Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

6x6 objectief > te repareren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 6x6 objectief > te repareren

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft in het herstellen van 6x6 objectieven. Wanneer ik een bepaald diafragma kies op mijn camera, dan wil het objectief zich niet sluiten (zoals men het mij heeft uitgelegd heeft dit te maken met de lamellen in de lens, die waarschijnlijk geblokkeerd zijn ten gevolge van warmte, of ...)
    Ken jij iemand, of weet je een goed adres waar ze mij kunnen helpen?

    Alvast bedankt!

    Karolien

  • #2
    Re: 6x6 objectief > te repareren

    Oorspronkelijk geplaatst door karolien Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft in het herstellen van 6x6 objectieven. Wanneer ik een bepaald diafragma kies op mijn camera, dan wil het objectief zich niet sluiten (zoals men het mij heeft uitgelegd heeft dit te maken met de lamellen in de lens, die waarschijnlijk geblokkeerd zijn ten gevolge van warmte, of ...)
    Ken jij iemand, of weet je een goed adres waar ze mij kunnen helpen?

    Karolien
    Het helpt als je het merk kent, maar als het een contax is, naar Oberkochen sturen.

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: 6x6 objectief > te repareren

      Hallo,

      Het toestel is van Russische afkomst. De naam kan ik je echter niet meedelen, aangezien ik geen russisch kan lezen ;-)
      Kan je me de gegevens doorgeven van dat bedrijf in Oberkochen? Dan zoek ik het eens op op het internet. Wie weet gaat het hier om hetzelfde model.

      Thanks!
      Karolien

      Comment


      • #4
        Re: 6x6 objectief > te repareren

        Oorspronkelijk geplaatst door karolien Bekijk bericht
        Hallo,

        Het toestel is van Russische afkomst. De naam kan ik je echter niet meedelen, aangezien ik geen russisch kan lezen ;-)
        Kan je me de gegevens doorgeven van dat bedrijf in Oberkochen? Dan zoek ik het eens op op het internet. Wie weet gaat het hier om hetzelfde model.

        Thanks!
        Karolien
        Hi,

        Ik zou eerst camera en lens trachten te identificeren:





        DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: 6x6 objectief > te repareren

          Ok, ik heb het cameratype teruggevonden. Het gaat om de:
          Salyut-S (C) Camera



          de lens:
          Lens Bela/Vega-12B 90mm 1:2.8-22 (Kiev 88 screw mount)

          Comment


          • #6
            Re: 6x6 objectief > te repareren

            Comment


            • #7
              Re: 6x6 objectief > te repareren

              Hallo,

              Ik heb net dezelfde camera en lens. De Salyut-S is in staat zeer goede opnames te maken en is van goede (bouw)kwaliteit (beter dan Kiev-88), maar je moet natuurlijk wel een paar regels in acht houden (archaïsche technologie). De pagina die je aanhaalt bevat enkele zeer goede tips en links (zeker "kievaholic" bekijken).

              - Heb je al je lens eens van de body gehaald en gekeken of de irislamellen open en dicht gaan met het verdraaien van de diafragmaring? (Let wel op, je lens mag je er pas terug opzetten als de spiegel opgeklapt is -en dus ook de diafragmapin). Zitten de lamellen zelf vast op zit enkel het pinnetje aan de achterkant van de lens vast.

              Toen ik mijn salyut kocht was de Vega lens die erbij zat 'gerepareerd' door de vorige eigenaar. Die had het volledige auto-diafragma mechanisme eruit gehaald waardoor ik een "preset lens" overhield. Dus diafragmaring open om scherp te stellen en daarna dichtdraaien op het gewenste diafragma om te fotograferen. Mss is dit ook zo bij jouw exemplaar (ik kreeg trouwens gratis een correct exemplaar nagestuurd van de koper )? Je merkt het direct als het pinnetje er niet meer is op de lens.

              Werkt de diafragmapin in de body naar behoren? Als je in de lensmond kijkt zou er aan de linkerkant een hendeltje moeten zitten dat naar voren komt bij het 'opspannen' van de sluiter en wegklapt bij het "ontspannen" ervan.

              Als de lamellen echt 'kleven' of langzaam gaan kun je ervoor opteren om de lens te laten afregelen en reinigen. Kijk hiervoor mss eens in Gent bij http://www.camerarepair.be/ (allerhande herstellingen, goed werk, maar traag).
              Of je kunt de lens naar Gevorg Vartanyan van ARAX Foto sturen (http://araxfoto.com/). Zijn bedrijf herstelt en verkoopt Kiev middenformaat camera's (opgewaardeerde nieuwe modellen onder de ARAX merknaam). Een prachtkerel, die het begrip klantentevredenheid hoog in het vaandel voert. Het werk is uitmuntend (zijn techici zijn dan ook ex-werknemers van de Arsenal fabriek waar die camera's en lenzen werden/ worden gemaakt), de prijzen laag (Diafragma herstellen voor de lens zou 21$ kosten). Enige minpuntje is: Arax is een Oekraïns bedrijf, gesitueerd in Kiev (zelfs vlak bij de Arsenal fabriek). Voor een lens zal de verzending wel meevallen (ik heb een titanium sluiter laten steken in m'n Salyut: verzending naar daar was 30€ of zo, heavy metal eh ) En het risico op importtaksen bij terugsturen (zelf nog niet meegemaakt, trouwens).
              Of je zoekt een nieuwe lens op Ebay of je koopt er één bij ARAX (Vega 12 kost er 59$) of elders natuurlijk (google is uw vriend ).

