Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stockfotografie : Interview met een professional

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stockfotografie : Interview met een professional

    edit :

    Het artikel staat dus online. De 'Ace' is Hidesy, iStocks n°2 met 7400 files online en +245 000 downloads

    Wat staat er nog op het menu : Een interview met Lise Gagne (4400 files & +425 000 downloads) en ook nog eentje met Adam Riggs, CFO van Shutterstock (dit interview is reeds door iemand anders afgenomen, maar ik maar er een internet pagina van).

    Artikeltje met Hidesy vind je hier :



    --------------

    Haai,

    In het kader van mijn artikel over (micro) stockfotografie dacht ik dat het wel eens leuk zou zijn om een interview te doen met een iemand die daar zijn brood mee verdient, een echte pro dus.

    Nu heb ik het klaargespeeld om een fotograaf uit de top 10 van istock zover te krijgen dat hij/zij aan zo'n interview wil meewerken.

    De bedoeling is dat ik vragen vanop forums bundel en die dan doorspeel naar hem/haar. Hij/zij beantwoord die dan en daarvan maak ik een artikel. Natuurlijk kan ik niet garanderen dat echt alle vragen beantwoord worden, maar we gaan toch ons best doen.

    Dus als je iets zou willen vragen aan zo'n pro, dit is je kans.

    Stel je vraag hieronder in een reply of mail hem evt naar mij. Je hebt tijd tot volgende week zondag 28/1. Daarna maak ik de balans op.

    Ben eens curieus wat voor reacties er gaan komen :-)
    Last edited by Perrush; 7 februari 2007, 20:12.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    Re: Stockfotografie : Interview met een professional

    Zijn die stockfotosites betrouwbaar?
    'k Heb ook wel 'ns info bij eentje opgevraagd, maar die moet je je hoge resolutiefiles toezenden. Dan kun je toch nooit controleren hoe vaak en voor hoeveel je foto verkocht wordt?

    Comment


    • #3
      Re: Stockfotografie : Interview met een professional

      Vraag : als je van stock fotografie leeft, ban je dan geen "beeld-fabriek" geworden ? M.a.w., kan je er nog plezier in hebben en creatief zijn ?

      Comment


      • #4
        Re: Stockfotografie : Interview met een professional

        Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
        Zijn die stockfotosites betrouwbaar?
        'k Heb ook wel 'ns info bij eentje opgevraagd, maar die moet je je hoge resolutiefiles toezenden. Dan kun je toch nooit controleren hoe vaak en voor hoeveel je foto verkocht wordt?
        Ik veronderstel dat dit niet echt een vraag aan / voor die fotograaf is.

        Maar je kan volgens mij idd niet controleren hoeveel DL's je echt hebt. Alleen dat ik dat de serieuze firma's zich daar niet gaan mee bezighouden. Als zoiets aan het licht komt zijn de gevolgen niet te overzien.
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Re: Stockfotografie : Interview met een professional

          Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
          Ik veronderstel dat dit niet echt een vraag aan / voor die fotograaf is.

          Maar je kan volgens mij idd niet controleren hoeveel DL's je echt hebt. Alleen dat ik dat de serieuze firma's zich daar niet gaan mee bezighouden. Als zoiets aan het licht komt zijn de gevolgen niet te overzien.
          was dus wel als vraag voor de fotograaf bedoeld, omdat ik wil weten hoe hij daar tegen aan kijkt en of hij vertrouwt dat ze hem voldoende uitbetalen

          een volgende vraag: hoeveel verdien je per verkochte foto op zo'n stocksite? en hoeveel procent daarvan is voor de sitehouder?

          en hoe vaak/veel worden foto's gemiddeld verkocht? gaat 't om euro's of om honderden die je er p/mnd mee binnen kan halen?

