Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

    Hallo,

    vandaag kreeg ik niet de langverwachte TC uit de states, maar wel een invulformulier van ABX voor de douaneformaliteiten

    Ik zie de bui al hangen, op een origineel aankoopbedrag van 225 euro, riskeer ik 60 à 90 euro extra te moeten betalen. Vandaar dat ik aan jullie tips vraag om dit mogelijk te omzeilen/minimaliseren. De zending is gestuurd als 'gift' met een verzekerde waarde van 300 Usd

    Enkele vraagjes:
    1. de aankoopfactuur bedraagt minder dan 300 USD (zit mogelijks in de box, vraag gesteld aan verkoper) - kan ik die op het formulier zetten (ondanks het feit dat de verzekerde waarde hoger is)?
    2. aard van de transactie - op welke categorie betaal je geen BTW? 'gratis goederen', 'gebruikte persoonlijke goederen' of dien ik iets speciaal in te vullen bij 'andere transacties'? Of kan ik ze beschrijven als zijnde een 'terugzending van een goed exemplaar na een DOA' (of pakt dat niet)?
    3. klopt het dat ik hier ook nog eens 25 euro 'douaneformaliteiten' op moet betalen?

    Graag reacties, ervaringen,... voor zij die overseas kopen, kunnen er maar iets van leren.

    Alvast bedankt,
    Haspengouw
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

    Betalen, dat zijn de risico's die je neemt...

    Je kan gaan foefelen, door te zeggen dat het tweedehands is, DOA, etc., maar zolang je dat doet, krijg je je pakje niet, en volgt er hoogstwaarschijnlijk een onderzoek.

    Have fun, and pay... or think first, then act.

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

      Maar het IS tweedehands!

      Anyway, je hebt gelijk wat dat bezinnen voor het beginnen betreft - ik vraag me gewoon af of ik de extra kost niet wat kan inperken?

      Ondertussen van verkoper bericht gehad, de originele factuur van 249 USD zit bij de zending. Ik neem aan dat ik deze waarde dan maar op geef als aan te geven waarde?
      Fotograaf uit winterslaap ;-)
      7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

      Comment


      • #4
        Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

        Pech, vrees ik. Heb 't aan de hand gehad met een tweedehands basgitaar waarop ik taks en btw moest betalen op de geschatte nieuwwaarde.
        www.YourConcertShots.com

        Comment


        • #5
          Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

          Als je ginderachter koopt, tel dan altijd 30 % extra zonder de verzending en als je dan nog merkelijk goedkoper zit dan in de EG, doe je een zaak. Indien niet, proberen in de EG te kopen. Je zit tenslotte nog altijd met het risico van de verzending.
          Ik heb nu een tentje in bestelling bij Cabella's (USA) : kostprijs 105 USdollar of pakweg 80 €, ik reken 30% invoerrechten+kosten : 24 € en de vrachtkosten
          (air-fright) zijn 32 € of tesamen 136 €. Is in België of Nederland te koop aan 295 € zonder verzending. Nu, dan ik koop in de USA.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

            Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
            Hallo,

            vandaag kreeg ik niet de langverwachte TC uit de states, maar wel een invulformulier van ABX voor de douaneformaliteiten

            Ik zie de bui al hangen, op een origineel aankoopbedrag van 225 euro, riskeer ik 60 à 90 euro extra te moeten betalen. Vandaar dat ik aan jullie tips vraag om dit mogelijk te omzeilen/minimaliseren. De zending is gestuurd als 'gift' met een verzekerde waarde van 300 Usd

            Enkele vraagjes:
            1. de aankoopfactuur bedraagt minder dan 300 USD (zit mogelijks in de box, vraag gesteld aan verkoper) - kan ik die op het formulier zetten (ondanks het feit dat de verzekerde waarde hoger is)?
            2. aard van de transactie - op welke categorie betaal je geen BTW? 'gratis goederen', 'gebruikte persoonlijke goederen' of dien ik iets speciaal in te vullen bij 'andere transacties'? Of kan ik ze beschrijven als zijnde een 'terugzending van een goed exemplaar na een DOA' (of pakt dat niet)?
            3. klopt het dat ik hier ook nog eens 25 euro 'douaneformaliteiten' op moet betalen?

