Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

    ik dacht altijd een prime die gaat pakken scherper zijn dan mijn 100/400 canon, dus ik op zoek, toevallig lensje kunnen lenen van een vriend, de 300F4 IS prima lensje zou je zeggen hij had ook 1.4 convertor van concn versie 2 topmateriaal dus... dacht ik...
    nu nam ik de proef op de som,
    na een klein geimproviseerde test scene kwam ik tot de verbazende conclusie...
    de 100/400 is scherper en heeft minder chromatische aberatie naar mijn gevoel.

    Hoe ben ik tewerk gegaan?
    op een 5 tal meter een testblad opgehangen, objectieven op statief gezet met timer zodat er min aan beweging is, de IS afgezet, diafragma voor beide lenzen op F8. Dan met photoshop bijgeknipt(verder geen bewerkingen) zodat ik bovenstaande centrum delen overhield. Ik weet het het is geen perfecte test scene maar het toont toch iets aan denk ik? Vind je deze mannier van testen verkeerd twijfel niet en zeg me hoe ik het beter zou kunnen. Hou rekening dit is een snelle test...
    Zijn de beelden niet duidelijk?
    de 1ste is met de 300mm en de 2de met de 100/400 op 300mm vastgezet


    Miss heb ik toevallig een super 100/400 of een rotslechte 300... ik weet het niet... nog mensen die gelijkaardige test hebben uitgevoerd?
    mijn ontgocheling is groot... of juist niet ik heb een goede lens, maar mijn vriend niet...
    ik wil er nog bij zeggen, ik heb verschillende diafragma waarden geprobeerd, met zonder filter... autofocus manual focus en steeds kom ik tot dezelfde conclusie...
    wat mij ook ofviel is dat de 100/400 zelfs iets kleiner is van formaat na crop, dus als hij op het streepje van 300mm staat is hij geen echte 300... dus ik denk ook geen echte 400mm echter zo kleine afwijkingen zijn niets nieuws...
    ah ja ook enkele tenst met 1.4 extender uitgevoerd op de test scene en ook vrij tevreden van het resultaat...(iets meer chromatische aberatie) enkel geen autofocus op de 100/400 welke pinnetjes moest je daarvoor afplakken op de extender? de eerste drie of de laaste? langs waar moet ik beginnen...
    wildlife test met extender volgen nog
    ook 300 getest met 1.4 werk prima allen nog meer chromatische aberatie wel iets scherper, maar dat is normaal met de extra vergroting.

    graag commentaar...
    ____________________
    CANON eos350D sigma 18-50mm F2.8 en canon 100-400mm F4.5-5.6 EF IS

  • #2
    Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

    Er zijn nogal wat verschillen in kwaliteit bij de verschillende versies van het 300mm objectief. Ik heb mijn eerste versie ook terug in de winkel gaan omruilen. Een vriend van mij heeft dit ook moeten doen...... als je een goed exemplaar gevonden hebt is het echt wel scherper dan de 100-400 L IS. Als je dit objectief met een 1.4 t.c gebruiken dan komt de scherpte nog steeds in de buurt van de 100-400.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

      Dat komt toch echt niet overeen met de testen op www.photozone.de hoor...

      Comment


      • #4
        Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

        eu ja en neen, blijkbaar hebben ze op die test ook last van slechte en goede lenzen in de topichttp://www.photozone.de/8Reviews/len...6_is/index.htm
        staat ook aangegeven dat hij geen verdict wil plaatsen omdat hij een slechte versie heeft...
        mvg maarten
        ____________________
        CANON eos350D sigma 18-50mm F2.8 en canon 100-400mm F4.5-5.6 EF IS

