Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

    zou een prime wille kopen voornamelijk voor portretfotografie
    was eerst van plan om de 50mm te kopen maar na eerst een aantal topics te hebben gelezen ga ik toch liever voor iets groters
    vraag is nu, welke keuze moet ik maken?
    persoonlijk zou ik voor de 85 mm gaan omdat die veel lichtsterker. nadeel is dat je toch iets dichter bij je model moet komen (vind ik nu zo geen probleem )
    zijn er mensen (dat zal wel) die deze lenzen in hun bezit hebben en wat zijn hun ervaringen en voor welke doeleinden gebruiken zij ze

  • #2
    Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

    De AF-S 105 VR is eigenlijk een macro maar ook prima portretlens. Snel en zeer scherp
    De AF- 85mm 1.8 heb ik niet maar de AF 1.4 is top
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

      Houd er wel rekening mee dan een mackro lens vaak té scherp is voor portretten.

      Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Houd er wel rekening mee dan een mackro lens vaak té scherp is voor portretten.

        Gr kees
        ja daar ben ik mij van bewust dat is trouwens 1 van de redenen waarom ik buiten de lichtsterkte voor de 85mm zou gaan (en ook omdat ze nu maar € 399 staat bij konijnenberg )
        de 1.4 kost natuurlijk ook 3x zoveel

        Comment


        • #5
          Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

          Niet vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als de Ai en Ais 105 2.5. Dat was dé portretlens uit de jaren zeventig en tachtig. Je vindt ze op eBay voor 100 à 150euro, al naargelang de staat. Ik betaalde 125 voor de mijne, en die is in perfecte staat. Het is een echte toplens, met een prachtige bokeh. Bjorn Rorslett noemt de lens één van de klassieke Nikon-lenzen.
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

          Comment


          • #6
            Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

            dat een lens te scherp is vind ik eig geen probleem bij een portret. daar heb je PS voor. voor portret gebruik ik 50mm 1.4 en 105 vr

            Comment


            • #7
              Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Houd er wel rekening mee dan een mackro lens vaak té scherp is voor portretten.

              Gr kees
              Dit is volgens mijn bescheiden mening echt onzin.
              De 85 1.4 van Nikon is toch zeer geliefd als portretlens.
              Tegelijkertijd wordt deze lens geroemd om de scherpte.
              Volgens velen is het zelfs één van Nikons scherpste lenzen.

              Een scherpe foto kun je altijd softer maken, een onscherpe foto
              kun echter je niet scherp maken (buiten een beetje usm uiteraard).
              Van alles...

              Comment


              • #8
                Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                nog even herhalen wat de termen Ai en Ais nu weer betekenen
                ben al blij dat ik weet weet wat AF en D betekent

                Comment


                • #9
                  Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                  Dat zijn manuele lenzen, vaak superieur in bouwkwaliteit. Zie http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm De D200 houdt rekening met het ingestelde diafragma bij het lichtmeten.
                  "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                  Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                  Uit: Apocrief

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                    bedankt
                    werk wel met de D50
                    kan daar ook volledig manueel mee werken maar waarom heb je dan een DSLR
                    werk wel met manuele diafragmavoorinstelling en laat de camera zelf zijn sluitertijd bepalen

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                      Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
                      bedankt
                      werk wel met de D50
                      kan daar ook volledig manueel mee werken maar waarom heb je dan een DSLR
                      werk wel met manuele diafragmavoorinstelling en laat de camera zelf zijn sluitertijd bepalen

                      Heel goed.
                      mvgr
                      antoine200

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                        Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
                        Dit is volgens mijn bescheiden mening echt onzin.
                        De 85 1.4 van Nikon is toch zeer geliefd als portretlens.
                        Euh . . . toch geen onzin hoor, de nikkor 85 f/1.4 is scherp, maar is geen macrolens, een echte macrolens zoals de Nikkor 105 VR f/2.8 is een echte poriënbijter en dikwijls moet je echt wel bijwerken omdat de scherpte van deze lens niet altijd in het voordeel speelt van het model.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Euh . . . toch geen onzin hoor, de nikkor 85 f/1.4 is scherp, maar is geen macrolens, een echte macrolens zoals de Nikkor 105 VR f/2.8 is een echte poriënbijter en dikwijls moet je echt wel bijwerken omdat de scherpte van deze lens niet altijd in het voordeel speelt van het model.
                          Eerlijk is eerlijk de 105 VR f/2.8 is inderdaad een echte poriënbijter.
                          Ik denk niet dat ieder model blij is als je te dichtbij een foto van haar neemt met deze lens.
                          Maar scherp is hij wel.
                          mvgr
                          antoine200
                          Last edited by antoine200; 28 januari 2007, 23:13.

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                            Ik heb beide lenzen, weliswaar is mijn 85mm de f1.4 AFD, als het louter om portretten gaat, ga dan voor de 85mm, of zelfs voor een 60mm micro Nikkor, ook een prachtige lens om als portretlens te gebruiken, en je hebt er meteen ook een macro bij.
                            nadeel is dat je toch iets dichter bij je model moet komen
                            Dat vind ik helemaal niet, je hebt nog steeds je factor 1,5 bij digitaal, en dat is helemaal niet zo dichtbij, ik vind eerder dat de 105mm te veraf is bij portretten, binnen valt er nauwelijks mee te werken tenzij je een heel grote ruimte hebt, bovendien is een 85mm f1.8 meer dan één stop lichtsterker, hoe de 85 f1.8 presteerd weet ik niet, maar een 1.4 versie is in ieder geval met name in de onscherpe gedeelten (DOF) is deze onklopbaar

                            Voorbeeld portret met 105mm.

                            NIKON D200
                            1/500"
                            F4
                            Aperture priority
                            ISO 100
                            105mm


                            En hier met een 85mm 1.4.
                            Nikon D200 obj. Nikkor 85mm 1.4.
                            Opnamegegevens, 1/90 sec. f2

                            Last edited by Guest42; 29 januari 2007, 07:37.

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

                              ik heb een 50 en een 85mm. De 50mm gebruik ik altijd als ik binnen foto's neem, de 85mm vind ik echter iets te lang voor binnen. De 85mm gebruik ik dan weer het meest buiten. Een 105mm zou voor mijn gebruik al te veel tele zijn. Qua prijs/kwaliteit kan je met de 85mm1.8 geen miskoop doen.

                              Op ebay staat er trouwens eentje.
                              Jeroen || OM-D EM-5

                              Comment

                              Working...
                              X