Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 17inch laptop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 17inch laptop?

    Hallo allemaal,

    Ik begin steeds meer een nood te ondervinden aan een (min of meer) draagbare laptop waarmee ik elders dan in m'n computerkamer wat aan m'n foto's kan werken.

    Dus was ik wat aan het rondkijken, en zo viel m'n oog op het AR-gamma van Sony. Ik hou wel van strak design, en Sony is zowat de enige die dat levert (op Apple na natuurlijk, design om vingers en duimen van af te likken, maar ik heb echt wel een windows machine nodig, en windows op Mac heb ik m'n bedenkingen bij).

    Er zullen weldra (half Februari?) twee upgrades komen in die Sony AR reeks, de AR31E en de AR31S. Verschillen tss die twee zijn talrijk, maar voor mijn noden is het belangrijkste verschil de display. Allereerst de resolutie: 1920x1200 op de AR31S vs 1440x900 op de AR31E. Bovendien heeft de AR31S een "beter" scherm met double lamp technologie voor nog correctere kleurweergave.

    Probleem is dat de AR31E rond de EUR1600 zit en de AR31S rond de EUR3000!!

    Heeft iemand hier het verschil in schermkwaliteit tss de huidige AR21B en AR21S vergeleken? Dat kan me allicht een idee geven van de toegevoegde waarde van de AR31S, en of deze me EUR1400 kan waard zijn.

    Of zijn er mss betere alternatieven bij andere fabrikanten?

    De bedoeling is er vooral Lightroom op te draaien om de 10MP DNGs van de Pentax
    K10D vlotjes mee te kunnen processen. Breedbeeld lijkt me voor die interface aangeraden. Nadien komt er nog zeker Photoshop CS3 bij, en allicht gaan ook m'n panorama stitching tools er de weg naar vinden.

    Alvast bedankt!!

    Wim
    Last edited by ishpuini; 14 februari 2007, 15:41.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Welke 17inch laptop?

    Ik heb de AR11B, en ik ben er content van.
    Het is en blijft een laptop scherm, resolutie is 1440*900.
    Als je portefeuille er geen probleem mee heeft, zou ik voor dat andere scherm gaan. Of je ze ergens naast elkaar kan vinden is de vraag natuurlijk.

    Probleem met laptops en andere pc's die je niet zelf in elkaar steekt is de voorgeinstalleerde software.
    Een windows is altijd welkom, maar dien brol dat er bij komt... om triest van te worden.
    Bijvoorbeeld een 30 dagen TRIAL versie van Norton Anti Virus... en probeer dat maar eens goed te verwijderen.

    Niet dat het alleen nadelen heeft hé, Sonicstage Mastering Studio is een hééél duur pakket...
    En dat zit er gewoon gratis bij!

    En over het design: EINDELIJK IEMAND MET SMAAK !
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Welke 17inch laptop?

      1920*1200 op 17" !?! 't zal schoon zijn
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Re: Welke 17inch laptop?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
        1920*1200 op 17" !?! 't zal schoon zijn
        Idd, dat kwam ook al bij me op. Allez, de foto's zullen wel meer detail tonen en dus duidelijker op 't scherm staan. Maar gaan de tekst, sliders en andere elementen van de toepassingen nog wel goed zichtbaar zijn. Nu zal dat voor mij minder een probleem zijn, mijn schermen staan immers altijd op nogal grote resolutie ingesteld. Ik heb een redelijk goed zicht (12 op 12), maar of dat zo zal blijven, en of deze resolutie nog binnen mijn tolerantiegrenzen gaat liggen is wat anders...

        'k Zal vanavond eens een test met m'n desktopmonitor en meetlat doen... good point!

        Nu, langs de andere kant... Op die nieuwe zal Vista geïnstalleerd staan... Hoe zit dat met de font size en andere instellingen op die nieuwe windows? Mss kan je die wel op een fatsoenlijke manier wat groter zetten zodat de toegenomen resolutie geen probleem meer is?

        tx, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Welke 17inch laptop?

          Ik gebruik oa een Dell-notebook met 17-inch wide scherm en 1920x1200 en dat werkt prima. Gebruik die vooral ook om de camera remote aan te sturen in de studio en de resultaten op te beoordelen. Voor bewerken echter niet (dat doe ik enkel op desktopmachine met gekalibreerd scherm).

