Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opslaan

    Ik ben net begonnen met digitaal en nog zoekende.
    Hoe slaan jullie je foto's allemaal op?
    Ikzelf heb nu het toestel op raw en jpeg staan dus al 2 foto's per keer, daar komt dan vaak nog een bewerkte bij en nog een aangepaste in formaat voor b.v. de forums, dat zijn dan 4 foto's van 1 dezelfde, kan dit niet anders?
    Roger

  • #2
    Re: Opslaan

    Je zorgt er best voor dat je al zeker het origineel veilig bijhoudt, en dat op verschillende "dragers". De bewerkte foto's zijn iets minder belangrijk, want als het echt nodig is kan je de bewerkingen wel opnieuw doen.

    Zet ze niet op 1 harde schijf, het beste is dat je meerdere harde schijven gebruikt, waarvan je er dan nog best eentje op een heel andere plaats opbergt. In mijn PC zit een aparte harde schijf waarop ik alleen foto's zet. Er ligt een externe harde schijf naast mijn pc, waarop een volledige kopie staat van alle foto's, en ik heb er nog 1 in een vrijstaande garage liggen om wat extra veiligheid te hebben (inbraak, brand....).

    Je kan ook CD's of DVD's gebruiken, maar die gaan ook maar een bepaald aantal jaar mee. Een harde schijf kan ook stuk gaan, dus moet je altijd zorgen voor een extra back-up. Ik heb hier nog een defecte externe harde schijf liggen, maar die heb ik snel vervangen door een nieuwe.

    De kostprijs per gigabyte van een CD of een externe harde schijf is ongeveer hetzelfde, maar de CD's schrijf je meestal toch niet helemaal vol. 320GB (bijvoorbeeld) aan halfvolle CD's is een hele berg, en het is ook moeilijk om die overzichtelijk te houden. Een externe harde schijf is maar een doosje met wat kabeltjes, die kan je veel gemakkelijker opbergen, en je vindt er de gewenste foto's ook veel sneller op terug dan uit een hele berg CD's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Opslaan

      Ik kan uit ondervinding beamen dat je inderdaad heel snel een hele berg foto's dubbel, trippel, ... krijgt.
      Ikzelf probeer (ik zeg wel probeer want het lukt niet altijd even super) goed te filteren tussen de getrokken foto's...
      In het begin sloeg ik alles op, en met m'n vorig digitaal fototoestel was dat nog doenbaar (2mb per foto) maar nu... met m'n digi-reflex... kom ik aan 4 tot 5 mb per foto... als je dan elke foto opslaagt...

      En eventueel, als je de foto's bewerkt hebt, en mooie resultaten behaalt hebt, is het misschien zelfs interessant om ook de originele raw te wissen... Maar dat is ieder z'n ding natuurlijk...

      Alvast veel succes in je queste naar meer schijfruimte...

      Comment


      • #4
        Re: Opslaan

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Opslaan

          Ik wil mijn foto's opslaan op een externe harde schijf en op dvd om ze langer te bewaren.
          Is het mogelijk / verstandig om de foto's een tekst mee te geven, en in welk programma zou ik dat moeten doen ?

          Comment


          • #6
            Re: Opslaan

            Al de belangrijke documenten, dus AL de foto's worden hier opgeslagen op de harde schijf van de PC en op twee afzonderlijke, externe, harde schijven.

            Met AL de foto's bedoel ik wel : degenen die overblijven na het definitief deleten van de mislukte foto's .

            Vroeger werden ze ook op een CD-rom of DVD gezet.
            Maar met drie harde schijven is er voldoende zekerheid om alle gegevens te bewaren.

            Maar in het leven is er niets dat 101 % zeker is .

            Groetjes

            Skitch
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Opslaan

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Al de belangrijke documenten, dus AL de foto's worden hier opgeslagen op de harde schijf van de PC en op twee afzonderlijke, externe, harde schijven.

              Met AL de foto's bedoel ik wel : degenen die overblijven na het definitief deleten van de mislukte foto's .

              Vroeger werden ze ook op een CD-rom of DVD gezet.
              Maar met drie harde schijven is er voldoende zekerheid om alle gegevens te bewaren.

              Maar in het leven is er niets dat 101 % zeker is .

              Groetjes

              Skitch

              Idem Dito
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Re: Opslaan

                Bedankt voor jullie reacties.

                In verschillende programma's is het mogelijk om tekst bij een foto te zetten. Is het verstandig om dat te doen als je de foto's voor langere tijd wilt opslaan.
                Waar wordt die tekst dan opgeslagen ?

                Comment

                Working...
                X