Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hybride eenden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hybride eenden

    Zoals gisteren vermeld, hierbij enkele opnamen van wilde hybriden...

    Eerste is een hybride slobeend, met duidelijk de bek van een woerd (zwarte kleur), maar een female pluimage dat niet lijkt op het originele... (zie vorige posting in deze rubriek)



    De twee volgende zijn hybriden tussen een toppereend en een kuifeend. Kenmerkend is de glanzende groene kop (die men enkel bij de juiste lichtinval goed kan waarnemen)




  • #2
    Re: Hybride eenden

    Leuk om zien, en dan maar bladeren in die vogelgids

    Comment


    • #3
      Re: Hybride eenden

      Oorspronkelijk geplaatst door jpjp Bekijk bericht
      Leuk om zien, en dan maar bladeren in die vogelgids
      Ik zal je helpen: kijk op p.58 van de meest recente uitgave (4° Druk) Vogelgids van Europa (ANWB), dé Bijbel van de vogelaars...

      Comment


      • #4
        Re: Hybride eenden

        Mooie reeks. Die laatste heeft de wind vanachter denk ik.
        Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Hybride eenden

          Luc,

          Volgens mij zijn beide soorten raszuiver. Zeker die slobeend. Dat is een late woerd die nog niet volledig door de rui is. Komt vaak voor bij slobben.

          Woensdag had ik er ook nog zo één.




          Ook kuifeend heeft wel groenige schijn op de kop volgens de lichtinval. Hier één uit mijn archief:




          Groetjes


          marc
          http://www.pbase.com/neos_marc

          www.caridina.be

          Comment


          • #6
            Re: Hybride eenden

            Die kuifeenden me wat groen zie ik ook wel meer. Die hadden precies ook de wind vanachter. Doet me denken aan deze week (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=145774)
            Die slobwoerd ziet er wel wat vreemd uit maar ik denk dat deze indruk versterkt wordt door de magenta schijn over het water.
            Ze staan er in elk geval goed op
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Hybride eenden

              Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
              Luc,

              Volgens mij zijn beide soorten raszuiver. Zeker die slobeend. Dat is een late woerd die nog niet volledig door de rui is. Komt vaak voor bij slobben.

              Woensdag had ik er ook nog zo één.

              Ook kuifeend heeft wel groenige schijn op de kop volgens de lichtinval. Hier één uit mijn archief:

              Groetjes

              marc
              Thx voor je interessante (én geïllustreerde ) feed-back Marc

              Bij de slobeend was dat natuurlijk ook mijn eerste reactie, maar de opname is van deze week, dan zou ik toch verwachten dat ze reeds volledig in de pluimen zitten?... Mss. tgv. deze superwarme zomer nog een exemplaar van een zéér late nest...?
              Ik geloof dat je idd. gelijk hebt!

              Ik heb nu al zoveel kuifeenden gezien en gefotografeerd, maar deze was toch écht opvallend met een glanzende groene kop, zo expliciet heb ik het nog nooit kunnen waarnemen. Vandaar dat ik aan een hybride dacht.
              De lichtinval was op dat ogenblik ook bijzonder gunstig om dit zo waar te nemen. Even later was de zon verdwenen (en ook de groene kleur...)!

              Comment


              • #8
                Re: Hybride eenden

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Die slobwoerd ziet er wel wat vreemd uit maar ik denk dat deze indruk versterkt wordt door de magenta schijn over het water.
                In het écht zag die slob er dus helemaal niet uit, zo'n lelijk geval...
                De opname is gemaakt in een schaduwrijke plek op de plas, vandaar wschl. die magenta schijn, maar ze viel echt wel op tussen de tientallen andere slobeenden die er wél "normaal" uitzagen... Deze was dus de enige die er zo uitzag!?...
                Maar, zoals Marc hierboven reeds opmerkte, 't zal wel een uit een zéér late nest zijn zeker...

                Comment


                • #9
                  Re: Hybride eenden

                  weer een leuke reeks, maar wat me opvalt bij opnamen van de meeste eenden hier, dat ze van zo veraf genomen zijn, zitten/zwemmen die beesten nooit dichtbij of zo.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hybride eenden

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    weer een leuke reeks, maar wat me opvalt bij opnamen van de meeste eenden hier, dat ze van zo veraf genomen zijn, zitten/zwemmen die beesten nooit dichtbij of zo.
                    grt,bouk.
                    Enkel in de parken en dierentuinen zwemmen de eendjes dicht bij de kant, waar ze door de madammekes gevoederd worden...

                    Nee beste Bouk, bij natuuropnamen is het niet altijd gemakkelijk om dichtbij te komen, tenzij men een schuiltent of zo gebruikt en lang en geduldig wacht tot de beestjes de welwillendheid hebben even voor u te komen poseren... als ze al komen... verkleumde ledematen zijn dikwijls het resultaat van urenlang birdwatchen...

                    Sommigen gebruiken wel voedertafels en zo om een en ander te vergemakkelijken en om ze langer in de buurt te houden...

                    Comment

                    Working...
                    X