        Comment


        • #5
          Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

          ik heb exact hetzelfde gevonden: mijn 100-400 is beter dan de 300 IS die ik had

          Comment


          • #6
            Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
            ik heb exact hetzelfde gevonden: mijn 100-400 is beter dan de 300 IS die ik had
            Ik kan dat moeilijk geloven, een zoom beter dan een prime?
            Persoonlijk denk ik eerder aan focus-error, ik merk meer en meer, dat de meeste lenzen / body's niet juist focussen, en met een 5.6 opening is je dieptescherpte meestal voldoende om de error te "fiksen" , maar op 2.8 of 4.0 heb je minder dieptescherpte, en word elke error zichtbaar.
            Ik concludeer dit na een aantal recente vergelijken van lenzen, en de enigste juiste test is op statief, scherpstellen via af, dan de af uitzetten, en de camera + lens per mm vooruit en achteruit stellen, en telkens een opname maken. Verschiet niet!!
            Als ik het mis heb, is de 300mm prime de naam Canon niet waardig, ik vond de 100-400 IS een heel goede lens, maar geen toplens.
            Ben even gaan vergelijken op Photoze, de cijfers zijn toch anders, ik zie daar de "normale" verschillen tussen een top-prime een een goede zoom. ongeveer 1 school-mark zoals de testers het noemen. een 1.4 teleconvertor op de 300 prime moet nog steeds minstens de zoom evenaren.
            Last edited by Rudy; 18 januari 2007, 13:45.

            Comment


            • #7
              Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

              ja het verbaasde mij ook dat die 300 niet scherper was, ik heb niet mijn statief verschoven, maar wel geprobeerd op mf heel goed geconcentreerd, mijn vader ook laten proberen, maar het lukt ons niet een scherper beeld te krijgen... tzal dan maar een rotslechte 300mm zijn... niemand in de buurt van merelbeke die ook een 300mm heeft en die is wil langskomen dan kan ik is verder vergelijken met een... betere lens want jah idd die 300mm is zijn L eigenlijk niet waardig... hoe moet ik dat uitleggen aan de eigenaar van de lens...

              grtz maarten
              ____________________
              CANON eos350D sigma 18-50mm F2.8 en canon 100-400mm F4.5-5.6 EF IS

              Comment


              • #8
                Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                Oorspronkelijk geplaatst door vatuvara Bekijk bericht
                ja het verbaasde mij ook dat die 300 niet scherper was, ik heb niet mijn statief verschoven, maar wel geprobeerd op mf heel goed geconcentreerd, mijn vader ook laten proberen, maar het lukt ons niet een scherper beeld te krijgen... tzal dan maar een rotslechte 300mm zijn... niemand in de buurt van merelbeke die ook een 300mm heeft en die is wil langskomen dan kan ik is verder vergelijken met een... betere lens want jah idd die 300mm is zijn L eigenlijk niet waardig... hoe moet ik dat uitleggen aan de eigenaar van de lens...

                grtz maarten
                met de moderne camera's is het zo goed als onmogelijk om manueel scherp te stellen (kleine zoker, geen split screen). je hebt een dieptescherpte van maar een maar mm (cm). je zit er zo naast.
                Toch eens proberen met of het object te verzetten, of meerdere identieke objechten met een paar mm verschil naast mekaar te zetten, en zo het juiste focuspunt ui te zoeken.

                Comment


                • #9
                  Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  dieptescherpte

                  Comment


                  • #10
                    Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    staat niet in je Van Dale zeker?

                    Comment


                    • #11
                      Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Profundidad de campo ?
                      :::: Canon :::: 1D MkII N
                      :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                      :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

                      Comment


                      • #12
                        Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zuiderbuur Bekijk bericht
                        Profundidad de campo ?
                        Ah, nou snap ik het: scherptediepte! Gracias.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Ah, nou snap ik het: scherptediepte!
                          Maar het woord "inrijtaks", bestaat dat dan?

                          Comment


                          • #14
                            Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Maar het woord "inrijtaks", bestaat dat dan?
                            Is da taks om in de rij te staan ?
                            :::: Canon :::: 1D MkII N
                            :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                            :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

                            Comment


                            • #15
                              Re: DE HARDE WAARHEID vergelijk canon 300 F4 IS versus Canon 100/400 F4.5-5.6 IS

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Maar het woord "inrijtaks", bestaat dat dan?
                              Nauwelijks. Google vindt 8 pagina's waar het op voorkomt. Da's niet veel... Maar vanwege die : ik neem aan dat hier een grap achter schuilgaat. Die ontgaat me.

                              Comment

                              Working...
                              X