          Comment


          • #6
            Re: Stockfotografie : Interview met een professional

            Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
            een volgende vraag: hoeveel verdien je per verkochte foto op zo'n stocksite? en hoeveel procent daarvan is voor de sitehouder?

            en hoe vaak/veel worden foto's gemiddeld verkocht? gaat 't om euro's of om honderden die je er p/mnd mee binnen kan halen?
            das een vraag die je zelf kan beantwoorden.

            Die topverkopers iStock krijgen 40% van de verkoopprijs. Als ik mijn eigen verkopen bekijk haal ik zelf een gemiddelde $0.5 per verkoop. En ik heb maar een royalty structure van 20%. Ik veronderstel dus dat zij ongeveer gemiddeld $1 per verkoop hebben.

            Lisegagne heeft gedurende de hele periode gemiddeld 316 downloads per dag gehad (+400 000 downloads in totaal) ... de rest kan je zelf uitrekenen zekers.
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Re: Stockfotografie : Interview met een professional

              400.000 euro dus inmiddels al? dat loont de moeite!

              wat voor genre foto's is het meest geliefd bij de downloaders?
              welke foto's (linkjes graag) van de geinterviewde hebben 'm 't meest opgeleverd?

              Comment


              • #8
                Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                400.000 euro dus inmiddels al? dat loont de moeite!

                wat voor genre foto's is het meest geliefd bij de downloaders?
                welke foto's (linkjes graag) van de geinterviewde hebben 'm 't meest opgeleverd?
                Dat kun je ook zelf uitzoeken volgens mij..

                Comment


                • #9
                  Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                  waarom moet ik zelf iets uitzoeken?

                  hij vraagt toch om vragen voor die fotograaf, nou dan mag ie daar dus wel op antwoorden ipv dat ie ons het zelf laat uitzoeken

                  wat voor vragen had ie dan gewild? hoe vaak ie vreemd gaat? hoeveel buitenechtelijke kinderen er van 'm rondlopen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                    Dit wordt een interessante thread...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                      Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                      waarom moet ik zelf iets uitzoeken?
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=138734

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                        Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                        waarom moet ik zelf iets uitzoeken?

                        hij vraagt toch om vragen voor die fotograaf, nou dan mag ie daar dus wel op antwoorden ipv dat ie ons het zelf laat uitzoeken

                        wat voor vragen had ie dan gewild? hoe vaak ie vreemd gaat? hoeveel buitenechtelijke kinderen er van 'm rondlopen?
                        Ik bedoel daar mee dat, zodra je weet om welke fotograaf het gaat, bij zijn profiel zelf kan zien wat zijn best verkochte foto's zijn. Welk genre het meest geliefd is bij kopers, daar geeft het artikel van Perrush en iStock zelf antwoord op. No offence verder hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                          Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                          waarom moet ik zelf iets uitzoeken?
                          wat een houding!
                          jij hoeft helemaal niks,
                          en perrush nog minder!

                          ik heb de indruk dat al jouw vragen eerder gericht zijn
                          naar stock-firma's dan wel naar een stock-fotograaf.

                          maar alé, mijn vraag:

                          neem je foto's specifiek met het oog op bepaalde thema's
                          om ze als stock-foto aan te bieden, of neem je gewoon
                          (zoals veel liefhebbers hier) heel regelmatig foto's waarvan je
                          de leukste/interessantste als stock-foto aanbiedt?

                          met dank.

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                            "Wat is voor jou de ideale stockfoto?"
                            Fullator
                            Fotostudio Candela Zone
                            website: http://www.chronax.be
                            website: http://www.marquisemodels.eu

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stockfotografie : Interview met een professional

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hanne Bekijk bericht
                              Ik bedoel daar mee dat, zodra je weet om welke fotograaf het gaat, bij zijn profiel zelf kan zien wat zijn best verkochte foto's zijn. Welk genre het meest geliefd is bij kopers, daar geeft het artikel van Perrush en iStock zelf antwoord op. No offence verder hoor.
                              de fotograaf is niet vermeld, dus kan ik niets uitzoeken en stel dus mijn vraag

                              Comment

                              Working...
                              X