Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe een tweedehandslens keuren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe een tweedehandslens keuren?

    Waar moet men op letten bij de aankoop van een tweedehands lens?
    Ik kan een Nikon 70-200 2.8 VR kopen voor 1300 Euro (nogal veel). Optische elementen zien er goed uit, enkel de buitenkant heeft veel slijtage oor groot gebruik.
    Bij Nikon zelf kosten de refurbished slechts 1000 euro, maar ze hebben er voorlopig geen. En ik heb 'm donderdag nodig...

    Alle tips welkom!

    ST

  • #2
    Re: hoe een tweedehandslens keuren?

    Zeker uittesten op verschillende standen (richtgetallen).
    En dadelijk bekijken op pc, volgens jouw gebruiken............
    Kijken naar de sluiting (bajonet).. speling, slijtagemerken, krassen....is er ooit vuil, zand tussen gekomen.......
    Is er gewerkt met een beschermfilter of niet?
    Glaswerk bekijken, op schade, al dan niet storend.
    Stof in de lens....., is niet altijd zichtbaar op eindresultaat! En daarom ook niet nefast, maar je kan wat aan de prijs pingelen.........LOL
    Hoe gaat de zoom, smootly en zonder haperen, loopt ze vast op uiteinde...............
    enz......... Succes

    Comment


    • #3
      Re: hoe een tweedehandslens keuren?

      Oorspronkelijk geplaatst door stvideo Bekijk bericht
      Waar moet men op letten bij de aankoop van een tweedehands lens?
      Ik kan een Nikon 70-200 2.8 VR kopen voor 1300 Euro (nogal veel). Optische elementen zien er goed uit, enkel de buitenkant heeft veel slijtage oor groot gebruik.
      Bij Nikon zelf kosten de refurbished slechts 1000 euro, maar ze hebben er voorlopig geen. En ik heb 'm donderdag nodig...

      Alle tips welkom!

      ST
      Dat is een heleboel geld voor een gebruikte lens. Voor 1698,- Euro inclusief 21% btw heeft u een nieuwe met drie jaren waarborg.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #4
        Re: hoe een tweedehandslens keuren?

        't is 25% goedkoper of toch zo'n €400.
        en dat kan soms toch tellen, niet?

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: hoe een tweedehandslens keuren?

          Kijk ook of het palletje dat het diafragma doet sluiten vlot terug komt.
          Kan wijzen op slijtage of vervuiling van de lamellen van het diafragma.

          25% minder dan de nieuw prijs voor een goedgebruikt 2e hands objectief vindt ik toch ook aan de hoge kant.
          Het hangt er van af hoe dringend je de lens nodig hebt.

          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: hoe een tweedehandslens keuren?

            Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
            Kijk ook of het palletje dat het diafragma doet sluiten vlot terug komt.
            Kan wijzen op slijtage of vervuiling van de lamellen van het diafragma.

            25% minder dan de nieuw prijs voor een goedgebruikt 2e hands objectief vindt ik toch ook aan de hoge kant.
            Het hangt er van af hoe dringend je de lens nodig hebt.

            Jo.
            Ja, ik ken er zelf die daar kruip-olie aandeden !! op de lamellen van het diafragma...............

            Comment


            • #7
              Re: hoe een tweedehandslens keuren?

              Ik veronderstel dat je de lens gaat proberen alvorns te kopen.

              - De test van Jo
              - De lens mag niet 'rammelen'
              - De VR moet je horen werken (gewoon lens op de camera, op sluiterknop duwen en aan de lens luisteren (klinlkt onnozel maar dan hoor je hem)
              Als de VR afstaat, dan is de lens til.

              - neem foto's op 70mm - 200mm (liefst buiten) De AF moet correct werken
              - controleer de scherpte (deze lens is scherp op F/2.8) (neem laptop mee)
              - bekijk contactpunten - moeten zuiver zijn en niet afgesleten (geld ook voor de hele bajonetsluiten. De lens moet vast op de camera zitten

              - er zit ook een rubber afsluitring op de rand, die mag niet afgesleten zijn.

              - controleer het voorste en achterste element op krassen (op het achterste is dit bijna niet mogelijk maar je weet nooit)

              - Lens met veel krassen op de body zegt veel.
              - Zoomring moet soepel draaien
              - zorg ervoor dat de statiefbeugel er op zit en dat het schroefje niet afgebroken is

              -
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: hoe een tweedehandslens keuren?

                Dank voor alle reacties

                Blijkbaar een grote verhuis en ik heb een nieuwe gevonden tegen een verantwooorde prijs voor mijn deadline... (donderdag)

                Greetz
                ST

                Comment


                • #9
                  Re: hoe een tweedehandslens keuren?

                  Wow, mijn eigen test

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  - De test van Jo
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment

                  Working...
                  X