Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harddisk voor backup

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Harddisk voor backup

    Begin ze zo wat gaan te knijpen nu dat ik meer en meer lees over beperkte houdbaarheid van CD en DVD. Ik heb al een samsung externe HD in een Icy box, maar dat kreng start de helft van de tijd niet op

    Dus is mijn vraag wie raad wat aan als betrouwbare back-up en voor hoe lang ?


    thx

  • #2
    Re: Harddisk voor backup

    Staat de harde schijf die erin zit wel op "master" ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Harddisk voor backup

      Marc, in de Fnac staan de externe drives van LaCIe nog steeds aan 99 euro voor de 250 Gig en 139 voor de 320 Gig. Dan ben je m.i. toch zeker voor 5 jaar gerust.

      Comment


      • #4
        Re: Harddisk voor backup

        Voor wie niet vies is van Aldi, rustig afwachten tot de volgende keer een externe harddisk in aanbieding is.
        Effekens gekeken op www.medion.de.
        250 Gb voor 99 EUR.
        320 Gb voor 109 à 119 EUR.
        400 Gb voor 129 EUR.
        500 Gb voor 169 EUR.
        Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
        BD0993BE
        Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

        Comment


        • #5
          Re: Harddisk voor backup

          In de Carrefour staan momenteel de harde schijven van Western Digital My Book Essential 500 GB aan 159 euro. Ik heb de Premium 320 GB en ik kan je zeggen dat dit zeer goede schijven zijn!
          Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
          http://www.orlik.be

          Comment


          • #6
            Re: Harddisk voor backup

            Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
            Voor wie niet vies is van Aldi, rustig afwachten tot de volgende keer een externe harddisk in aanbieding is.
            Effekens gekeken op www.medion.de.
            250 Gb voor 99 EUR.
            320 Gb voor 109 à 119 EUR.
            400 Gb voor 129 EUR.
            500 Gb voor 169 EUR.
            Ik heb net mijn 3 jaar oude Medion (160GB) gesloopt, die had kuren en als ik er niet meer op kan vertrouwen, dan haal ik ze liever uit elkaar (dan kon ik ook eens zien wat er allemaal inzit ).
            (Mijn Aldi-pc is ouder, en die werkt nog wel perfect.)

            Je moet niet wachten op de Aldi-promoties, voor die prijzen kan je op andere plaatsen ook wel altijd externe harde schijven vinden.

            Ik gebruik hier twee externe harde schijven van 320GB (Iomega en Lacie), de ene ligt zelfs in de garage voor wat extra veiligheid.
            In de PC zit ook een aparte harde schijf waarop alleen foto's staan. Daardoor heb ik alle foto's drie keer (eigenlijk 4, want op de laptop staan er nog een heleboel).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Harddisk voor backup

              Zowel dvd's als hard disks hebben niet het eeuwige leven. Een behoorlijk veilige (maar misschien overdreven) backup methode is deze:
              * Alle foto's plaatsen op een externe hard disk (kost zo'n 120 euro voor 300 GB, oftewel 40 ct per GB).
              * Bovendien alle foto's branden op twee afzonderlijke dvd's, liefst van twee verschillende merken (kost telkens zo'n 1,2 euro per 4,3 GB, oftewel 28 ct per GB). Bovendien telkens de twee dvd's elk in een andere ruimte bewaren (veiliger bij brand of diefstal - ze op een ander adres bewaren is nog beter maar vaak niet haalbaar).
              Schrijf er ook de datum op en kopieer na een jaar of vijf de dvd's. Uiteraard kan dat na die tijd op een moderner medium, dat op dat ogenblik het meest courant is.

              Als dan je foto's nog verloren gaan, ben je een ontzettende pechvogel!

              Comment


              • #8
                Re: Harddisk voor backup

                Ik zie echt niet in waarom je nog het werk zou doen om op DVD te branden. Bij mij gaat alles op 2 externe hd's.

                Comment


                • #9
                  Re: Harddisk voor backup

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Ik zie echt niet in waarom je nog het werk zou doen om op DVD te branden. Bij mij gaat alles op 2 externe hd's.
                  Hier ook en tijdelijk soms ook op USB stick tot de map 'gekuist' is, dan op externe HD.
                  Heb een maxtor en een Lacie.
                  mvg
                  Caro
                  www.myspace.com/photocaroline

                  Comment


                  • #10
                    Re: Harddisk voor backup

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ik zie echt niet in waarom je nog het werk zou doen om op DVD te branden. Bij mij gaat alles op 2 externe hd's.
                    Een tweede hard disk is natuurlijk ook zinvol. Maar dvd's zijn per GB iets goedkoper en bovendien kun je die makkelijker op verschillende plaatsen opbergen.

                    Waar het uiteindelijk om draait, is dat je meer dan één back up medium gebruikt, en dat je dit regelmatig (zeker om de vijf jaar) 'ververst'. Dat lijkt me de belangrijkste boodschap

                    Comment

                    Working...
                    X