Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenleek zoekt hulp:-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenleek zoekt hulp:-)

    Gegroet allen,

    In de onderverdeling van de foto's heb ik reeds kort mijn verhaal geschetst.
    Vorig jaar ben ik voor 2 maanden vrijwilligerswerk gaan doen in Panama bij een indianenstam. Daar schoot ik 100'den foto's maar helaas liet het resultaat voor mij te wensen over. Aangezien ik deze,of volgende zomer een maand richting Costa Rica trek zou ik het ditmaal wél goed willen doen.
    Daarom heb ik besloten om waarschijnlijk voor de Nikon d50 te gaan met een 18-55 mm lens. Deze heb ik nog nieuw aangeboden gezien in een Nederlandse winkel tegen een prijs van 525€ voor het geheel.
    Uiteraard merk ik ook wel dat het hier boordevol nuttige topics staat maar,hoewel ik al jaar en dag foto's trek, ben ik een compleet leek op spiegelreflexcameras én dus ook de lenzen die daarbij gaan.
    Ik maak het liefste macro foto's van dieren en vroeg me dan ook af of ik prijs kwaliteit gezien goed zit bij de D50? Ik moet bekennen dat de prijs een grote rol speelt aangezien ik nog een student ben... Mijn uiteindelijke vraag is: Weten jullie prijs/kwaliteit gezien goede macro of begin lenzen?
    Koop dit altijd best nieuw of kan je het wagen dit 2de hands te kopen?
    Wat raden jullie zoal aan of kunnen jullie resultaten tonen met lenzen die er voor jullie(aan betaalbare prijs) tussenuit springen?

    Alvast erg hard bedankt!
    Vriendelijke groeten,
    Willem

  • #2
    Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

    Oorspronkelijk geplaatst door Panawillem Bekijk bericht
    Gegroet allen,

    In de onderverdeling van de foto's heb ik reeds kort mijn verhaal geschetst.
    Vorig jaar ben ik voor 2 maanden vrijwilligerswerk gaan doen in Panama bij een indianenstam. Daar schoot ik 100'den foto's maar helaas liet het resultaat voor mij te wensen over. Aangezien ik deze,of volgende zomer een maand richting Costa Rica trek zou ik het ditmaal wél goed willen doen.
    Daarom heb ik besloten om waarschijnlijk voor de Nikon d50 te gaan met een 18-55 mm lens. Deze heb ik nog nieuw aangeboden gezien in een Nederlandse winkel tegen een prijs van 525€ voor het geheel.
    Uiteraard merk ik ook wel dat het hier boordevol nuttige topics staat maar,hoewel ik al jaar en dag foto's trek, ben ik een compleet leek op spiegelreflexcameras én dus ook de lenzen die daarbij gaan.
    Ik maak het liefste macro foto's van dieren en vroeg me dan ook af of ik prijs kwaliteit gezien goed zit bij de D50? Ik moet bekennen dat de prijs een grote rol speelt aangezien ik nog een student ben... Mijn uiteindelijke vraag is: Weten jullie prijs/kwaliteit gezien goede macro of begin lenzen?
    Koop dit altijd best nieuw of kan je het wagen dit 2de hands te kopen?
    Wat raden jullie zoal aan of kunnen jullie resultaten tonen met lenzen die er voor jullie(aan betaalbare prijs) tussenuit springen?

    Alvast erg hard bedankt!
    Vriendelijke groeten,
    Willem
    Hoe macro moet het zijn? Van heel vlakbij wat ze noemen 1 op 1?
    Dat wil zeggen dat een vlieg van 1 cm ook 1 cm van je sensor beslaat waardoor deze het grootste deel van je foto vult.

    Dat zocht ik en ik heb gekozen voor een Tokina 100mm AF macrolens die 1 op 1 haalt en door de 100mm hoef ik er niet vlak bij te hangen (ook niet te ver... 1 op 1 is op 30 cm van de sensor).
    Deze lens is prijsgunstig (329 euro bij cameranu.nl) en erg sterk en robuust, bovendien haarscherp.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

      Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
      Hoe macro moet het zijn? Van heel vlakbij wat ze noemen 1 op 1?
      Dat wil zeggen dat een vlieg van 1 cm ook 1 cm van je sensor beslaat waardoor deze het grootste deel van je foto vult.

