Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gewoon ganzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gewoon ganzen

    Tja de titel zegt het zeker :







    (P.S. : met de 50-500 op D200, vanop zo'n 80 meter. Nu begin ik nog meer te twijfelen of ik wel een andere lens nodig heb )
    Last edited by elsan; 31 januari 2007, 19:52.
    fotosite

  • #2
    Re: Gewoon ganzen

    Knap in beeld gebracht

    Comment


    • #3
      Re: Gewoon ganzen

      weer goed bezig geweest vandaag he ik zat er op te wachten

      Comment


      • #4
        Re: Gewoon ganzen

        Mooie serie hoor Alleen jammer dat er toch wat delen van het verendek lijken te zijn overbelicht. Misschien kan je voortaan toch wat meer overbelichten zodat je ze later selectief weer wat kan herwaarderen zodat de kleuren mooier en niet meer overbelicht is !

        Want de snedes en kleuren zijn wel mooi en de beweging is ook goed vast gelegd dus daar ligt het niet aan.

        Mvg Vmotion
        Durf bijna niks meer te zeggen

        Comment


        • #5
          Re: Gewoon ganzen

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          ...

          (P.S. : met de 50-500 op D200, vanop zo'n 80 meter. Nu begin ik nog meer te twijfelen of ik wel een andere lens nodig heb )
          Ik heb enige tijd geleden net dezelfde "prime-denkoefening" gemaakt als jij, Paul, maar in alle objectiviteit geloof ik niet dat jij je écht gaat verbeteren met een 300mm en TC's.
          Zoals reeds gezegd, men moet léren werken met de Bigma. Deze foto's bewijzen - eens te meer - dat jij deze lens en bijhorende techniek wél goed onder de knie hebt, dus... wat wil je nog meer bereiken?

          Persoonlijk denk ik dat een lichtsterke 300 eerder geschikt is voor snelle snapshots als je "on the move" bent en de dieren niet té veraf zitten.

          Men moet zich trouwens geen illusies maken met "mm's". Ook al heeft men een 800mm, een veraf gelegen object zal altijd minder crisp zijn dan een dichterbijgelegen, nogal logisch natuurlijk.

          Daarom denk ik dat het belangrijker is korterbij te komen dan supertele's te kopen... Dàt is de challenge imho.!

          Comment


          • #6
            Re: Gewoon ganzen

            Aan het oefenen geweest op wit tegen dat je een zilverreiger tegenkomt?




            Groetjes

            Marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

            www.caridina.be

            Comment


            • #7
              Re: Gewoon ganzen

              @LucD : ik geloof dat je wel gelijk hebt. Dichterbij komen is natuurlijk niet altijd een optie. Deze bv. zaten aan de overkant van de rivier, onder en tussen omgevallen bomen in een op zich donkere hoek, maar zelf vingen ze natuurlijk fel licht. Ik heb er en paar op 700mm MF op mijn site staan, maar dat was niet vol te houden, ze hadden precies ook de lente al in het bloed en bleven geen seconde zitten, bovendien ging ik naar F9 en de zon zat in mijn zoeker
              Een mens zoekt zich natuurlijk altijd te verbeteren. De 300 zou meer iets zijn voor uit het tentje, afhankelijk van de afstand gecombineerd met een 1.4, 2.0 of zonder converter. Na vandaag ben ik weeral aan het twijfelen, ik had nog een paar redelijke vluchtshots, nog wat andere ganzen en de koeten die ik bij "natuur en landschappen" staan heb. Al was het daar meer een kwestie van de aktie te vangen. Die koeten waren trouwens ook ruim tachtig meter ver.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Gewoon ganzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                Aan het oefenen geweest op wit tegen dat je een zilverreiger tegenkomt?




                Groetjes

                Marc
                Als ik een zilverreiger tegenkom krijg ik meestal den track
                't Is de moment om de Oude Durme eens te bezoeken Marc
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Gewoon ganzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  @LucD : ik geloof dat je wel gelijk hebt. Dichterbij komen is natuurlijk niet altijd een optie. Deze bv. zaten aan de overkant van de rivier, onder en tussen omgevallen bomen in een op zich donkere hoek, maar zelf vingen ze natuurlijk fel licht. Ik heb er en paar op 700mm MF op mijn site staan, maar dat was niet vol te houden, ze hadden precies ook de lente al in het bloed en bleven geen seconde zitten, bovendien ging ik naar F9 en de zon zat in mijn zoeker
                  Een mens zoekt zich natuurlijk altijd te verbeteren. De 300 zou meer iets zijn voor uit het tentje, afhankelijk van de afstand gecombineerd met een 1.4, 2.0 of zonder converter. Na vandaag ben ik weeral aan het twijfelen, ik had nog een paar redelijke vluchtshots, nog wat andere ganzen en de koeten die ik bij "natuur en landschappen" staan heb. Al was het daar meer een kwestie van de aktie te vangen. Die koeten waren trouwens ook ruim tachtig meter ver.
                  Natuurlijk is afstand niet altijd te overbruggen, zeker niet op de grote plassen, waar de interessante vogels (bijna) steeds verder dan 50m ver zitten, wat natuurlijk oninteressant is voor de kleinere soorten.

