Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standaard prime voor op m'n D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Standaard prime voor op m'n D50

    Nu staat standaard de nikkor AF 50 f/1.8 op m'n D50, de 18-55 kitlens heeft voor mijn toch afgedaan ( niet lichtsterk genoeg, scherpte laat het een beetje afweten,... ). Maar zo'n 50 mm op je toestel was in het analoge tijdperk wel tof, maar nu mis ik soms echt wel groothoek ( je hbet toch al een 75 mm lens in je hand, rekening houdend met de cropfactor ).
    Nu is mijn vraag, welke primes komen er allemaal in aanmerking om een plaatsje op m'n D50 te verdienen. AF, MF, Ai(s) maakt eigenlijk allemaal weinig uit want meestal werk ik toch volledig manueel... Als student heb ik wel geen reusachtige budget tot mijn beschikking...

    Bert

  • #2
    Re: Standaard prime voor op m'n D50

    Heeft er soms iemand ervaring met deze lenzen :
    Panagor 35 f/2.0 ( 10 euro ),Typonar 35 f/2.8 ( 10 euro ), Kinor 35 f/2.8 ( 15 euro ), vivitar 35 f/2.8 (15 ) of de Kenlock 35MM f/2.8 ook 10 euro ? Ze zijn wel allemaal goedkoop moet ik zeggen, maar van de merken heb ik nog nooit gehoord... Beter bij nikon blijven ?

    Bert

    Comment


    • #3
      Re: Standaard prime voor op m'n D50

      Hallo,

      Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik zou eigenlijk een indoor lens willen (om binnenshuis nog wat fotos te kunnen maken zonder flits), en daarom dacht ik eerst ook aan een 50mm prime (of de 1.4 zijn meerprijs waard is tov de 1.8 weet ik niet). Er bestaat natuurlijk ook nog de Sigma 30mm (1.4) die in dezelfde prijsklasse valt als de Nikkor 50mm 1.4. En 30mm komt in analoog equivalent uit op 45mm, wat toch al sterk in de buurt zit van 50mm. Er is dan ook nog de Nikkor 35mm (2.0), die iets minder lichtsterk is dan de 50mm, maar die in analoog equivalent op 52.5mm komt.

      Als je kiest voor manuele focus kan je denk ik voor 50-75 Euro een 50mm 1.8 vinden (tweedehands).
      ---
      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

      Comment


      • #4
        Re: Standaard prime voor op m'n D50

        Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ydiers Bekijk bericht
        Heeft er soms iemand ervaring met deze lenzen :
        Panagor 35 f/2.0 ( 10 euro ),Typonar 35 f/2.8 ( 10 euro ), Kinor 35 f/2.8 ( 15 euro ), vivitar 35 f/2.8 (15 ) of de Kenlock 35MM f/2.8 ook 10 euro ? Ze zijn wel allemaal goedkoop moet ik zeggen, maar van de merken heb ik nog nooit gehoord... Beter bij nikon blijven ?

        Bert

        Hi,

        Niet doen: panagor, Typonar,Kinor
        Neutraal: Kenlock
        Aanrader: vivitar 35mm. (Leuke meevaller als serienummer ook nog met 28xxxx begint). Kan de vergelijking met VEEL duurdere modellen aan. Heb er zelf ook een in Nikon mount. Je zal wel een adapter nodig hebben waarschijnlijk.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Standaard prime voor op m'n D50

          Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ydiers Bekijk bericht
          Heeft er soms iemand ervaring met deze lenzen :
          Panagor 35 f/2.0 ( 10 euro ),Typonar 35 f/2.8 ( 10 euro ), Kinor 35 f/2.8 ( 15 euro ), vivitar 35 f/2.8 (15 ) of de Kenlock 35MM f/2.8 ook 10 euro ? Ze zijn wel allemaal goedkoop moet ik zeggen, maar van de merken heb ik nog nooit gehoord... Beter bij nikon blijven ?

          Bert
          Ik zou al die raar merken laten wat ze zijn en voor de Nikkor 35mm F/2 gaan. Het is een top lenske, scherp op F/2. en je hebt je 50mm op je DSLR.


          Ik heb een paar weken geleden eens een Sigma 30mm F/1.4 vastgehad.
          Ik was aangenaam verrast, heel scherp vanaf F/1.4
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Standaard prime voor op m'n D50

            Je weet deze soms toevallig nergens 2de hands te koop staan. Voor hoeveel gaat deze ongeveer ? Kan ik weten of hij binnen mijn budget past...

            Bert

            Comment


            • #7
              Re: Standaard prime voor op m'n D50

              Als ik iets zoek dan smijt ik een visje uit op

              Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.

              De grootste advertentiesite van Nederland. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koopt en verkoopt u op Marktplaats.nl.




              Welk is een correcte prijs voor een 35mm F/2 in perfecte staat met alles erbij
              (geen zonnekap). Het hangt een beetje van de ouderdom af. 200-250 Eur.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Standaard prime voor op m'n D50

                Sigma EX 28mm F1.8
                Prachtlens en betaalbaar !

                Comment


                • #9
                  Re: Standaard prime voor op m'n D50

                  Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                  Sigma EX 28mm F1.8
                  Prachtlens en betaalbaar !
                  Is die sigma beter dan een nikkor 28 f/2.8D ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Standaard prime voor op m'n D50

                    Ik heb even in de nikkor stal gekeken en deze lenzen passen nog min of meer ( 2de hands ) in mijn budget.
                    AF :
                    - AF 35 f/2D
                    - AF 24 f/2.8D
                    - AF 28 f/2.8D
                    MF :
                    - AIS 28 f/2
                    - AIS 35 f/2

                    Ik denk toch maar voor een lens uit de AF-stal ga kiezen, gebruiksgemak...;-) Tenzij ik ergens een koopje van een AIS-lens moest vinden...

                    Of presteren de sigma 30 f/1.4 en de 28 f/1.8 beter dan hun nikkor tegenhangers ?

                    Bert

                    Comment

                    Working...
                    X