Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zenit sniper

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zenit sniper

    Ik heb hier 2 oude russische Zenit fototoestellen liggen en wou eens surfgewijs meer te weten komen over zenit ... verbaasd was ik wel toen ik onderstaande tegen kwam..."global espionage???"...


    klik op de afbeelding
    Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

    Gratis kijkplezier Coming soon

  • #2
    Re: Zenit sniper

    een foto schieten krijgt plots een andere mening
    Meer foto's hier te vinden

    Comment


    • #3
      Re: Zenit sniper

      Brengt nostalgische gevoelens boven.
      Een Zenit EM was mijn allereerste SLR toen ik 11 jaar was.

      Het was een volledig manueel toestel met een "losse" selenium lichtmeter ingebouwd bovenop het toestel.
      Deze lichtmeter had geen enkele koppeling met sluitertijd of diafragma mechanisme.

      Hiermee heb ik - nu bijna 30 jaar geleden - mijn eerste echte fotografische kennis opgedaan (sluitertijd 1/30 - 1/500s, diafragma, scherptediepte, scherpstelling etc...).
      Mijn enige lens was een Helios 58mm F2 (met schroefdraad M42).
      Heb hiermee mijn eerste macro foto's gemaakt door de lens omgekeerd te gebruiken.

      Kwalitatief was het echter niet om over naar huis te schrijven.
      Het toestel leek wel erg robuust (zwaar), maar de mechanische bedieningen waren niet betrouwbaar en de foto's erg middelmatige qua contrast en scherpte, zodat ik al snel (na ong. 2 jaar) voor een ander SLR toestel gegaan ben zodra mijn "zakgeld" dit toeliet.

      http://www.rus-camera.com/camera.php...camera=zenitem

      http://cameras.alfredklomp.com/zenitem/manual/
      Last edited by GeertB; 24 januari 2007, 20:05.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

      Comment


      • #4
        Re: Zenit sniper

        Ben indertijd (ik was nog jong) overgeschakeld op de Zenith EM. Ik heb het toestel nog en het werkt nog steeds. Materiaal was niet kapot te krijgen. Heb er schitterende foto's mee gemaakt en heb er zeker de microbe aan overgehouden.
        Ik heb met dat toestel toch zo'n 15 jaar gewerkt eer ik een meer automatisch toestel kreeg. Ja, het was wel manueel, maar zo leerde je echt wel iets.
        Had zelf tussenringen gemaakt en met een telelens (een zenitar) verkreeg ik goede en mooie macro-beelden.
        Zenith was en is een Russich merk dat ook indertijd instond voor glaswerk en technologie voor het leger.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Zenit sniper

          Ooit ook nog met de Zenith EM "Mocba-80" van mijn vader gefotografeerd.
          Was een speciale versie (speciaal in die zin dat er de vermelding Mocba-80 of Moskva-80 op stond ) naar aanleiding van de Olypische Spelen in Moskou 1980.


          In sommige oudere boeken over vogel- en natuurfotografie wordt ook het fotogeweer vernoemd , soms met instructies om zelf een kolf te maken om de camera op te zetten.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment

          Working...
          X