          Heb ook nog een Toshiba Libretto mini-notebook met zelfs maar een 7,2-inch schermpje van 1280x768, zelfs dat is prima te doen. Ook deze gebruik ik regelmatig voor remote capturing, maar ook voor MSN, Skype etc op lokatie of aansturen van mijn breedbeeld fotobeamer, eveneens 1280x768. En eigenlijk is het een heel veelzijdige X-Drive, maar wel ietsje duurder...

          Mocht je de teksten te klein vinden, kun je gemakkelijk een iets groter percentage instellen voor de standaardteksten. De speelkaartjes van Patience ed worden echter niet meevergroot

          Comment


          • #6
            Re: Welke 17inch laptop?

            Indien Belg: koop je een Asus of MSI, je zal dan niet moeten bijbetalen voor garantie, en je zal niet moeten gaan procederen om je tweede jaar wettelijke garantie hard te maken (op het moment dat ze je zou nodig hebben).

            Kijk maar eens bij de garantietermijn die 90% van de winkels opgeven voor HP, Toshiba, Acer, Packard Bell e.d. Schaamteloos 1 jaar.

            Of die merken ook in Nederland twee jaar geven weet ik niet, indien ja, dan gaan ze daar zelfs verder dan wat wettelijk verplicht is
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Welke 17inch laptop?

              'k heb me onlangst een HP nx9420 gekocht.
              Zeer degelijk toestel, ben er zeer tevreden van...
              www.gijbels.net

              Comment


              • #8
                Re: Welke 17inch laptop?

                Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders Bekijk bericht
                Ik gebruik oa een Dell-notebook met 17-inch wide scherm en 1920x1200 en dat werkt prima. Gebruik die vooral ook om de camera remote aan te sturen in de studio en de resultaten op te beoordelen. Voor bewerken echter niet (dat doe ik enkel op desktopmachine met gekalibreerd scherm).
                Doeme, nu was ik net naar de Sony Vaio AR31E aan het neigen in 't gedacht dat EUR1400 voor dat betere scherm en die extra resolutie van de AR31S toch wat overdreven is...

                Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders Bekijk bericht
                Mocht je de teksten te klein vinden, kun je gemakkelijk een iets groter percentage instellen voor de standaardteksten. De speelkaartjes van Patience ed worden echter niet meevergroot
                Tja, daaraan dacht ik dus. Maar ik ondervond in vorige windowsversies dat sommige meer gelinkte interfaces danig overhoop worden gegooid als de lettergrootte afwijkt van de standaard... Intss zal alles wel wat beter afgelijnd zijn zeker?

                Moeilijke beslissing... 't Hart zegt AR31S, 't verstand AR31E...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 17inch laptop?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Indien Belg: koop je een Asus of MSI, je zal dan niet moeten bijbetalen voor garantie, en je zal niet moeten gaan procederen om je tweede jaar wettelijke garantie hard te maken (op het moment dat ze je zou nodig hebben).

                  Kijk maar eens bij de garantietermijn die 90% van de winkels opgeven voor HP, Toshiba, Acer, Packard Bell e.d. Schaamteloos 1 jaar.

                  Of die merken ook in Nederland twee jaar geven weet ik niet, indien ja, dan gaan ze daar zelfs verder dan wat wettelijk verplicht is
                  Belg... Goede opmerking, wist dat niet. Ik zal het in het achterhoofd houden bij m'n keuze.

                  'k Ga volgend WE eens scouten in 't Stad.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 17inch laptop?

                    ik draai 1600*1200 op nen 21.3" en da ziet er pas goed uit
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 17inch laptop?

                      Intss bij de Fnac de AR21S gezien. Er draaide XP op, en ik moet zeggen de startknop en taskbar waren echt wel heeeeel klein. Ok, lettergroottes kunnen worden verhoogd, maar de picture buttons in de diverse applicaties niet... 1920x1200 is dus net wat te hoog gegrepen voor een 17 inch.