              Hopelijk heb je hier wat aan.

              Mvg,
              Dietbrand

              PS voor meer Kiev en salyut forum-genot : http://forums.delphiforums.com/kievreport/start
              Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
              CAnon EOS 10D

              Comment


              • #8
                Re: 6x6 objectief > te repareren

                Hi,

                Klopt, Gevorg is aangenaam om business mee te doen.
                Ik denk dat hij trouwens op de factuur zal vermelden dat het om een herstelling gaat, dat scheelt een pak op de kosten. Ik denk dat ik ooit eens 9 euro import heb moeten betalen.

                Dpaul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: 6x6 objectief > te repareren

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Hi,

                  Klopt, Gevorg is aangenaam om business mee te doen.
                  Ik denk dat hij trouwens op de factuur zal vermelden dat het om een herstelling gaat, dat scheelt een pak op de kosten. Ik denk dat ik ooit eens 9 euro import heb moeten betalen.

                  Dpaul
                  Klopt, als het een herstelling betreft dan moet er geen taks betaald worden want er is geen handelstransactie (maar als ze lastig willen doen bij de douane, moet je dat wel kunnen bewijzen).
                  Die 9€ zal wellicht de kost geweest zijn die ABX-logistics vraagt om je pakketje aan de douane aan te bieden, en dus geen taks zelf. Bij mijn weten is ABX het enige bedrijf dat hiervoor een extra kost vraagt bij aflevering . Die kost komt er trouwens altijd bij, ook al heft de douane geen importtaks.

                  Bij de post nog nooit extra kosten gehad, ik denk dat het van de grootte en het gewicht van je pakket afhangt welk bedrijf het aflevert.
                  Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
                  CAnon EOS 10D

                  Comment


                  • #10
                    Re: 6x6 objectief > te repareren

                    Dat is nog eens service !

                    Als bij mijn pas 3 jaar oude IXUS 400 van het wereldmerk Canon een fout optreedt waarvan ze tot hiertoe nooit officieel hebben toegegeven dat het gewoon het interne batterijtje is, wringt de reparatiedienst op minder dan 100 km van hier zich in allerlei bochten om het niet te moeten repareren

                    Comment


                    • #11
                      Re: 6x6 objectief > te repareren

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Dat is nog eens service !

                      Als bij mijn pas 3 jaar oude IXUS 400 van het wereldmerk Canon een fout optreedt waarvan ze tot hiertoe nooit officieel hebben toegegeven dat het gewoon het interne batterijtje is, wringt de reparatiedienst op minder dan 100 km van hier zich in allerlei bochten om het niet te moeten repareren
                      Goeie service is dan ook een must als het om Kiev gaat
                      De kwaliteitscontrole in de fabriek is nogal onbestaande (nuja, 't is al heel wat beter dan tijdens de laatste jaren van de USSR), dus is het beleid van de verkopers (als nieuw) dat ze direct vervangen als iets defect is. Bij oude apperatuur die je ter herstelling opstuurt nemen ze eens de tijd om te kijken en dan blijkt dat de techniek eigelijk niet slecht is (in de meeste gevallen is enkel een goede CLA nodig om alle problemen te verhelpen) , 't is gewoon de kwaliteitscontrole in de fabriek die steken laat vallen

                      Velen denken dat Kiev's rommel zijn, maar in feite zijn ze voor hun geld zeer goede toestellen. Feit is dat als je een toestel hebt dat werkt, dat het zal blijven werken (tenzij je stomme dingen gaat doen ermee). Als je een nieuwe koopt is er een kans dat 'ie vanuit de fabriek niet goed werkt => terug sturen en nieuwe krijgen tot het goed is.

                      Of via een reseller (ARAX, KievUSA, Roskam Optics) een opgewaardeerde camera kopen. Kost iets meer maar nog steeds niet duur) maar dan heb je een perfect werkend en afgesteld toestel in handen (en meestal kun je ze laten personaliseren dat het geen naam heeft, check maar eens de fotogallerij op araxfoto.com ).
                      En dan zwijgen we nog over het russische en duitse glas dat erop kan. Er zijn V en S vattingen (cyr: B en C) De V zoals de salyut hier kan alleen russische lenzen hebben (goede kwaliteit maar niet modern -coating) de S kan alle lenzen met Pentacon Six vatting aan (Carl Zeiss Jena) en dat is heel wat (kwanti- en kwaliteit).

                      En nu ga ik mijn klep houden over al dat antiek
                      Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
                      CAnon EOS 10D

                      Comment

                      Working...
                      X