ms of de contrastratio ?).

          Deze Samsung zou als een van de betere beeldveerwerkingsschermen gekozen zijn door Digital Photo las ik in een andere thread (klopt dat ?)...
          Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

          Only when the last tree has been cut down,
          Only when the last river has been poisened,
          Only when the last fish has been caught,
          Then only will you see that money cannot be eaten.

          Comment


          • #6
            Re: scherm

            Overloop eens het begin van deze topic op tweakers, die mannen vatten altijd alles netjes samen:


            Reactiesnelheid is enkel van belang voor spelletjes, als je dat niet veel doet zal je het verschil niet merken tussen 4 en 8ms, het is pas bij 20-25ms dat het duidelijk waarneembaar is voor iedereen.

            Contrast is belangrijker, is meer bepalend voor de weergave van het donkerste zwart en dat is belangrijk als je het scherm dikwijls in een vrij donkere ruimte gebruikt.

            Over de 940BW: is een TN paneel met 160° kijkhoek, 500:1 contrast en 300cd/m2 helderheid. Digital Photo review heb ik niet gelezen maar het zou mij toch verwonderen mocht een TN paneel met zo'n award gaan lopen. Misschien is het gezien de prijs en de concurrentie in deze categorie één van de betere maar of het daarvoor nu echt geschikt is... Als je éénmaal een S-IPS scherm naast MVA/PVA/TN gezien hebt dan zie je meteen het verschil. Bijvoorbeeld huidtinten vervalen enorm snel bij MVA/PVA, als je bij normale kijkafstand je hoofd 10cm opzij beweegt zie je het gezicht met de helft fletser worden, dat vind ik onaanvaardbaar (getest met m'n imac20inch vergeleken met m'n Nec 20wgx2).

            Vertrouw niet op 1 review, en al zeker niet op een enthousiaste user review die geen vergelijk heeft of het is met zijn 3 jaar oudere scherm dat hij vervangt. Ik vertrouw de tests van www.behardware.com omdat hij de schermen calibreert en het resultaat voor en na calibratie toont, kijkhoek fotografeert zodat je het duidelijk kan zien, kleurgamut laat zien,...
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

            Comment

            Working...
            X