                      Sindsdien is het AR31 gamma echter wel op de officiële Sony Vaio site verschenen, en er is nog een model bij waarvan ik de aankondiging niet had gezien, i.e. de AR31M. Deze heeft wel hetzelfde scherm als de AR31S maar met de WXGA resolutie van de AR31E.

                      De AR31M zal rond de EUR2000 kosten, dat is toch EUR1000 minder dan de AR31S... Allicht zal ik deze één van de dagen gaan bestellen. Tenzij jullie me nog van het tegendeel kunnen overtuigen? ;-)

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 17inch laptop?

                        De basisgarantie 2 jaar ? Op papier ? Op de Fnac site niet één letter gevonden over dit onderwerp. Zéér verdacht....

                        Je ging dat indertijd (hierboven) in je achterhoofd houden, is het er al niet uitgevallen ?
                        Heb je zelfs eens gekeken naar Asus of MSI bij Fnac ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke 17inch laptop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          De basisgarantie 2 jaar ? Op papier ? Op de Fnac site niet één letter gevonden over dit onderwerp. Zéér verdacht....

                          Je ging dat indertijd (hierboven) in je achterhoofd houden, is het er al niet uitgevallen ?
                          Heb je zelfs eens gekeken naar Asus of MSI bij Fnac ?
                          Yep, heb ik naar gekeken, en ik vond de Sony toch net wat beter scherm hebben. En ja, ik geef toe dat het design ook een rol speelt. Ik weet dat dat voor velen niet echt een argument is... maar ja, 't zal mijn vrouwelijke kant zijn zeker (of de invloed van m'n vriendin ;-) ).

                          De prijs bij Fnac is dezelfde als bij het Sony Center en vermits er geen punten op m'n Fnackaart door komen (dure electronica worden uitgesloten sinds kort?) had ik gedacht bij 't Sony Center te bestellen in de gedachte dan sneller aan m'n gerief te geraken ('t is immers pas gereleased spul). Ik zal zeker naar garantie informeren. Of is er toch een reden waarom de Fnac de voorkeur zou verdienen?

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke 17inch laptop?

                            Als je dan toch voor de Sony gaat: de AR31S van 3000 euro vindt je bij All in One Systems voor 2750 euro. Even nagevraagd want de Sony's staan (nog) niet op zijn site.
                            www.allinonesystems.be
                            De AR31M zie ik nog niet bij TechData, zal vermoedelijk nog efkens wachten zijn, maar de prijs zal evenredig lager liggen.

                            En om de "kleinheid" van de weergave bij een bepaalde resolutie te kunnen be- of veroordelen, zou je minstens enkele uren, zoniet dagen met deze resolutie moeten werken. Een mens is nu eenmaal nogal afkerig voor veranderingen.
                            Last edited by nete; 13 februari 2007, 16:22.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke 17inch laptop?

                              Ja lap. Net bericht gehad dat de nieuwe AR31 reeks niet in België zal te verkrijgen zijn. Bij Fnac konden ze me geen info geven, bij 't Sony Center Antwerpen Zuid belden ze en beweerden ze enkel de AR31E en AR31S te kunnen krijgen, maar niet de AR31M die qua specs en bugdet ideaal is voor mij. Nadien toch gedubbelchecked bij Sony Style (via telefoon) en een Engelstalige aan de lijn gekregen die lovenswaardige pogingen deed Nederlands te spreken. Uiteindelijk toch maar naar 't Engels overgeschakeld... Hij vertelde me dat geen van de AR31 in België zal worden verkocht, maar wel de AR21S. Niet alleen te duur voor mij, maar nog vorige reeks dus een beetje stom daar extra geld aan te geven? Kan ik dan bestellen in de landen waar hij wel uitkomt en me 'm laten toezenden? Neen, kan niet tenzij je een adres in die landen hebt en dan de zaak kan laten opsturen door iemand op dat adres... zucht... 'k Heb bovendien niet echt zin met een niet-belgisch toestenbord te zitten. Gewone querty zou nog kunnen, maar dan moet hij uit de UK komen, en daar doen ze natuurlijk 't moeilijkste...

                              Heb wel een mailtje gestuurd naar de man van allinonesystems.be (zie mail nete) om te zien welke info hij kan verkrijgen. 'k Zal 'm mss ook eens bellen...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X