Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doet een lens nu eigenlijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doet een lens nu eigenlijk?

    Hallo,
    als complete leek vroeg ik me af wat de verschillende lenzen nu precies doen bij een spiegelreflexcamera.
    Ik zie soms 18-55 en 70-300 maar heb geen idee waar dit juist voor staat.
    Kan je met die lenzen een object dichter bij je krijgen om te fotograferen?
    Ik ben mijn gewoon digitaal toestel gewoon met 3 maal optische zoom maar ik vind nergens iets van zoom terug bij uitleg over digitale spiegelreflextoestellen.
    Wie kan me een begrijpbaar antwoord geven aub?

  • #2
    Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door Goldy_be Bekijk bericht
    Hallo,
    als complete leek vroeg ik me af wat de verschillende lenzen nu precies doen bij een spiegelreflexcamera.
    Ik zie soms 18-55 en 70-300 maar heb geen idee waar dit juist voor staat.
    Kan je met die lenzen een object dichter bij je krijgen om te fotograferen?
    Ik ben mijn gewoon digitaal toestel gewoon met 3 maal optische zoom maar ik vind nergens iets van zoom terug bij uitleg over digitale spiegelreflextoestellen.
    Wie kan me een begrijpbaar antwoord geven aub?
    Eigenlijk heb je 't antwoord al zelf gegeven, aangezien je zelf spreekt van een 3x optische zoom dan weet je toch al als je zoomt dat je het object dat je wil fotograferen dichterbij komt, dus bij spiegelreflex is dat net hetzelfde hoe groter je zoombereik hoe dichter je het onderwerp naar je toe trekt....

    mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

    Comment


    • #3
      Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
      Eigenlijk heb je 't antwoord al zelf gegeven, aangezien je zelf spreekt van een 3x optische zoom dan weet je toch al als je zoomt dat je het object dat je wil fotograferen dichterbij komt, dus bij spiegelreflex is dat net hetzelfde hoe groter je zoombereik hoe dichter je het onderwerp naar je toe trekt....

      mvg,
      Hallo,
      bedankt voor te antwoorden maar hoeveel is de zoom dan bv bij 55 of 200, hoever kan je een object dichter halen?
      Ik weet dat dit voor de meeste een simpele vraag is maar ik snap niet goed die bereiken van die lenzen.
      Groetjes Hilde

      Comment


      • #4
        Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
        Eigenlijk heb je 't antwoord al zelf gegeven, aangezien je zelf spreekt van een 3x optische zoom dan weet je toch al als je zoomt dat je het object dat je wil fotograferen dichterbij komt, dus bij spiegelreflex is dat net hetzelfde hoe groter je zoombereik hoe dichter je het onderwerp naar je toe trekt....

        mvg,
        Da's ook maar een halve uitleg, wat doet een 500mm prime dan ?

        Je hebt lenzen met een veranderlijk brandpunt (zoomlenzen) en met een vast brandpiunt (primes).
        De cijfertjes 55-200 geven aan dat de lens zoomt tussen een brandpunt van 55mm en een brandpunt van 200mm
        In de analoge tijden werd een lens met een brandpunt van 50mm beschouwt als standaard omdat deze relatief gezien eenzelfde beeld qua grootte zou opleveren dan je met het blote oog waarneemt. In het digitale tijdperk moet je er mee rekening houden dat veel camera's een cropfactor hebben. Dat wil zeggen dat ze het beeld gaan bijsnijden in een bepaalde verhouding. een camera met een cropfactor van 1.5 maakt om het zo te zeggen van je 50mm lens een een 75mm lens op die camera. De standaard zou dan zijn 35mm.
        Lenzen met een ander brandpunt dan deze 35 mm zullen op die camera een verder of dichter beeld tonen. Heel rudimentair gesteld dus.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
          hoe groter je zoombereik hoe dichter je het onderwerp naar je toe trekt....
          Dit is natuurlijk niet waar he. Een 18-200 mm-lens heeft een veel groter zoombereik dan een 100-300, nl. 11x tegenover 3x. Toch kan die laatste de zaken dichterbij halen.

          Comment


          • #6
            Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Dit is natuurlijk niet waar he. Een 18-200 mm-lens heeft een veel groter zoombereik dan een 100-300, nl. 11x tegenover 3x. Toch kan die laatste de zaken dichterbij halen.
            't ja hoe je het ook bekijkt, zoom is zoom hé, je weet toch wel wat ik bedoel hé, het brengt in allebei de gevallen het onderwerp dichterbij en natuurlijk bij de ene lens zal da natuurlijk wa meer zijn dan bij de ander rekening houdend met de verschillende soorten lenzen, daarom delen ze deze dan ook onder in categorieën (groothoekzoom, tele-zoom) maar da wist je al wel ....


            mvg,
            2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

            Comment


            • #7
              Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

              Ik wil hier graag even op inpikken. Wat ik uit dit topic kan opmaken:
              Neem het grote bereik van de lens, deel dat door het kleine bereik en je heb wat ze bij de compacte digicams de optische zoom noemen.

              Ik ben (nu misschien wel was) van plan de
              Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Canon aan te schaffen: 300/70= 4.2x

              Wil dit nu zeggen dat ik in vergelijking maar 4.2x optische zoom heb. Ik heb nu een nikon coolpix met een zoom dan 3x, deze lens kost meer dan ik het toestel destijd betaald heb, en ik wil net over op een spiegelreflex hoofdzakelijk voor de zoom.

