Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vr? Dx?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vr? Dx?

    Hallo

    Sorry voor de domme vraag: wat betekent "VR" en "DX" bij Nikon lenzen?

    Nicolas

  • #2
    Re: Vr? Dx?

    vr betekent in elk geval vibration reduction

    Comment


    • #3
      Re: Vr? Dx?

      Domme vragen bestaan niet

      VR betekent inderdaad Vibratie Reductie. Deze technologie laat toe om bij
      langere sluitertijden toch nog scherpe foto's te maken (uit de hand).
      Zelfde als de IS (Image Stabilisation) bij canon.

      DX wil zeggen dat de lens geoptimaliseerd is voor het kleinere beeldformaat van digitale camera's.
      www.bertwillaert.com

      Comment


      • #4
        Re: Vr? Dx?

        DX is dus geen FF(full frame)-lens
        dus niet echt bruikbaar (vignettering) op analoge 35mm camera of een digitale FF-camera (bestaat wel nog niet bij Nikon)

        VR is zoals de IS (image stabilization) bij Canon

        tot nu toe enkel op de lens en niet in de body
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Re: Vr? Dx?

          Bedankt voor de reacties.
          Bij de DX is er dus geen crop factor zoals bij Canon, als ik goed begrijp? (50 mm is 50mm).
          Vind ik handig.

          Comment


          • #6
            Re: Vr? Dx?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas_T Bekijk bericht
            Bedankt voor de reacties.
            Bij de DX is er dus geen crop factor zoals bij Canon, als ik goed begrijp? (50 mm is 50mm).
            Vind ik handig.
            Dit is zowel Canon, Nikon en alle andere gelijk.

            50mm=50mm 300mm=300mm
            Wat is ervrschillend tussen een FF en DX de grootte van het 'negatief', dus een DX(EFs) lens heeft een kleinere lichtcirkel(diagonaal DX sensor) en een 'gewone' lens heeft een lichtcirkel diagonaal FF cq negatief.

            Wat voor beide lenzen op een DX cq ander merkvariant verandert is het blikveld dat wordt 1,5 kleiner en lijkt op het bilveld van 1,5 zo lange lens op een FF camera.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Vr? Dx?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Wat voor beide lenzen op een DX cq ander merkvariant verandert is het blikveld dat wordt 1,5 kleiner en lijkt op het bilveld van 1,5 zo lange lens op een FF camera.
              Dat bedoelde ik precies. 50 is 50, maar het netresultaat is niet dezelfde. Een gewone 50 mm werkt eigenlijk als tele op een canon 300d.

              Idd de sensor is kleiner, maar de foto komt uiteindelijk op 9x12 of 10x15 ofzo - al dan niet full frame.

              Comment


              • #8
                Re: Vr? Dx?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas_T Bekijk bericht
                Dat bedoelde ik precies. 50 is 50, maar het netresultaat is niet dezelfde. Een gewone 50 mm werkt eigenlijk als tele op een canon 300d.

                Idd de sensor is kleiner, maar de foto komt uiteindelijk op 9x12 of 10x15 ofzo - al dan niet full frame.

                Je moet inderdaad de crop-factor van je toestel toepassen.

                De rest de uitleg versta ik niet hoor
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Vr? Dx?

                  Naar de toekomst toe is het niet verstandig om DX objectieven te kopen daar er waarschijnlijk meer toestellen gaan komen met het oude standdaard formaat full-frame.

                  Comment

                  Working...
                  X