Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR op trektocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR op trektocht

    Gegroet allemaal,

    Deze zomer ga ik met mijn vriendin een trektocht maken in de Ardennen, we zullen toch wel twee weken onderweg zijn dus is het gewicht van je rugzak een belangrijk aspect. Nu hebben we een Nikon D50, met een 18-55 mm lens, een 55-200 mm lens en een 55mm Standaardobejctief. Dit alles zit mooi ingepakt in een Lowepro zak. Nu is het probleem dat dit veel te veel weegt om twee weken lang mee te zeulen (voedsel en drank is belangrijker). Dus had ik gedacht, ik neem alleen de body en het 18-55 objectief mee en ik stop dat in een Hama-zakje dat ik nog ergens heb liggen. Dat is niet waterdicht, de Lowepro wel.

    Dus is mijn vraag aan jullie, wandelende fotografen, wat zouden jullie doen?

    Mijn excuses voor de typfout in de titel, het is wel degelijk DSRL
    Last edited by Ben271185; 28 januari 2007, 22:54.
    http://www.bendevannijvel.com

  • #2
    Re: SDRL op trektocht

    ik heb al 2 keer mijn 20D+18-50 2.8+ 70-300 meegedaan (naar schotland en thailand).
    En vooral in schotland was het behoorlijk zwaar (ook nog tent ed. mee),
    maar je houdt er toch mooie foto's aan over.

    Wel ambetant is dat ik niet echt een manier vond om mijn dslr handig op te bergen zodat ik er snel terug aankon. Heb het nog altijd niet gevonden,
    ik ga gewoon een trekrugzak en daar stak ik dan mijn 20D in met 18-50 op (in zo'n klein lowepro ding) en dan mijn 70-300 in de lenstas.
    Was wel omslachtig om een foto te nemen (rugzak open, toestel eruit, lowepro zakje open, foto nemen, toestel uit, toestel in lowepro zakje, terug in rugzak, rugzak dicht en die 14kg terug op de rug...)

    allé, ge moet proberen een compromis te vinden tussen alles wat je mee hebt...
    Maar al doende leert men, ik weet ook al enkele dingen dat ik in het vervolg niet meer meeneem...

    gr,
    Koen
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

    FZ50

    Comment


    • #3
      Re: SDRL op trektocht

      Dit is het nut van de super-zooms.

      Als je je DSLR wilt meesleuren in de bergen dan vergeef je een 28-200mm z'n gebreken

      Heb deze zomer Turkije doorgetrokken met een ist DL + Tamron 28-200mm in een lowepro Topload Zoom (holster bag)

      Het was met Joker, dus het was een tamelijk actieve vakantie. Fietsen, stappen, klauteren,... Zelfs tot op 3700m mee geweest... Dat zakje kan tegen een stoot
      ~TDN
      fotoblog: www.tdn9.be

      Comment


      • #4
        Re: SDRL op trektocht

        inderdaad, maar om die dan 2 weken per jaar te gebruiken...
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: SDRL op trektocht

          Oorspronkelijk geplaatst door Ben271185 Bekijk bericht
          SDRL op trektocht
          Oorspronkelijk geplaatst door Ben271185 Bekijk bericht
          Mijn excuses voor de typfout in de titel, het is wel degelijk DSRL
          Nee, het is DSLR.

          Comment


          • #6
            Re: DSLR op trektocht

            Duidelijk niet goed wakker gisterenavond.
            http://www.bendevannijvel.com

            Comment


            • #7
              Re: DSLR op trektocht

              ik doe ook vaak trektochten
              ik heb eens alles mee gepakt
              en toen was ik dus bijna dood

              voor zoiets is er 1 oplossing 18-200 vr
              idd voor 2 weken per jaar

              ik heb de 18-200 sigma terug weggedaan daarna want het verschil in glas zie je goed genoeg.
              maar ik heb met de 18-200 fotos kunnen trekken die ik met mijn verschillende lenzen nooit zou kunnen gemaakt hebben.
              geen tijd om te wissellen. het is een heel goed alternatief hoor.

              Comment


              • #8
                Re: DSLR op trektocht

                Voedsel en drinken is belangrijker zeg je, maar in de Ardennen kom je genoeg mogelijkheden tegen om inkopen te doen hoor.
                Het is denk ik belangrijker om niet te veel kledij mee te nemen.
                En ook je kookgerei tot het minimum te beperken.
                Zodoende kan er wel wat extra aan fotomateriaal mee.