              Is het dan verstandiger om een Sigma 28-300mm F3.5-6.3 SLD DG Macro voor Canon aan te schaffen: 300mm/28= 10.7x

              Lijkt me toch sterk aangezien een Powershot SI3 een zoom van 12x heeft.

              Ik hoop dat mijn redenering fout is in ieder geval.

              Ik zoek een lens rond de 250€ met een goede zoom, dus als ik in de zoo ben moet ik niet 5% dier en 95% achtergrond hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                Oorspronkelijk geplaatst door J.Walker Bekijk bericht
                Ik wil hier graag even op inpikken. Wat ik uit dit topic kan opmaken:
                Neem het grote bereik van de lens, deel dat door het kleine bereik en je heb wat ze bij de compacte digicams de optische zoom noemen.

                Ik ben (nu misschien wel was) van plan de
                Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Canon aan te schaffen: 300/70= 4.2x

                Wil dit nu zeggen dat ik in vergelijking maar 4.2x optische zoom heb. Ik heb nu een nikon coolpix met een zoom dan 3x, deze lens kost meer dan ik het toestel destijd betaald heb, en ik wil net over op een spiegelreflex hoofdzakelijk voor de zoom.

                Is het dan verstandiger om een Sigma 28-300mm F3.5-6.3 SLD DG Macro voor Canon aan te schaffen: 300mm/28= 10.7x

                Lijkt me toch sterk aangezien een Powershot SI3 een zoom van 12x heeft.

                Ik hoop dat mijn redenering fout is in ieder geval.

                Ik zoek een lens rond de 250€ met een goede zoom, dus als ik in de zoo ben moet ik niet 5% dier en 95% achtergrond hebben.

                neen hoor, je hebt het ietwat verkeerd begrepen denk ik.

                Als je die 70-300mm lens en die 28-300mm lens beide op 300mm zet (volledig "inzoomt" dus), dan krijg je exact hetzelfde beeld.

                In feite moet je het bekijken in kijkhoeken.

                dit komt vanop deze les op morguefile (bekijk die les eens voor de volledige uitleg, echt interessant)




                Het enige verschil tussen de 70-300mm en de 28-300mm, is dat de 28mm je veel "wijder" beeld kan geven, terwijl 70mm toch al eerder een "portret-brandpuntsafstand" is...

                Welke lens jij wilt hangt af van wat je ermee wil doen. Wil je ermee op reis gaan en wil je op die reis slecht 1 lens gebruiken, dan is de 28-300mm voor jou.
                Wil je echter een betere kwaliteit hebben in het telebereik, voor bijvoorbeeld sport of vogelfotografie, dan zal de 70-300mm waarschijnlijk beter zijn.

                Net doordat de 70-300mm minder kan "inzoomen" hebben de lensmakers veel minder compromissen moeten maken op vlak van scherpte, gebogen lijnen, enz...

                Vaak is een zogenaamde "prime", een lens die niet kan inzoomen, optisch veel beter dan een zoomlens met hetzelfde brandpunt, omdat de constructie eenvoudiger en dus nauwkeuriger kan.

                Bekijk echt eens die lessen op morguefile, heel handig.

                Tom


                edit: De canon S3 IS heeft een lens die "equivalent" is aan een 36-432 mm lens op een filmcamera, vandaar het grote zoomgetal. Op een Digitale Spiegelreflex (DSLR) met een sensor die 1,5x kleiner is dan een frame op een rolletje film, is de "beeldhoek" (zie figuur) van een 300mm "equivalent" met die van een 450mm lens (doe maal 1,5), met andere woorden, je gaat verder kunnen kijken dan de S3 IS
                Last edited by TDN; 12 mei 2007, 00:01.
                ~TDN
                fotoblog: www.tdn9.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                  als je door de bomen het bos niet meer ziet dan denk ik dat hier op de site bij de faq's wel al een beetje basisuitleg staat over lenzen en de getalletjes erop, en anders: www.natuurfotografie.be, daar kan je gratis een goeie cursus met veel goeie uitleg downloaden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                    dit komt vanop deze les op morguefile (bekijk die les eens voor de volledige uitleg, echt interessant)
                    Inderdaad meer dan interessant
                    Site staat nu bij m'n bookmarks !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                      hoe je het ook bekijkt of wat voor lens je ook gebruikt, je onderwerp blijft op dezelfde afstand hoor.
                      zou ook niet zo leuk zijn, als al die fotografen met al die verschillende lenzen, alles zo maar zouden verplaatsen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        hoe je het ook bekijkt of wat voor lens je ook gebruikt, je onderwerp blijft op dezelfde afstand hoor.
                        zou ook niet zo leuk zijn, als al die fotografen met al die verschillende lenzen, alles zo maar zouden verplaatsen.
                        grt,bouk.
                        De nieuwe Canon 70-200 f2.8 IS-Telekinesis misschien?
                        ~TDN
                        fotoblog: www.tdn9.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat doet een lens nu eigenlijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
                          hoe groter je zoombereik hoe dichter je het onderwerp naar je toe trekt....
                          Het zoombereik heeft niets met de brandpuntsafstand te maken, die bepaald hoe de foto er uit ziet.

                          18-55 en 70-200 allebei ongeveer een zoombereik van 3x, maar iets heel anders.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X