Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

    Als newbee heb ik een vraagje.
    Bij lenzen zie je bvb 50-200mm staan.
    Is er een vergelijkingspunt met de afstand van je onderwerp?
    Stel er zit een eend op 3 meter van je af en je trekt die, als die eend nu op zeg 10 of 30 meter zit en je wil ze ongeveer hetzelfde vastleggen. Wat is dan de mm waarde? Is er ergens bvb een tabel daarover?
    Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.
    Fijne dag nog.
    Rayke

  • #2
    Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

    Kijk ( http://www.tamroneurope.com/flc.htm ) hier eens. Misschien heb je er wat aan.
    Heb beeld wat een 50mm objectief (op een 35mm) geeft komt ongeveer overeen met wat je ogen zien.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

      Op de site van Sigma staat een online brandpuntvergelijking, waar het je het effect ziet van het aantal mm's.
      Je voorbeeld is nogal ongelukkig : je moet wel vermelden met hoeveel mm je die foto op drie meter neemt : als die bv. al met 300mm neemt dan ga je geen lens vinden die eenzelfde beeld kan geven op 30 meter.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

        Ok alvast bedankt, ik ga zo kijken.
        In mijn, idd ongelukkig, voorbeeld vergat ik dat.
        Pak dat je hem trekt met een 18-50 standaard lens met een eos 400D. En dat die op 50mm staat.
        Fijne dag nog.
        Rayke

        Comment


        • #5
          Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rayke Bekijk bericht
          Ok alvast bedankt, ik ga zo kijken.
          In mijn, idd ongelukkig, voorbeeld vergat ik dat.
          Pak dat je hem trekt met een 18-50 standaard lens met een eos 400D. En dat die op 50mm staat.
          Je kunt er eenvoudig aan rekenen. Het brandpunt dat je nodig hebt om een onderwerp beeldvullend te krijgen is een functie van onderwerpsafstand, afmetingen van het onderwerp en de grootte van je sensor. De sensor grootte is een vast gegeven, voor de 400D is die 14.8 x 22.2mm.

          Stel, die eend uit je voorbeeld is 30 centimeter hoog (een klein eendje, maar dat rekent even wat eenvoudiger). In landscape heb je dus een vergrotingsmaatstaf 30 cm / 14.8mm ≈ 20. De brandpuntsafstand die je dan nodig hebt is 1/20 x onderwerpsafstand. Zit je dus op 3 meter afstand, dan is die 0,15 meter (oftewel 150mm).

          Ga je dus op 30 meter afstand staan, dan zul je een 1500mm objectief moeten gebruiken om de eend nog beeldvullend in beeld te krijgen (oftewel: dat ga je in de praktijk niet redden - zoek een grotere eend uit of kom toch maar dichter bij).

          Comment


          • #6
            Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

            Da's een makkelijke
            Een eend op 3 meter met een 50mm ga je bij benadering in dezelfde verhouding krijgen vanop 30 meter met 500mm.
            (Niet alleen een rekensommetje, ook vanuit ervaring met de 50-500)
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

              Wel Joost het is leerrijk om, zoals op de links in de vorige postjes, het te zien.
              Maar jouw antwoord is eigenlijk wat ik bedoelde en dus weet ik nu hoe het in mekaar zit.
              De links en de formule samen geven me een duidelijk antwoord.
              Van harte bedankt.
              Fijne dag nog.
              Rayke

              Comment


              • #8
                Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Je kunt er eenvoudig aan rekenen. Het brandpunt dat je nodig hebt om een onderwerp beeldvullend te krijgen is een functie van onderwerpsafstand, afmetingen van het onderwerp en de grootte van je sensor. De sensor grootte is een vast gegeven, voor de 400D is die 14.8 x 22.2mm.

                Stel, die eend uit je voorbeeld is 30 centimeter hoog (een klein eendje, maar dat rekent even wat eenvoudiger). In landscape heb je dus een vergrotingsmaatstaf 30 cm / 14.8mm ≈ 20. De brandpuntsafstand die je dan nodig hebt is 1/20 x onderwerpsafstand. Zit je dus op 3 meter afstand, dan is die 0,15 meter (oftewel 150mm).

                Ga je dus op 30 meter afstand staan, dan zul je een 1500mm objectief moeten gebruiken om de eend nog beeldvullend in beeld te krijgen (oftewel: dat ga je in de praktijk niet redden - zoek een grotere eend uit of kom toch maar dichter bij).
                Correcte technische uitleg , maar ik had de vraag begrepen als : hoeveel mm geeft mij hetzelfde beeld op 30 meter als een 50mm op drie meter.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Wat betekenen de aanduidingen 200mm, 300mm in de praktijk?

                  @ Elsan: Mijn vraag is dus blijkbaar slecht gesteld. Mijn excuses daarvoor.
                  Maar daarom geeft je antwoord niet minder info hoor. Elke invalshoek is een waardevol antwoord.
                  Fijne dag nog.
                  Rayke

                  Comment

                  Working...
                  X