                Grtsjs,

                Mick
                There is nothing worse than a sharp image with a fuzzy concept.

                http://www.mdwfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR op trektocht

                  ik bespaar ook op kleding
                  (en op onderbroeken )
                  You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                  www.koendd.be

                  FZ50

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR op trektocht

                    Wij overwegen een meerdaagse wandeltocht tijdens onze vakantie.
                    Dan gaat denk ik enkel mijn D70+18-70 mee met een 2x converter. Verpakt in een buideltas (zo'n ding op je buik). Mijn footrugzak met overig materiaal blijft achter om gewicht te besparen.
                    Het is een 4-daagse trektocht, dus ook mijn Flashtrax gaat niet mee. Ik schiet desnoods in jpg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR op trektocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                      Wij overwegen een meerdaagse wandeltocht tijdens onze vakantie.
                      Dan gaat denk ik enkel mijn D70+18-70 mee met een 2x converter. Verpakt in een buideltas (zo'n ding op je buik). Mijn footrugzak met overig materiaal blijft achter om gewicht te besparen.
                      Het is een 4-daagse trektocht, dus ook mijn Flashtrax gaat niet mee. Ik schiet desnoods in jpg.
                      ik ging 7 dagen met de rugzak rond in schotland.
                      Ik had ook nog mijn imagetank mee...

                      maar nu heb ik wat goedkoop geheugen kunnen kopen dus bij rugzak vakantie van een week ofzo gaat hij niet meer mee (met 7gig kom ik wel toe)
                      You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                      www.koendd.be

                      FZ50

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR op trektocht

                        Ontopic: Die Lowepro, is dat een Schoudertas? Want dat gaat niet zo handig in combinatie met een rugzak natuurlijk. (weet ik uit ervaring )

                        Als je alles samen te zwaar vind, zou ik sommige objectieven thuis laten (dat moet je dus zelf kiezen, maar ik zou het overwegen).
                        Het voordeel van een keer minder materiaal mee te nemen is dat je je materiaal dat je meehebt veel beter leert kennen.

                        En zou ik een goeie snuittas kopen van Lowepro Liefst een AW (All Wheater) model, die kan je aan je riem hangen of bovenin je rugzak zodat je snel aan je camera kan (dit vind ik persoonlijk erg belangrijk).

                        Hopelijk heb je wat aan m'n raad.

                        PS: Heb jij dezelfde vraag gesteld bij Macminds?
                        Flickr! :: Blog
                        Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR op trektocht

                          Ja, kheb dezelfde vraag gesteld op MacMinds. Zo krijg ik verschillende meningen. De Lowepro-tas die ik heb is een schoudertas, niet echt de lichtste. Mijn 18-55mm ging in ieder geval mee, maar geld om een nieuwe lens te kopen heb ik niet als 'arme' student.

                          De tocht die we gaan wandelen heb ik zelf gemaakt en volgt pas op het einde het Grote Routepad (langs de Ourthe). Ik ken het grootste deel van het gebied waar we door wandelen en de dorpjes die we passeren. (Al sinds mijn geboorte gingen we minstens een keer per jaar naar de Ardennen) Daarom dat ik weet dat proviand noodzakelijk is omdat we niet iedere dag langs dorpjes komen waar we voedsel kunnen kopen. We zijn natuurlijk wel van plan om op voorhand onze rugzak te vullen en testen hoeveel hij weegt en wat er weg moet/kan en wat er eventueel nog bij kan.
                          Maar ik wou even op dit forum te weten komen hoe andere wandelende fotografen dit probleem aanpakken. Als ik jullie reacties lees dan zie ik dat de meeste hun DSLR zeker zouden meenemen, in niet bv. een lichtere variant zoals een wegwerpkodak.
                          http://www.bendevannijvel.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR op trektocht

                            Ik heb ooit deze vraag eens gesteld op hiking.be

                            En toen werd me deze chest-pack aanbevolen


                            De persoon die hem gebruikte stak er een D50 met een gemonteerde 18-200 lens.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR op trektocht

                              Tja ik heb ook al redelijk wat meerdaagsetrektochten achter de rug.
                              En het is een zoals voor alle materiaal dat meegaat, afwegen (vaak letterlijk) comfort / beeldkwaliteit versus extra gewicht en comfort van het wandelen. Persoonlijk heb ik wat geïnvesteerd in lichtgewicht materiaal (tent , slaapzak, ...) om wat ruimte (lees gewicht) over te hebben voor fotomateriaal.

                              Dit jaar had ik voor een maand in Rusland (14 dagen volledig autonoom) mijn analoge camera (batterijen en opslag geen stroom!)+ 19-35 + 28-70 en 70-300 mee. En ja soms is het balen dat je die 50mm niet bijhebt of je macro... Maar de rest van de dag vloek je nog op die 70-300 die eigenlijk teveel weegt.

                              Het is dus wikken en wegen hé

                              Grtz,
                              Brecht

                              Comment

                              Working...
                              X