      Dat zocht ik en ik heb gekozen voor een Tokina 100mm AF macrolens die 1 op 1 haalt en door de 100mm hoef ik er niet vlak bij te hangen (ook niet te ver... 1 op 1 is op 30 cm van de sensor).
      Deze lens is prijsgunstig (329 euro bij cameranu.nl) en erg sterk en robuust, bovendien haarscherp.

      http://www.nnplus.de/macro/Tokina/Tokina.html
      Klinkt erg interessant!
      Ik zou graag over alle lenzen wat horen,maar in het bijzonder macro..welke maakt niet zo uit. Maar ik begin het systeem uit je uitleg stilaan te verstaan(ivm de nummering en dergelijke )
      Alvast bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

        Je kan wat rondzoeken hier op het forum om te leren over alle verschillende lenzen, de verschillende brandpuntsafstanden en merken en types.
        Hans Braakhuis heeft een goed artikel op zijn website (ook even zoeken).
        Als je weet wat je wil kan je op die nnplus link alle verschillende macro lenzen vergeleken zien. En op www.photozone.de vindt je lab-testen (voor wat die waard zijn).
        Mij trok de Tokina aan vanwege de prijskwaliteit verhouding. Een setje tussenringen of zo kan ook, maar is lastiger omdat je steeds moet wisselen en kost voor Nikon ook nog 150 euro. Verschil met de Tokina is het extra gemak wel waard.

        Overigens is de 18-200 VR van Nikon misschien ook het bekijken waard omdat deze een groot zoombereik dekt en door de VR ook bij minder licht nog uit de hand te gebruiken is (voor stilstaande dingen). En als ik het goed heb kan je ook behoorlijk dicht bij scherp stellen (meer closeup dus, niet zo dicht bij als een echte macrolens, maar misschien heb je dat niet nodig).

        Succes met je keuze!

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

          Macro van dieren of macro van insecten en foto's van dieren?

          Wil je met weinig gewicht een breed scala aan mogelijkheden, kijk dan inderdaad naar de 18-200, en doe er een Canon D500 closeup lens bij.

          Deze laatste schroef je op je 18-200, waardoor je geen licht verliest!
          En het weegt bijna niets.
          Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

          Comment


          • #6
            Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

            Als je een macrolens wil kopen spaar dan in een keer door tot je er een goeie kan aanschaffen. Je koopt een lens niet voor een jaar of twee, dus moet je zorgen dat je niet na zes maand teleurgesteld bent.
            Gebruik de zoekfunctie op het forum en lees eens wat via Google over de Sigma EX 150mm macro 2.8.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

              Het gezochte citaat:

              Als ik voor me zelf gewoon schoolcijfers zou geven voor de objectieven dan komt het er als volgt uit te zien:
              De 60 AF krijgt een 9, de 105 AF krijgt een 8, de AIS 105 en 200 AF krijgen een 10, de 70-180 krijgt een 7,5. Van de nieuwe 105 AF-S VR verschijnen nu ook de eerste recensies. Men vindt hem net zo goed, of iets beter dan de oude 105 AFD.


              Hoe te vinden: google 2 van de volgende termen naar keuze

              Hans Nikon Catalogus Braakhuis
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
                Macro van dieren of macro van insecten en foto's van dieren?

                Wil je met weinig gewicht een breed scala aan mogelijkheden, kijk dan inderdaad naar de 18-200, en doe er een Canon D500 closeup lens bij.

                Deze laatste schroef je op je 18-200, waardoor je geen licht verliest!
                En het weegt bijna niets.
                Insecten niet meteen..Eerder reptielen en kleinere zoogdieren. Indien mogelijk ook 1 die inzetbaar is voor gewone fotografie(bijvoorbeeld landschap?of is dit niet mogelijk )
                Vandaag overigens de Nikon D50 met een 18-55mm lens en 1gig kaartje aangeschaft voor 499€ bij fnac. Scherpe prijs, daarvoor kon ik het laatste toestel dat ze hadden echt niet laten liggen

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Panawillem Bekijk bericht
                  Insecten niet meteen..Eerder reptielen en kleinere zoogdieren. Indien mogelijk ook 1 die inzetbaar is voor gewone fotografie

                  Dan heb je echt geen macro nodig. Zeker voor zo'n fietstocht, stem ik voor de 18-200.

