Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Model release

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Model release

    Hallo,

    In het verleden heb ik wel eens mensen uit m'n kenniskring gefotografeert, gewoon voor de lol, niets met contracten en dergelijke.
    Nu staat er echter een iets serieuzer opdrachtje op m'n agenda waar ik liever wel een contract voor gebruik.
    Ik heb door een kennis een documentje laten opstellen. Aangezien er hier wel mensen aanwezig zijn die hierover de nodige kennis hebben, zou ik willen vragen of iemand het contract eens wil nakijken of dit in orde is en gebruikt kan worden, kwestie van wat extra zekerheid te hebben.

    Ik heb het bestand (pdf) hier geplaatst.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Model release

    Ik vind punt 2 en 3 wat raar en elkaar overlappen.

    in 2) zeg je dat ze afstand moet doen van haar portretrecht

    in 3) zeg je dan dat je de foto's mag verkopen MAAR dat het model erover moet ingelicht worden + dat er extra overeenkomst nodig is voor commercieel gebruikt.


    schrap in 3) gewoon de laatste lijn. Anders heeft de regel daarvoor (dus ook in 3) ) m.i. geen nut.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Re: Model release

      Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
      Ik vind punt 2 en 3 wat raar en elkaar overlappen.

      in 2) zeg je dat ze afstand moet doen van haar portretrecht

      in 3) zeg je dan dat je de foto's mag verkopen MAAR dat het model erover moet ingelicht worden + dat er extra overeenkomst nodig is voor commercieel gebruikt.


      schrap in 3) gewoon de laatste lijn. Anders heeft de regel daarvoor (dus ook in 3) ) m.i. geen nut.
      Ok, bedankt. Zal ik doen.
      Had zelf ook al twijfels bij die regels, maar ken zelf enorm weinig van heel die reglementering (tekst is door iemand anders opgesteld).
      Is verder alles in orde qua inhoud?

      Comment


      • #4
        Re: Model release

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
        Is verder alles in orde qua inhoud?
        tja, ik ken er ook niet veel van, was zelf op zoek naar zoiets.

        Voor een officiele tekst is hij wat kort, dus er zullen op de letter genomen zeker wel gaten inzitten. Maar hij is iig wel verstaanbaar.

        1 opmerking nog. Zet er wel bij naar welke foto's / sessies (datum) de overeenkomst verwijst. Daar heb je nu geen verwijzing naar.

        Heb ook wel eens ergens gezien dat ze erin zetten dat 'bloopers' of 'shots tussendoor' niet onder de overeenkomst vallen. Of dat elke foto waar naakt op te zien is of waar het model specifiek niet wil dat hij gepubliceerd wordt ... blalblabla ... niet onder het contract vallen. Maar dan zijn we eigenlijk bezig over de kleine lettertjes.
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Re: Model release

          Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
          tja, ik ken er ook niet veel van, was zelf op zoek naar zoiets.

          Voor een officiele tekst is hij wat kort, dus er zullen op de letter genomen zeker wel gaten inzitten. Maar hij is iig wel verstaanbaar.

          1 opmerking nog. Zet er wel bij naar welke foto's / sessies (datum) de overeenkomst verwijst. Daar heb je nu geen verwijzing naar.

          Heb ook wel eens ergens gezien dat ze erin zetten dat 'bloopers' of 'shots tussendoor' niet onder de overeenkomst vallen. Of dat elke foto waar naakt op te zien is of waar het model specifiek niet wil dat hij gepubliceerd wordt ... blalblabla ... niet onder het contract vallen. Maar dan zijn we eigenlijk bezig over de kleine lettertjes.
          Ok, verwijzing zal ik er ook inzetten.

          Over die kleine lettertjes, kan volgens mij ook heel ver in gegaan worden. Ik heb ook al kortere overeenkomsten gezien. Ik ken het model vrij goed, zal dus zeker geen kommaneukerij worden en tussendoor-shots worden samen bekeken en gewist indien nodig. Is gewoon de bedoeling een kleine basis te hebben. Vooral ivm portretrecht, dat het op papier staat dat toestemming is gegeven, moest er eventueel gepubliceerd worden.

          Comment

          Working...
          X