Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cameradiefstal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cameradiefstal


    Deze zomer gaan we rondtoeren in Mexico (Mexico-City naar Yucatán) te voet, per bus enzo.
    Nu nemen we natuurlijk ook onze camera mee (Pana FZ50).
    Maar we hebben toch wat schrik dat deze gestolen wordt of dat we overvallen worden voor de camera.
    Heeft iemand nuttige tips/adviezen om dit te voorkomen?
    Of valt het al met al reuze mee?
    De camera is wel verzekerd maar ja, als ie gestolen wordt , dan is dat allemaal zo'n rompslomp in 't buitenland hé.

  • #2
    Re: Cameradiefstal

    Heb ook wel interesse, wij vertrekken binnen enkele weken naar daar.
    Mexico City, dan allerlei tussenstops en zo stilaan naar het Oosten om te stoppen met 3 daagjes Cancun.


    Sven
    --
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

    Comment


    • #3
      Re: Cameradiefstal

      Gewoon dezelfde maatregelen nemen zoals je zou gaan wandelen in Antwerpen, Brussel, Luik, Charleroi of andere B-steden.

      Ben zelf één keer geweest in Mexico City voor 5 dagen, ik heb me daar zo veilig gevoeld als in Antwerpen, Brussel, Luik, Charleroi of andere B-steden.

      Je moet van je eigen weten waar je wel en niet mag komen. Vooral s'avonds en s'nachts moet je oppassen, maar is dat in België ook niet ???

      Ook oppassen op (openbare) plaatsen waar veel volk komt, gauwdiefstallen, zakkenrollers enz . . . , maar is dat hier ook niet !!!

      Dus gewoon doen en een beetje opletten.
      Als je dan toch iets voor hebt, gan dan naar de Tourist Police
      Zij zullen je wel verder helpen, oppassen voor de gewone politie, zijn zijn nog veel corrupter dan onze politiekers.

      Een goede reis gewenst en wens je meer teweten te komen over Mecico in het algemeen, kan ik je wel verder helpen. Ik ken iemand die aldaar veeeeele jaren heeft gewoond, het is die persoon die ik ben gaan bezoeken.
      Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
      Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

      BD0460BE

      Comment


      • #4
        Re: Cameradiefstal

        Hartstikke tof ... je reactie.
        Maar het is dus niet zo dat als je een camera rond je nek hebt hangen, dat deze dan wordt afgesnukt of opgeëist?
        Of gewoon zoveel mogelijk de camera in de tas houden?

        Hé...zou je informatie hebben omtrent hele goedkope binnenlandse vluchten in Mexico?
        En is het beter die nu al hier te boeken of gewoon daaro, ter plaatse?
        Alvast hartstikke thanks.
        OOk adressen van hele goedkope hostels rond Yucatan, zouden welkom zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Cameradiefstal

          Wat betreft je camera afrukken van je nek of opeisen of andere praktijken, die gebeuren hier ook in ons landje als ginder.
          Overdag moet je eigenlijk niet zo veel vrezen, zeker niet in de echt toeristische plaatsen, daar wordt je wel beschermd door de Tourist Police.

          Gewoon een beetje uitkijken, zoals je hier zou doen.

          Goedkope vluchten kan je hier al vinden via internet. Tik een keer "Mexico" op Google en je zal zien wat je allemaal niet kan vinden.
          Tevens zal je dan ook goedkope hotelletjes vinden, maar verwacht dan ook geen 3*** of 4**** bediening.
          Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
          Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

          BD0460BE

          Comment


          • #6
            Re: Cameradiefstal

            Beste,

            wij reizen regelmatig op die manier, zowel in Azië als in Latijns-Amerika. Nog nooit problemen mee gehad, maar dus wel opletten in "gure buurten". De betere reisgidsen vermelden dit trouwens dikwijls.

            Ik let er wel steeds op dat ik de camera steeds in de hand hou (en dus niet los rond de nek) en dat ik geen opvallende fototas meedraag (maar bvb toploader in gewone rugzak)

            voor de rest, gewoon gezond verstand gebruiken en de tas geen enkel moment uit handen geven (ook niet bvb op een terrasje of in de bus, steeds met lus om de pols of zo) en nooit, echt nooit, uit het oog verliezen.

            veel reisplezier!

