Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

    Hallo beste forumgenoten,

    Ik meld mij bij deze omdat ik op zoek ben naar een goede kwaliteit telelens voor mijn Nikon D50. Met goede kwaliteit bedoel ik lichtsterk, relatief snel en (haar)scherp (duhh). Het gebruik zal zijn voor natuurfotografie, met name voor vogels. Ik ben ooit begonnen met de Sigma 70-300mm f4-5.6, echter presteert deze lens voor mij ver onder de maat. Mijn ideaal is nu een lens met een groot bereik van (incl. cropfactor van 1,5x en converter van 1,4x) rond de 800 á 900mm. Enkele goede (enigszins betaalbare) lenzen in deze categorie zijn de Sigma 300mm f2.8 en de Sigma 120-300mm f2.8. Echter gaan ook deze lenzen nog over de toonbank voor prijzen varierend tussen de 2000 en 2500 Euro. Nikkor lenzen zijn nieuw in deze categorie helemaal onbetaalbaar, echter zijn deze lenzen veel meer waardevast.

    Een fotoboek wat ik bezit van een oude rot in het vak 'John Shaw', maakt melding van zeer goede tweedehands kwaliteitslenzen, te weten de Nikkor 400mm f3.5 en de 500mm f4. Deze zouden incl. crop en converter respectievelijk uitkomen op een 840mm f5 en een 1050mm f5.6. (klopt dit eigenlijk, is een cropfactor ook op deze lenzen van toepassing???) Naar het schijnt (en dat blijkt ook wel uit Google), zijn deze lenzen nog redelijk makkelijk verkrijgbaar in de States, echter niet of nauwelijks in Europa (laat staan in BE of NL). De kwaliteit zou echter optimaal zijn en velen spreken nog uit dat met name de 400mm f3.5 de beste lens is die Nikon ooit gemaakt heeft. Spijtig echter zijn het allebei Manual Focus lenzen (een beetje fotograaf weet zich echter ook hiermee wel te behelpen... )

    Ik zou bij deze willen vragen of iemand ervaring heeft met dergelijke lenzen op een digitale body (bij voorkeur op de D50) en wat de - en + zijn. Weet iemand ook waar deze tweedehands te verkrijgen zijn zodat ik er een kan testen en wat nu zoal de gangbare prijs is voor dergelijke lenzen? Jammer trouwens dat Nikon ze niet meer in deze categorie maakt; een Nikkor 400mm f3.5 AF zou voor velen denk ik erg welkom zijn...

  • #2
    Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

    ik denk dat Bert W. zo'n 500mm heeft.
    even een pm'eke sturen
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

    FZ50

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
      ik denk dat Bert W. zo'n 500mm heeft.
      even een pm'eke sturen
      Beste,

      ik heb een Nikkor 600 mm f 5,6, manuele focus, en dat is qua scherpte een
      prachtige lens. Ze is tweedehands bijna niet (meer) te vinden, maar de mijne is te koop (voor 2500 euro).
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

        2600 Euro voor een dergelijke lens lijkt me wel erg veel...een nieuwe Nikkor 300mm f4 ED IF AF-S kost rond de 1300 euro...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
          Beste,

          ik heb een Nikkor 600 mm f 5,6, manuele focus, en dat is qua scherpte een
          prachtige lens. Ze is tweedehands bijna niet (meer) te vinden, maar de mijne is te koop (voor 2500 euro).
          Luc
          Excuses, 2500 Euro...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
            2600 Euro voor een dergelijke lens lijkt me wel erg veel...een nieuwe Nikkor 300mm f4 ED IF AF-S kost rond de 1300 euro...
            Geen 2600, maar 2500 euro, en da's niet veel voor deze superlens, met koffer + alle toebehoren en in nieuwe staat.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
              Geen 2600, maar 2500 euro, en da's niet veel voor deze superlens, met koffer + alle toebehoren en in nieuwe staat.
              Sorry, iets te veel boven mijn budget, echter dank voor uw aanbod. Dat is ook de reden waarom ik niet voor de beide Sigma's ga, deze zijn rond dezelfde prijsklasse.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                Dat is idd niet veel, nieuwprijs is (als ik mij niet vergis) het dubbele, dus das een mooie aanbieding, jelle! ik heb jammer genoeg de centjes niet.