                  Vandaag voor de eerste keer geëxperimenteerd met de Sigma 1.4 APO TC op de Bigma, maar vooralsnog geen succes. Met MF kom je idd. steeds te laat en men is de AF reeds zo goed gewoon!...
                  Bovendien is de kans op bewegingsonscherpte nog zovele malen groter... Wanneer er dan nog een hele schoolklas binnenkomt in de kijkhut, dan is zelfs het zwaarste statief onvoldoende om alles stil te houden...

                  Ik denk dat ik de TC meestal ga gebruiken op de 150mm f2.8 APO Macro, die wél zeer goed presteert, ook mét AF...

                  Bij kwalitatief goede lenzen (voldoende scheidend vermogen) denk ik dat wat minder mm's ruimschoots kunnen gecompenseerd worden door enige cropping, maar ik ben nog steeds niet overtuigd om die lichtsterke 300 te kopen...

                  BTW, de prijs van de Sigma 300 f2.8 is sinds vorig weekend ook weeral een pak (ca. €100) gestegen bij Konijn... Ze richten zich blijkbaar aan de prijzen van de twee andere "huisleveranciers"...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gewoon ganzen

                    ga hier voor het speciale licht.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gewoon ganzen

                      Schitterend Elsan, zeker gezien de afstand.
                      M'n favo is je eerste door de fraiie compositie...
                      Groetjes Edwin
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gewoon ganzen

                        Vandaag voor de eerste keer geëxperimenteerd met de Sigma 1.4 APO TC op de Bigma, maar vooralsnog geen succes. Met MF kom je idd. steeds te laat en men is de AF reeds zo goed gewoon!...
                        Van deze serie ganzen heb ik er een paar met MF op 700mm, maar op dergelijke grote afstanden en met de toch niet zo kristalheldere zoekers van tegenwoordig is het geen sinecure. Als de zon dan nog eens achter je zit zodat je niks ziet van de meteraanduidingen in de zoeker is het helemaal gokken
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gewoon ganzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          Vandaag voor de eerste keer geëxperimenteerd met de Sigma 1.4 APO TC op de Bigma, maar vooralsnog geen succes. Met MF kom je idd. steeds te laat en men is de AF reeds zo goed gewoon!...
                          Van deze serie ganzen heb ik er een paar met MF op 700mm, maar op dergelijke grote afstanden en met de toch niet zo kristalheldere zoekers van tegenwoordig is het geen sinecure. Als de zon dan nog eens achter je zit zodat je niks ziet van de meteraanduidingen in de zoeker is het helemaal gokken
                          Ik denk dat MF scherpstellen nog niet hét grootste probleem is, wél het vermijden van bewegingsonscherpte. Een stevig gebetonneerd statief en geen geloop naast u ( ) kan mss. helpen, maar het blijft toch moeilijk om de combinatie stil te houden, zeker bij de gedwongen langere sluitertijden...
                          In de vrije natuur gebruik ik geen driepoot statief, wél zoek ik steeds een vaste steun terplaatse of in het slechtste geval gebruik ik een monopod, maar mét TC is dit toch niet meer zo evident blijkbaar... maar ja, wat wil je: 500 x 1.4 x 1.5 = 1050 mm

                          We blijven echter verder experimenteren met die TC ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gewoon ganzen

                            @LucD : ik kan wel iets uit de hand, maar met de TC erop ga ik toch op statief, anders wordt het idd niet echt meer doenbaar. Als het mag van de mods, een voorbeeldje op F9 - 700mm - 1/640 " - ISO 400, met een licht manfrotto statiefje uit de Digireeks :



                            Die eerste zat in felle zon, de rest in de schaduw, als ik gelijkmatiger licht heb, of gewoon meer licht zonder dat felle erbij, kan ik naar 1/800 " en komt de algemene scherpte iets beter door.
                            BTW : da statiefje ind ik dus een ideaal compromis : licht, het is het zwaarste uit de digireeks en eigenlijk voor zware lenzen wat té licht maar het werkt perfect en ik vind het stevig genoeg, met balhoofd, de klem sluit voldoende om mijn D200 en 50-500 vast te houden, en zeer compact, het kan in mijn fietstas.
                            Last edited by elsan; 2 februari 2007, 05:21.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gewoon ganzen

                              @ elsan,
                              Ziet er overtuigend uit, maar is eigenlijk méér een bewijs van hoe goed jij de techniek onder de knie hebt, zelfs met een relatief licht statief ...

                              Niet iedereen is in staat om met dergelijke combinatie dàt resultaat neer te zetten.

                              Begin van de week zat ik in een kijkhut en kreeg er een bende schoolkinderen op bezoek. Vergeet daar dus maar enige stabiliteit, zélfs met het duurste en zwaarste statief... Gelukkig bleven ze niet te lang...

                              Hoe dan ook, ik zal nog wel eens experimenteren met mijn driepoot statiefje ... en hopen dat de jeugd hier ook nog eens les krijgt in de klas...

                              Comment

                              Working...
                              X