Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

    Allereerst: ik heb al heel wat zitten zoeken, maar ik vind geen echt relevant artikel over mijn vraag.

    Ik overweeg om deze lens te kopen (die heel veel goeie commentaar krijgt) naast mijn 18-200VR, omdat ik veel binnen fotografeer met sluitersnelheden tussen 1/8ste en 1/30ste uit de hand met een D200.

    Nu heb ik vandaag de gelegenheid gehad om redelijk wat met deze lens te fotograferen in deze omstandigheden. Het valt me echter op dat bij 55 mm heel wat foto's onscherp zijn, terwijl de 18-200VR daar heel wat minder last van heeft.

    Is dit nu zuiver te wijten aan de te lage sluitersnelheid en het gebrek aan VR of aan de spiegelklap van de D200? Vroeger had ik daar met mijn D70 en de standaard 18-70 lens praktisch geen last van.

    Graag jullie commentaar/ervaringen.

    Jos
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

  • #2
    Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

    Op 1/8 en 1/30 sec is er altijd heel veel kans op bewegingsonscherpte, een deel zal waarschijnlijk wel komen door de trillingen van de opklappende spiegel, maar de kleinste beweging die je zelf maakt is ook al teveel.

    Met een IS, VR of OS-lens zal dat op 55mm al heel wat beter lukken, maar als je een lichtsterkere lens koopt, dan kan je ook foto's maken met een kortere sluitertijd, waarbij het aantal geslaagde foto's heel wat groter zal worden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

      Wordt tijd dat nikon een VR in de body inbouwd Dat zou al deze problemen oplossen.Nu er al meerder fabrikanten zijn die dat doen. Als Nikon dat nu eens in overweging zou nemen
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

        Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
        Wordt tijd dat nikon een VR in de body inbouwd Dat zou al deze problemen oplossen.Nu er al meerder fabrikanten zijn die dat doen. Als Nikon dat nu eens in overweging zou nemen
        www.janvanginkel.be
        En dan?...daarna al die gestabiliseerde lenzen platwalsen....
        Ze zijn vermoedelijk wel slimmer dan dat hoor, "die" bij Canon ook vermoed ik!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

          Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
          Wordt tijd dat nikon een VR in de body inbouwd Dat zou al deze problemen oplossen.Nu er al meerder fabrikanten zijn die dat doen. Als Nikon dat nu eens in overweging zou nemen
          www.janvanginkel.be
          Bij gebruik van een 17-55 zou dat inderdaad niet slecht zijn, maar het is reeds ruimschoots bewezen dat VR in de Boddy niet kan tippen aan deze ingebouwd in een lens, zeker niet bij lange brandpunten

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            En dan?...daarna al die gestabiliseerde lenzen platwalsen....
            Ze zijn vermoedelijk wel slimmer dan dat hoor, "die" bij Canon ook vermoed ik!
            Ik denk dat noch Nikon, noch Canon hun VR en IS ruiten gaan ingooien.
            Maar ik ben het er mee eens dat een systeem ingebouwd in de camera bij kortere lenzen zijn nut heeft, zeker bij weinig licht.

            We kunnen misschien massaal een feature request indienen bij Canon en Nikon .

            Jos
            Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

              Om na te gaan of het nu bewegingsonscherpte is (waarvoor VR een goede remedie is) dan wel onscherpte door het opklappen van de spiegel zou ik al beginnen met dezelfde tests te doen vanop een (degelijk) statief in combinatie met een draadontspanner of met de timer-functie.

              Als dan blijkt dat er nog onscherpte is, dan zou ik overgaan naar tests met MLU (Mirror Lock Up).

              Waarom wil je trouwens met zulke trage sluitertijden uit de hand fotograferen ? (gewoon nieuwsgierig)

              Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                Omdat ik veel binnen fotografeer met sluitersnelheden tussen 1/8ste en 1/30ste uit de hand met een D200.
                Tussen 1/8ste en 1/30ste zit er soms geen ISO instelling op je D200 ?
                Je mag niet vergeten dat f2.8 helemaal niet zo lichtsterk is, f 2.8 is onder de zoomlenzen wel lichtsterk, maar voor de echte lichtsterke lenzen moet je nog altijd naar de vaste brandpunten, maar dan wel ten koste van scherptediepte
                Een gulden regel bij niet VR lenzen, is dat de sluitertijd sneller moet zijn dan het getal van het gebruikte brandpunt, dus 55mm = minimum 1/55 sec.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                  ISO ophogen
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                    Gebruik van een flitser kan ook wonderen verrichten...
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                      Ik bezit de 17-55 en had ook redelijk veel onscherpe foto's (bij de Olympus E10 (bijna) nooit...
                      Ondertussen heb ik daar mee leren leven en gebruik altijd scherpstelling op c (continous). Daar heb ik betere resultaten mee. Let wel ik werk dikwijls in lowlight situaties.
                      Toch heb ik sinds zaterdag de 18-200 VR en die had ik voordien regelmatig geleend en getest. Daar ben ik bijzonder tevreden over (de VR). Bijna alle foto's geslaagd en geen verrassingen.
                      Enige minpunt is de lichtsterkte maar ik drijf de iso op tot 1600 soms en dan kan ik nog geslaagde sportfoto's maken. Ben daar zeer tevreden over: VR werkt indrukwekkend zodanig dat ik minder zorgvuldig begon te werken
                      http://www.stich.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                        ik fotografeer nogal regelmatig volleybalwedstrijden, de thuiswedstrijden van Argex-Duvel Puurs.
                        Hier kan je enkele opname's zien van de wedstrijd tegen halen : http://www.fotokine.be/Volleybal/Halen/
                        Bijna alle foto's zijn gemaakt met de Nikkor 17-55 f/2.8 op 800 ISO . . . slechte TL - verlichting in de zaal, dat wel. De foto's zijn rechtsreekse JPG's uit de camera.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                          Francis,

                          Zijn die allemaal zonder flits getrokken?

                          Jos
                          Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                            voor zover ik me nog herinner zijn er maar een 3-tal foto's met de flits gemaakt waaronder de derde . . . voor de rest . . .geen flits gebruikt
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 17-55 2.8 DX bij 55 mm uit de hand bij lage sluitersnelheden

                              francis,
                              je laagste snelheid is hier wel een 1/60 sec hé.
                              de meeste 1/100 - 1/125 en dat is niet traag ...

                              josp spreekt over 1/8 - 1/30sec.
                              als je 1/60 f3.2 iso800 kunt halen denk ik
                              niet dat je hier over "slechte" verlichting kunt spreken.

                              @josp: deels van de foto's zijn geflitst, deels niet.

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X