                Groetjes

                Robin
                Nikon D70s met 18-70mm, Sigma APO 70-300mm Super Macro en Sigma APO 400mm

                www.natuur-foto.be.tt

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                  jelle,
                  geen verschillende lenzen met elkaar vergelijken hoor.
                  kijk bv eens naar canon:

                  300f4L > 1220
                  400f4L > 4825
                  500f4L > 5850
                  600f4L > 7350

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                    Jullie hebben helemaal gelijk, ik neem alles terug wat ik zojuist gezegd heb. Concertfoto heeft dus wel een hele mooie aanbieding (hij is sinds december ook al 700 euro met de prijs gezakt zag ik). Aangezien dat bedrag echter ver boven mijn huidig budget is en ik nu ook bang ben dat zowel de Nikkor 400 f3.5 als de 500 f4 in een dergelijke prijsklasse zullen zitten, gaat deze jongen een beetje twijfelen. Aangezien iig de 400 mm inmiddels al heel wat jaren meegaat, was en ben (?) ik in de veronderstelling dat de prijs hiervan enigszins mee zal vallen. Ik zou echter graag op korte termijn over een goede lens beschikken, aangezien ik in april wolven ga kijken in Spanje. Kan iemand naast de prijs mogelijk ook iets over de pro's en cons vertellen (liefs op een digitale body)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                      Ik zou echter graag op korte termijn over een goede lens beschikken, aangezien ik in april wolven ga kijken in Spanje. Kan iemand naast de prijs mogelijk ook iets over de pro's en cons vertellen (liefs op een digitale body)?
                      Zie bijvoorbeeld http://www.nikonians.org/nikon/great...ues/index.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                        Hi, sinds een paar maanden gebruik ik de manuele 500mm/4. De 400/3.5 was inderdaad een hele goed lens, maar wat ik erover gelezen heb is hij op een DSLR een stuk minder. Het grote voordeel van de 500mm is dat hij een chip heeft ingebouwd (p) waardoor er ook lichtmeting mogelijk is op bv een D50/D70 ed. Met 1.4 TC erop is hij nog steeds behoorlijk scherp. Met TC 2x weet ik nog niet, heb ik nog niet geprobeerd. Manueel scherp stellen vergt wel wat oefening daar de zoeker van een DSLR een stuk minder is dan veel van de oude bodies, maar heb er ook wel vliegbeelden mee gemaakt, dus is wel te doen.(D200) Bij open diafragma heb je wat contrastverlies, maar bij F5 is dat al volledig weg. Ook bij tegenlicht presteert hij iets minder dan de huidige generatie toplenzen. Daar de AF versie voor mij veel te duur is, ben ik heel erg happy met deze lens...
                        Groetjes Edwin
                        Mijn Foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                          Geen 2600, maar 2500 euro, en da's niet veel voor deze superlens, met koffer + alle toebehoren en in nieuwe staat.
                          Kan jij die niet meer zelf gebruiken met een verloopring Nikon > Canon? Ze is toch MF, en ze verkopen betekent sowieso een hoop verlies? Of zit het dieper en moet alles wat Nikon is met tak en wortel uitgeroeid worden???

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                            Momenteel staat er een nikon 400mm 3.5 (die precies nog in zeer goede staat is) te koop op ebay, Link
                            Het is wel in de VS, maar zo heb je toch een idee van de prijs.

                            Momenteel staat het hoogste bod op 1000$, maar een paar maanden geleden heb ik er ook eens een zien verkocht worden in het VK voor een 400 à 500 €. Die lens had echter wel meer gebruikssporen, maar het glas was wel nog in perfecte staat en bovendien had die lens een upgrade gehad om ook op de D50 lichtmeting te kunnen gebruiken. ( Hier kan je dit trouwens laten doen, en als je de lens veel zou willen gebruiken op de jouw D50 lijkt mij dit echt wel handig)

                            Veel zal je deze lenzen niet tegenkomen, ik denk dat je dan ook het meeste kans maakt om ze op eBay te vinden, ik wens je alvast veel succes
                            Nice pen, bet you write good stories with it.
                            Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 400mm f3.5 / Nikkor 500mm f4 voor natuurfotografie

                              Ik denk dat het inderdaad een hele zoektocht wordt om dergelijke lenzen in ieder geval bij mij in de buurt op de kop te tikken. Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n voorstander van het kopen via internet. Ik zal dus mijn keuze nog eens moeten overdenken. Zal vrijdag of zaterdag eens langs Konijnenberg in Turnhout rijden...

                              Comment

                              Working...
                              X