Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rammeltje in lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rammeltje in lens

    Ik heb kortgeleden eem Tamron 90mm macro lens aangeschaft en nu is het mij opgevallen dat er een rammeltje in de lens zit. Wanneer ik de lens bijv op de kop houdt en weer terug, hoor ik telkens een tikje of rammeltje alsof er iets los in de lens ligt

    Is dit normaal dat een lens soms dergelijke tikkende geluiden maakt of moet ik me zorgen gaan maken Aan de foto's die ik ermee heb gemaakt is overigens niets bijzonders te merken...
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: rammeltje in lens

    Ben je toevallig niet in de war met de body. Daarin zit een kogeltje wat kan bewegen waardoor de camera het onderscheid kan maken tussen normaal en potret stand. Haal de lens er eens af en doe het eens alleen met de body en alleen met de lens. Waarschijnlijk is het niet de lens. Indien wel het geval misschien even laten nakijken. Losse onderdelen in lenzen is nooit goed

    Comment


    • #3
      Re: rammeltje in lens

      Haal de lens er eens af en doe het eens alleen met de body en alleen met de lens.
      hhmm had ik misschien even bij moeten vermelden dat ik dat reeds geprobeerd had. Ik dacht namelijk ook eerst dat het de body was... tot ik mn lens verwisselde en erachter kwam dat het de lens was...
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: rammeltje in lens

        Heb je er een filter opzitten?
        Soms zit het glas van de filter niet echt vast in zijn zitting en hoor je dit tikken als je de lens omdraait.

        Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

        Comment


        • #5
          Re: rammeltje in lens

          nee.. heb ook geen filter op de lens geschroefd...

          Als ik 't goed begrijp behoort een lens absoluut niet te tikken of rammelen als je 'em draait ofzo...

          Ik denk dat ik voor de zekerheid de winkel maar es even moet bellen?
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: rammeltje in lens

            foto's nemen met je materiaal ipv alles te analyseren
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: rammeltje in lens

              ik heb dezelfde lens (wel voor nikon ipv pentax) en ik heb ze zojuist eens vastgenomen en er eens met geschud en wat blijkt....

              er ramelt bij mijn lens ook iets
              of dit normaal is weet ik niet, maar ik heb er toch nog nooit iets van gemerkt op mijn foto's en dat is nog altijd het belangrijkste he
              Nice pen, bet you write good stories with it.
              Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

              Comment


              • #8
                Re: rammeltje in lens

                foto's nemen met je materiaal ipv alles te analyseren
                hehe klopt. Op zich heb ik er geen moeite mee dat er een rammeltje inzit en de foto's zijn superscherp dus ben ik er zéér blij mee. Alleen is de lens net nieuw en niet goedkoop dus wil ik wel een goed exemplaar (heb nu immers garantie...) Als zo'n rammeltje dus geen kwaad kan vind ik het niet erg, maar als het wel kwaad kan wil ik het uiteraard verholpen hebben.

                ik heb dezelfde lens (wel voor nikon ipv pentax) en ik heb ze zojuist eens vastgenomen en er eens met geschud en wat blijkt....

                er ramelt bij mijn lens ook iets
                of dit normaal is weet ik niet, maar ik heb er toch nog nooit iets van gemerkt op mijn foto's en dat is nog altijd het belangrijkste he
                Als ik dit lees voel ik me toch al iets meer gerustgesteld. Zal het misschien toch gewoon in dit type lens zitten? Misschien nog andere mensen hier die in het bezit zijn van dezelfde lens?

                En inderdaad, ik heb er verder ook niets bijzonders aan gemerkt, de lens is echt super.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: rammeltje in lens

                  Moeilijk te zeggen, maar bij al m'n objectieven die een "rammeltje" hebben is dat meestal de mechanische hefboom die het diafragma sluit. Bij m'n Pentax objectieven beweegt dat niet onder invloed van de zwaartekracht, maar ik heb bij andere makers gemerkt dat dat niet altijd het geval is. Mss is 't dat?

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: rammeltje in lens

                    ik begrijp natuurlijk ook wel dat je een prima objectief wenst!

                    alleen.. hoe kan je iets controleren als je de techniek niet begrijpt?

                    sommige dingen mogen rammelen, anderen dan weer niet.
                    vb: als een gloeilamp "rammelt" dan is de kans groot dat ze geen licht meer geeft
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X