Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

straatfotografie; mijn verhaal(tje)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • straatfotografie; mijn verhaal(tje)

    Voor degene die het leuk vindt zomaar mijn ervaring:

    Een straatfotograaf zocht mede-fotografen voor oa kermissen, markten, feesten, attractieparken etc. onwetend als ik was heb ik besloten daar ook wat ervaring in op te doen. Leek me niet al te moeilijk en een leuke bijverdienste (dacht ik).

    Hoe gaat dat nou in z'n werk denken jullie.
    80% sta je op de kermis in allerlei dorpjes. Je probeert zoveel mogelijk mensen erop te krijgen. Als de foto gemaakt is overhandig je een kaartje met fotonummer en de winkel waar de foto (de volgende dag vaak!) gekocht kan worden voor 5 piek (2,25 euro).
    In het begin was ik nogal verlegen en durfde de mensen niet zo makkelijk aan te spreken . Tevens werd er gefotografeerd met een ouderwetse olympus trip 35 camera (met metz staafflitser stoer hoor ). Met het handje transport en spoelen (vastlopers) enzo. Als het moet kan je heel snel fotograferen hiermee want je hoeft praktisch niet scherp te stellen. Mijn eerste dag schoot ik 10 rolletjes. Maar helaas veel halve gezichten enzo vanwege te parrelax van de zoeker ; hebben vele digitaaltjes ook last van tegenwoordig. Heb vaak mijn eigen camera maar gebruikt.
    Dat het niet altijd even makkelijk ging blijkt uit het aantal rolletjes dat je schoot (kreeg 11 piek dus 5 euro per rol van 36), wat afhing van de drukte, of de mensen wel bereidwillig zijn etc.
    Op goeie dagen 20-25 rolletjes maar meestal tussen de 10-15.

    Je komt altijd op leuke plekken maar straatfotografie levert echt te kort op en er gaat veel tijd inzitten.
    Wat ook tegenviel was de concurentie van andere fotografen. Sommigen menen een alleenheerschappij te hebben in bepaalde dorpen. Dus op tijd op het beste plekkie gaan staan.

    Toch heb ik geleerd:
    - mensen goed neerzetten o.a. lettend op omgeving (regiseren)
    - mensen juist benaderen en durven aan te spreken
    - personen goed in te kaderen
    - snel met de camera overweg kunnen (probeer maar eens in een mensenmassa een rolletje te verwisselen zonder dat er een meter bier in valt ).
    - respect te hebben voor de mensen die dit als beroep hebben

    Had eens aangekaart waarom er nog niet digitaal geschoten werd vanwege de nadelen van analoog; maar dat bleek nog niet rendabel genoeg te zijn. De olympus tripjes zijn massaal te koop op de beursen voor 15-20 euro! En de digitale ontwikkelapperatuur schijnt zeer kostbaar te zijn.

    Na 2 seizoenen maar gestopt vanwege bovenstaande redenen; maar spijt nee hoor, weer een foto ervaring erbij op naar de volgende!

    Groetjes,
    Menno
    Menno-E1/E20P/C5050z/E100RS

  • #2
    Ik heb dit ook eens een tijdje gedaan, alweer jaren geleden, tijdens en voor de carnaval...
    Heb me rot geamuseerd, en inderdaad, veel ervaring met mensen aanspreken krijg je er wel van!

    Veel verdienen deed het niet, behalve met de carnaval zelf, een dag meen ik zelfs meer als 50 rolletjes volgeschoten te hebben. Die nacht droomde ik alles door een zoeker te zien...
    Vriendelijke groeten:

    Vincent Bakker

    http://miranet.xs4all.nl/foto-archief/
    http://miranet.xs4all.nl/aquarium/

    Comment

    Working...
    X