            Graag reacties, ervaringen,... voor zij die overseas kopen, kunnen er maar iets van leren.

            Alvast bedankt,
            Haspengouw
            en nu maar hopen, dat de Douane dit niet leest, je vraagt ons wel om tips, de wet te overtreden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

              Je had beter voor die aanschaf moeten nadenken en 'ns rondvragen in vrienden/kennissenkring wie er de komende tijd nog naar de states gaat. Volgens mij is mee (laten) nemen de enige manier om onder douaneperikelen uit te kunnen komen. Versturen met 'n verzekerde waarde wordt er altijd uitgepikt.

              Comment


              • #8
                Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                En om zeker te zijn: verpakking plat duwen en verzenden naar België via de post, samen met de aankoopbonnen en garantiebewijzen.
                www.YourConcertShots.com

                Comment


                • #9
                  Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Als je ginderachter koopt, tel dan altijd 30 % extra zonder de verzending en als je dan nog merkelijk goedkoper zit dan in de EG, doe je een zaak. Indien niet, proberen in de EG te kopen. Je zit tenslotte nog altijd met het risico van de verzending.
                  Ik heb nu een tentje in bestelling bij Cabella's (USA) : kostprijs 105 USdollar of pakweg 80 €, ik reken 30% invoerrechten+kosten : 24 € en de vrachtkosten
                  (air-fright) zijn 32 € of tesamen 136 €. Is in België of Nederland te koop aan 295 € zonder verzending. Nu, dan ik koop in de USA.
                  Ik heb ook juist een tentje ontvangen uit america... Via sierra Trading Post... tent+ verzendkosten= 129 dollar= +/- 100 Euro. Ik heb wel maar liefst 60 euro btw+ invoerrechten betaald...Meer dan verwacht, maar bon...nog altijd goedkoper dan de tentjes bij isarfoto ofzo. EN, ik ben er natuurlijk bijzonder blij mee!!

                  Groeten,
                  Andries
                  https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                    Ja soms heb je pech en soms gaat het goed, ik denk dat dat het risico is, en dat moet je van tevoren incalculeren, zoals ook al door anderen gezegd. Als het pakje is verzonden per UPS dan heb je bijna altijd prijs, gaat het via de post, dan gaat het meestal wel goed, en ja als de factuur er in zit, heeft het geen enkele zin om een ander bedrag op te voeren, dat kan je enkel nog op een boete komen te staan.

                    Toch nog veel plezier met de lens toegewenst.
                    Rien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                      'k Had ooit eens zijden hemden besteld in Hawai. De verkoper had op het begeleidende briefje welke op de verpakking gekleefd was een veel lagere waarde geschreven dan welke op de ingesloten faktuur stond. Pakje was opengemaakt, faktuur gevonden en ik kon als boete 2x de BTW en 2x de invoerrechten betalen...

                      mvg,
                      Geert

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                        Ik heb een paar jaar terug in de States twee houten plaatjes gekocht voor op de kolf van mijn pistool. Ik moest een invoervergunning voor wapens aanvragen! Van absurdistan gesproken!
                        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                        Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                        Uit: Apocrief

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                          mijn broer heeft bij zijn tweedehandslens uit de USA de copie van de originele aankoopfactuur van de verkoper, de email met de prijsovereenkomst met de koper en enkele e-bay prijzen voor tweedehandswaarde toegevoegd aan de vraag van de douane, en moest bijna niets betalen (vnl administratiekosten)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                            Wat uiteraard ook werkt, is je lens uit elkaar laten draaien en laten shippen als reserve-onderdelen voor een herstelling :-)
                            www.YourConcertShots.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2dehands lens gekocht in US - wat doen met formulier Douane?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                              Have fun, and pay... or think first, then act.
                              inderdaad ja

                              volg die regel en goedkoop wordt niet duurkoop
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X