Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

    Beste BD'ers,

    Wie heeft bovenvernoemde lens en wat zijn jullie ervaringen op volgende vlakken :
    - scherpte (meen dat hier nog zo veel over te twijfelen valt)
    - gebruiksgemak (nogal een kanjer)
    - mogelijkheden

    Wie kan mij iets meer vertellen ?

    Ik heb nu een 70-200 f2.8 VR en een 200-400 f4 VR. Is dit een aanvulling waard of ga ik dan beter voor de prime 300 f2.8 VR ?
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

  • #2
    Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
    Beste BD'ers,

    Wie heeft bovenvernoemde lens en wat zijn jullie ervaringen op volgende vlakken :
    - scherpte (meen dat hier nog zo veel over te twijfelen valt)
    - gebruiksgemak (nogal een kanjer)
    - mogelijkheden

    Wie kan mij iets meer vertellen ?

    Ik heb nu een 70-200 f2.8 VR en een 200-400 f4 VR. Is dit een aanvulling waard of ga ik dan beter voor de prime 300 f2.8 VR ?
    Dag Dirk,

    Ik heb mijn AFS VR 200mm f2 in oktober 2006 gekocht en ben er supertevreden van. Of die bij jouw arsenaal een aanvulling is hangt van jezelf af. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt is dit een prestatieknaller van formaat. Ik bijvoorbeeld wou een supersnel objectief voor sport en actie fotografie en daar is ie echt voor gemaakt. De VR gebruik ik bijna alleen maar als ik met TC werk.

    Eigenschappen PRO:

    Superscherp op f2
    Supercontrastrijk op f2
    Supersnel AF en huntvrij
    Superbokeh
    Optisch perfect (CA, etc...)

    Eigenschappen CONTRA:

    Supergewicht
    Superprijs
    Mega superdunne DOF bij f2 wat bij je snelle actie in de problemen kan brengen. De AF van je camera moet immers 100% juist staan want je ziet de allerkleinste afwijking direkt. Ook moet je AF van je camera 100% onder de knie hebben. Op f2.2 en zeker op f2.5 wordt het iets relaxer werken

    Vergeleken met de AFS VR 70-200 f2.8 doet de prime nog een schepje bovenop de superlatieven die de zoom toegedicht krijgt. Veel hangt natuurlijk van DOF en onderwerp af, maar om de scherpte en contrast (wel op pixel niveau) van de prime op alle diafragma's te halen moet je de 70-200 al naar f5.6 brengen. Hiermee wil ik niet beweren dat de 70-200 slecht is, verre van zelfs

    Vergelijken met de AFS VR 200-400mm f4 kan ik niet. Alleen is die constant f4 op 200, 300 en 400mm.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    MVG,
    Last edited by frank207be; 28 januari 2007, 17:42. Reden: details verbeterd

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

      Bedankt Frank voor de verhelderende uitleg. Zag ook je verwijzing vanuit de andere tread van Sven Michiels.
      Uiteindelijk heeft hij dan toch de 200 400 gekocht. Goeie keuze.

      Zou heel graag eens zo'n 200 mm f2.0 testen (echter wel in beperkte kring hé). Zie dat andere geinteresseerden oa zijn :µ
      - Sven Michiels
      - jezelf
      - Jepe
      - a90

      Groeten
      Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
      ----------------------------------------------
      Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
        Bedankt Frank voor de verhelderende uitleg. Zag ook je verwijzing vanuit de andere tread van Sven Michiels.
        Uiteindelijk heeft hij dan toch de 200 400 gekocht. Goeie keuze.

        Zou heel graag eens zo'n 200 mm f2.0 testen (echter wel in beperkte kring hé). Zie dat andere geinteresseerden oa zijn :µ
        - Sven Michiels
        - jezelf
        - Jepe
        - a90

        Groeten
        Graag gedaan Dirk,

        Zo'n testdagje moeten we zeker eens inplannen, maar wat gaan we dan doen? Gewoon eens praten en uitproberen, of ook grondige tests doen van alle beschikbare objectieven op zowel D2x als op een D200 met persoonlijk evaluatieformulier om in de toekomst naar te kunnen refereren bij de altijd terugkerende vragen en discussies??? De Belgiumdigital F-mount super shootout

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

          Beste Drik,

          Ook ik heb de beide objectieven die je noemt en zit met verbazing te kijken naar foto's van de 200mm f2. Onder andere op het NiconCafe is er veel op te vinden.

          Ikzelf zou denk ik eerder gaan voor de 200 dan de 300. Gevoelsmatig heb ik minder met de 300, de lengte is dan echt te lang voor veel situaties waarbij de 200 nog van pas zou kunnen zijn.

          Ook de haast 'magische' foto's die ik gepost zie en uit de 200 komen verrasen me telkens. Ik heb dat met de 300 minder. Ik moet ook toegeven dat ik die foto's minder opzoek.

          Als ik naar het merendeel van mijn foto's kijk dan zitten die veel in de buurt van de 200mm en dan pas weer veel boven de 350mm.

          Maar om op je vraag terug te komen "Wie heeft hem ?" Ik (nog) niet
          Nikon spul

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Graag gedaan Dirk,

            Zo'n testdagje moeten we zeker eens inplannen, maar wat gaan we dan doen? Gewoon eens praten en uitproberen, of ook grondige tests doen van alle beschikbare objectieven op zowel D2x als op een D200 met persoonlijk evaluatieformulier om in de toekomst naar te kunnen refereren bij de altijd terugkerende vragen en discussies??? De Belgiumdigital F-mount super shootout

            MVG,
            Frank,

            Persoonlijk zou ik van de gelegenheid gebruik maken als je met gergelijk materiaal samen komt om een grondige test te doen.