                  Ik denk dat er wel wat mensen het met me eens zijn.

                  Gefeliciteerd met je aankoop en heel veel fotoplezier alvast.
                  Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                    Dan zou ik eerder opteren voor de Sigma 70-300mm APO DG Macro
                    Deze heeft macro 1:2 en is een redelijk goeie telezoomlens (zeker prijs/kwaliteit) en ze sluit tenminste mooi aan op de 18-55 (gat 55-70 ga je bijna niet merken)

                    Groeten,
                    Koen
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Dan zou ik eerder opteren voor de Sigma 70-300mm APO DG Macro
                      Deze heeft macro 1:2 en is een redelijk goeie telezoomlens (zeker prijs/kwaliteit) en ze sluit tenminste mooi aan op de 18-55 (gat 55-70 ga je bijna niet merken)

                      Groeten,
                      Koen
                      Hartelijk dank!
                      Ook een erg mooie prijs en ik ben nu even de eigenschappen aan het doorspitten. Weer een lekenvraag, ik verontschuldig me al, maar deze wordt OP de 18-55 gemonteerd? En wat bedoel je met het gat 55-70?
                      Jah..stilaan maar zeker zal ik het wel leren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Panawillem Bekijk bericht
                        En wat bedoel je met het gat 55-70?
                        Daarmee wordt bedoeld dat je eerste lens van 18 to 55mm gaat
                        dan even niets (gat tussen 55 en 70mm)
                        daarna 70 tot 300mm

                        Kortom, gat in het bereik van je lenzen.
                        Groetjes
                        NaturalMystic
                        Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Panawillem Bekijk bericht
                          Weer een lekenvraag, ik verontschuldig me al, maar deze wordt OP de 18-55 gemonteerd? En wat bedoel je met het gat 55-70?
                          Jah..stilaan maar zeker zal ik het wel leren
                          Misschien interpreteer ik je vraag verkeerd, in dat geval meteen mijn verontschuldigingen, maar een 70-300 monteer je niet boven OP de 18-55. Je haalt de 18-55 eraf, en zet je 70-300 op je camera.
                          Wat men bedoelt met "een 70-300 sluit mooi aan OP je 18-55" is dat je vrijwel elk brandpunt hebt van 18 tot 300mm. Van 18 tot 55 heb je de "kitlens" en van 70 tot 300 heb je die Sigma (of ander merk). Met deze twee lenzen heb je geen brandpunt tussen 55 en 70, en dat is wat men bedoelt met een "gat" van 55 tot 70.
                          Ik ben destijds ook begonnen met een 18-55 en een 70-300 en in de praktijk zal je merken dat je het "gat" tussen 55 en 70 niet zal missen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Panawillem Bekijk bericht
                            Hartelijk dank!
                            Ook een erg mooie prijs en ik ben nu even de eigenschappen aan het doorspitten. Weer een lekenvraag, ik verontschuldig me al, maar deze wordt OP de 18-55 gemonteerd? En wat bedoel je met het gat 55-70?
                            Jah..stilaan maar zeker zal ik het wel leren
                            Één van de voordelen (en tegelijkertijd een nadeel) van een (D)-SLR is dat je de lenzen kan wisselen (en moet wisselen om een ander zoombereik of andere eigenschappen zoals macro te verkrijgen.
                            Een 18-200 hoef je dus niet te wisselen omdat je het hele zoombereik in één lens hebt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

                              Macro van dieren, dat klinkt zo groot. Bedoel je close upps van dieren of macro van heel kleine dieren en insecten ?

                              Soit kenners genoeg hier. Ik wil alleen maar even kwijt dat bv een Tamron 28-75 2.8 ook een heel schappelijke macro-functie heeft

                              Comment

                              Working...
                              X