Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-G

    Ik heb een Nikon D50 met een "AF-G" lens. Ik heb begrepen dat deze aanduiding wil zeggen dat deze lenzen geen diafragmaring hebben. Wil dat dan zeggen dat je geen diafragma kan instellen, via het toestel zelf ofzo ? Of waar worden die lenzen dan eigenlijk voor gebruikt (zonder diafragmaring) ?

  • #2
    Re: Nikon AF-G

    Je stelt het diafragma in op je toestel (in A-mode of is het S-mode), in plaats van op het objectief.
    Maar je kan dus wel degelijk een diafragma instellen...
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-G

      En hoe zit het dan met lenzen met en zonder diafragmaring ? Waarvoor dit verschil ?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-G

        Alle recente lenzen hebben een G-specificatie dus geen diafragma ring meer, omdat de moderne bodies deze functie overnemen.

        Lenzen met een ouder ontwerp hebben nog een diafragma ring. Als je ze wil gebruiken op een DSLR moet je gewoonliijk de diagragma ring vergrendelen op het kleinste diafragama (het grootste nummer)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-G

          Dan nog een klein vraagje : wat is het grootste verschil tussen deze AF-G lenzen en een DX lens ? Het lijkt wel een kwisvraag

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-G

            Een DX-lens is ontworpen voor een APS-C(crop)camera. Een G kan er ook zijn voor 35mm formaat.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-G

              Hier staan alle lettertjes verklaard
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-G

                Dus het is niet zo dat een AF-G lens op een D50 minderwaardig zou zijn tov een DX lens ?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-G

                  G en DX hebben in principe niets met de kwaliteit van de lens te maken;
                  Je hebt goede en minder goede G lenzen, net zoals je goede en minder goede DX lenzen hebt

                  en trouwens, zijn alle DX lenzen ook geen G lenzen eigelijk
                  Nice pen, bet you write good stories with it.
                  Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-G

                    Het zijn appelen en peren
                    Een DX-lens is special ontworpen voor de huidige nikon DSLR met een kleine sensor 1.5 cropfactor)
                    Je kan die lens dus eigelijk niet gebruiken op de oudere 35mm filmbodies (of op de mogelijk toekomstige FF dSLR)

                    G-lenzen hebben geen diafragma ring maar kunnen op alle nikon bodies.

                    Een lens met G en DX specs is combinatie van de twee vorige.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-G

                      OK, dan weet ik voorlopig voldoende, thx allemaal
                      Maar ik had vandaag gehoord dat het aangeraden was op een D50 enkel DX lenzen te gebruiken ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-G

                        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                        OK, dan weet ik voorlopig voldoende, thx allemaal
                        Maar ik had vandaag gehoord dat het aangeraden was op een D50 enkel DX lenzen te gebruiken ...
                        Ik zou maar een andere informatiebron gebruiken want dat is dikke zever.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-G

                          Oef ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-G

                            Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                            OK, dan weet ik voorlopig voldoende, thx allemaal
                            Maar ik had vandaag gehoord dat het aangeraden was op een D50 enkel DX lenzen te gebruiken ...
                            Pure verzinsels. Ik gebruik op mijn D50 AF-D, AF-S en DX objectieven.

                            Gr's, Wim
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-G

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              G-lenzen hebben geen diafragma ring maar kunnen op alle nikon bodies.
                              Ze passen, maar op bodies zonder 2de instelwiel of mogelijkheid het diafragma in te stellen vanaf de body alleen in P en S in de andere gevallen A en M staat het diafragma altijd vol open.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X