            Sven

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

              Heb zelf ook voor de twijfel gestaan om de 200/2.0 te kopen. Na een week te leen gehad was mijn conclusie dat je toch wel vaak een (eenbeen)statief nodig hebt ( indien mogelijk) ondanks de VR. In het begin gaat het nog wel maar de ganse dag uit de hand fotograferen met deze gewichtige jongen/meisje was/is toch wel wat veel van het goede. In mijn "analoge"tijd was ik de trotse bezitter van de Leica R180/2.0, ook zo'n knaller. Met dit brandpuntafstand kwam ik goed uit de voeten maar is nu echter al 260mm. Uiteindelijk gekozen voor de véél goedkopere Nikon 180/2.8 en van een gedeelte van het overige, gezellig met het gezin van een extra vakantie genoten. By the way, je hebt al het bereik van een 200mm, Tsja... moeilijk hè.
              Goodluck met je zoektocht.
              Gr, Paul
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                Heb zelf ook voor de twijfel gestaan om de 200/2.0 te kopen. Na een week te leen gehad was mijn conclusie dat je toch wel vaak een (eenbeen)statief nodig hebt ( indien mogelijk) ondanks de VR. In het begin gaat het nog wel maar de ganse dag uit de hand fotograferen met deze gewichtige jongen/meisje was/is toch wel wat veel van het goede. In mijn "analoge"tijd was ik de trotse bezitter van de Leica R180/2.0, ook zo'n knaller. Met dit brandpuntafstand kwam ik goed uit de voeten maar is nu echter al 260mm. Uiteindelijk gekozen voor de véél goedkopere Nikon 180/2.8 en van een gedeelte van het overige, gezellig met het gezin van een extra vakantie genoten. By the way, je hebt al het bereik van een 200mm, Tsja... moeilijk hè.
                Goodluck met je zoektocht.
                Gr, Paul
                Dag Paul,

                Dit objectief vereist inderdaad een heuse toewijding. Je moet al echt overtuigd zijn van z'n kwaliteiten en mogelijkheden om er met zijn bijna 3Kg mee op stap te willen gaan. Gelukkig ben ik vrij stevig gebouwd en kan ik er toch heel lang mee uit de hand blijven fotograferen. Die 180mm is overigens ook zeer goed.

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                  Frank,

                  Persoonlijk zou ik van de gelegenheid gebruik maken als je met gergelijk materiaal samen komt om een grondige test te doen.

                  Sven
                  Dag Sven,

                  Als we zo'n dag organiseren, moeten we een duidelijk doel hebben. De specifieke kwaliteit van elk objectief vergelijken kan één ding zijn, statieven en telelens techniek misschien een ander item dat nog interessanter kan zijn...

                  MVG,
                  Last edited by frank207be; 1 september 2007, 15:42.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Als we zo'n dag organiseren, moeten we een duidelijk doel hebben. De specifieke kwalieteit van elk objectief vergelijken kan één ding zijn, statieven en telelens techniek misschien een ander item dat nog interessanter kan zijn...
                    Volkomen akkoord !
                    Uiteraard is het belangrijk dat we zowel de lenzen alsook de body's en statieven testen.

                    Moest je deze dag willen organisren maar nog wat hulp kunt gebruiken, laat maar iets weten.

                    Sven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                      Even een oude thread naar boven halen. Het besluit staat vast, voor de kerst geef ik mijzelf een mooi cadeau (3 maal raden wat dat wordt )

                      Iemand nog hier gekeken recent ?

                      Wat een prachtige beelden weer (gemaakt met een D40 !)

                      edit:typo
                      Last edited by a90; 1 september 2007, 17:49.
                      Nikon spul

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                        Even een oude thread naar boven halen. Het besluit staat vast, voor de kert geef ik mijzelf een mooi cadeau (3 maal raden wat dat wordt )

                        Iemand nog hier gekeken recent ?

                        Wat een prachtige beelden weer (gemaakt met een D40 !)
                        Goed te horen dat er nog mensen zijn die dit prachtobjectief weten te waarderen

                        Wanneer je 'm koopt check 'm wel direkt op backfocus want dat is een afwijking die veel voorkwam bij de eerste exemplaren

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                          Goeiedag,

                          Zelf ben ik niet in het bezit van beide knallers.
                          Toch zou ik zo'n test "live" eens willen opvolgen.
                          Hier is voor 100 % interesse.
                          Bedoeling is zeker niet om mij knaller aan te schaffen, maar toch...
                          Moest zo'n testshoot doorgaan, en jullie hebben er niks tegen,
                          kom ik "eens kijken". Natuurlijk als de datum past, ik pas mij aan.

                          Alvast bedankt.

                          mvg,

                          Roland

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door a90
                            Even een oude thread naar boven halen. Het besluit staat vast, voor de kert geef ik mijzelf een mooi cadeau (3 maal raden wat dat wordt )


                            Wat een prachtige beelden weer (gemaakt met een D40 !)
                            Als dat niet het bewijs is dat het glas belangrijker is dan het toestel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 200 f/2 wie heeft hem ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Als dat niet het bewijs is dat het glas belangrijker is dan het toestel
                              Ik heb lang overwogen een D40 te kopen voor zijn hoge ISO kwaliteiten en deze ondermeer samen te gebruiken met de 200mm

                              Comment

                              Working...
                              X