            Grtz,

            Happyboedha
            Sony A700

            Comment


            • #7
              Re: Cameradiefstal

              Enkele jaren geleden heb ik ook rondgereisd in México: DF, Veracruz, Chiapas en Oaxaca in vier weken. In DF ben ik misschien drie dagen gebleven en heb het vooral als uitvalsbasis gebruikt om Tula en Teotihuacán te bezoeken. Ik reis altijd alleen, met rugzak, en maak enkel gebruik van bus en trein, of taxi als het niet anders kan. Bus is México is relatief goedkoop en voor sommige trajecten zijn er nachtritten zodat je kan besparen op overnachtingskosten. Ik reis nl. op een klein budget

              Waar heb ik me onveilig gevoeld? Nergens eigenlijk. Ik voelde het wel even kriebelen in mijn buik op de bus van DF naar Papantla, door al die kruisen met foto's ter nagedachtenis van de verongelukten in elke haarspeldbocht (en er zijn er veel). Eveneens memorabel was de bus van Xico naar Xalapa. Die rit was echt slecht voor mijn hart... In de staat Tabasco heb ik een bezoekje gebracht aan de archeologische site Comalcalco, waarvoor ik samen met drie Mexicanen een taxi gecharterd heb in Villahermosa. Tabasco is rijk naar Mexicaanse normen (olie) en de asfalt van prima kwaliteit. Onze chauffeur was duidelijk meer dan de toegelaten 80km/h aan het rijden - het kriebelde in mijn buik - maar we zullen nooit weten hoe snel. Zijn metertje werkte niet en stond altijd op 0... Diezelfde dag er nog achter gekomen dat het een plaatselijk gebruik was om de snelheidsmeter uit te schakelen Maar nooit of te nimmer heb ik me onveilig gevoeld. Wel soms onwennig, maar México was het eerste niet-Europese land dat ik bezocht, en je ogen worden er wel enkele malen letterlijk opengetrokken (tenzij je niet wil).

              Waar zou ik oppassen? In México DF zou ik niet zomaar in elke taxi stappen. In elke deftige reisgids staat waar je op moet letten. Denk eraan dat die ongure taxichauffeurs het niet specifiek op toeristen gemunt hebben hé. Aan de westkust werd me enkele malen softdrugs aangeboden. Op dit soort aanbiedingen zou ik nooit ingaan. Niet omdat je geen drugs zou aanraken, maar omdat de verkoper onder een hoedje kan spelen met zijn oom die bij de politie werkt (Dit geldt trouwens niet enkel voor México).

              Het belangrijkste is, zoals Happyboedha heeft vermeld, je gezond verstand te gebruiken. Hou je camera in de hand; ik draai mijn pols altijd door de camerariem zodat het fototoestel niet zomaar uit mijn hand kan gerukt worden. Tijdens wandelingen of bezoeken aan archeologische sites waar geen kat te zien is, hang ik het toestel meestal om. Neem een rugzak waar niet in koeien van letters het NIKON, CANON, etc op gedrukt staat. Als je je rugzak op de grond plaatst om er iets uit te halen of in te stoppen, plaats dan je been door een van de draagriemen.
              Belangrijk: bekijk niet elke Mexicaan als een potentiële dief! Je zal snel ervaren wat het Mexicaanse machismo inhoudt, maar daaronder zit een fluwelen hartje Leer nog 5 woorden Spaans zodat ze weten dat je geen USAmerikaan bent.

              Een algemene regel die ik heb geleerd na enkele reizen: hoe meer toeristen, hoe meer kans dat je iets overkomt. De meestal arme mensen die in gebieden wonen waar ze amper blanke apen zien, heb je meestal niet te vrezen. Of misschien wel: een fototoestel kan hun aandacht trekken, want dat kennen ze niet. Ze gaan het niet uit je handen rukken, maar ze gaan wel hun uiterste best doen om het toch eens in hun handen te mogen houden Je vindt dan een heleboel vette vingers op je lens terug, maar in het slechtste geval laten ze het vallen.

              Geniet van de reis.
              :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

              Comment


              • #8
                Re: Cameradiefstal

                Geen opzichtige fototas met het merk erop, liever het soort tas waarin je je vuile onderbroeken meeneemt.
                Ik weet niet of je een laptop meeneemt om je foto's af en toe op over te zetten, anders: een paar (kleinere) geheugenkaartjes kopen en af en toe eens een ander in het toestel steken. Als je je toestel verliest (op één of andere manier) ben je niet al je foto's kwijt. Of anders dus elke dag op je pc zetten.

                Comment

                Working...
                X