Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel voor 'n trouwerij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel voor 'n trouwerij?

    Weten jullie wat de gemiddelde prijzen zijn om 'n trouwerij te fotograferen?
    Fotograferen jullie zoiets regelmatig zelf en wat vraag je er zelf voor?
    Reken je een totaal, of komt 't in door het bruidspaar samen te stellen pakketdeals?

    Graag zou ik een indicatie willen weten van de volgende zaken:
    -Trouwshoot op locatie
    -Trouwshoot in kerk
    -Trouwshoot in stadhuis
    -Sfeerfoto's tijdens feest
    -Fotoalbum
    -Foto's op cd (doen jullie dat of mik je op nabestellingen?)
    -Indien dat laatste, hoeveel reken je per nabestelling?
    -Speciale fotobewerkingen
    -Verplaatsingskosten p/km, indien bruidspaar verder weg wil trouwen

  • #2
    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

    1200 Euro voor een shoot per dag.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

      Da's een pittig prijsje!
      Vraag je dat er zelf voor of is dat een algemeen gebruikelijk tarief?

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

        Wat je daar opsomt is natuurlijk de volle pot, een hele dag foto's nemen en het werk achteraf !!!

        Durf hier voor zeker je prijs te vragen.

        Eén en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het type album en de hoeveelheid prints en de formaten hiervan die je gaat plaatsen.

        Baseer je op prijzen die door beroepsfotografen gevraagd worden, hou hierbij wel rekening mee dat zij wel BTW-plichtig zijn, beroepshalve belastingplichtig en dat zij vaak een ruime ervaring en reputatie hebben.

        Vaak komen trouwers net naar jou toe omdat ze de prijzen van de beroeps veel te hoog vinden. Maw, fotograaf x vraagt 1500 euro, als jij dan dan ook 1500 euro vraagt, tja, dan kunnen ze beter de prof nemen, snap je. Je bent dus eigenlijk gedwongen een lagere prijs te vragen.

        Persoonlijk denk ik dat je met 700-900 euro ruim toe komt. Voor mij was immers een belangrijk feit dat wanneer je volledig digitaal werkt, de film en ontwikkelingskosten volledig wegvallen, en dat scheelt enorm hoor En nu moeten ze niet afkomen met "de aparatuur kost ook geld" want die kocht je al voor je hobby ;

        Samenvattend :

        Hou rekening met het feit dat je het in "het zwart" doet, je kosten relatief laag liggen, maar ook dat je een pak manuren gaat nodig hebben voor de postprocessing

        grtz,
        Marc

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

          Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
          Da's een pittig prijsje!
          Vraag je dat er zelf voor of is dat een algemeen gebruikelijk tarief?
          vraag ik zelf, tis dan wel all-in hoor.(en mee eten)
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

            Met een nickname als de jouwe mag je gerust 2500 € vragen en mee eten en drinken. Ben er zeker van dat je als paparazzi alle details zal vastleggen.
            Andere manier is misschien alles doen aan kostprijs (dwz net genoeg om uit de gemaakte kosten te komen ) en ondertussen ervaring opdoen wat mijn inziens veel meer kan opbrengen dan een som geld te vragen, tenzij je al die al hebt met dit soort zaken en al pro genoeg bent om een huwelijk vast te leggen. Vergeet niet dat je een behoorlijke verantwoordelijkheid neemt, vooral als je als enige fotograaf optreed.
            Eric Van Aerschot BD0730BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

              Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
              Met een nickname als de jouwe mag je gerust 2500 € vragen en mee eten en drinken. Ben er zeker van dat je als paparazzi alle details zal vastleggen.
              Andere manier is misschien alles doen aan kostprijs (dwz net genoeg om uit de gemaakte kosten te komen ) en ondertussen ervaring opdoen wat mijn inziens veel meer kan opbrengen dan een som geld te vragen, tenzij je al die al hebt met dit soort zaken en al pro genoeg bent om een huwelijk vast te leggen. Vergeet niet dat je een behoorlijke verantwoordelijkheid neemt, vooral als je als enige fotograaf optreed.
              Voor die verantwoordelijkheid mag ze dan wel betaald worden hé vooral omdat ze als papparazi wel eens op haar ***** kan krijgen

              Even serieus : werken om de kosten is digitaal veel moeilijker net omdat er geen films meer zijn. En als je dan alleen de prints gaat rekenen dan ben je gratis bezig....
              Vergeet ook niet dat bv batterijen voor flash ook duur zijn...

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                Ik zal zeker in 't begin (heb nog maar één huwelijk gedaan dus kan nog niet veel verschillende shoots tonen aan potentiele klanten) nog geen volle pot vragen.

                De ervaring opdoen en het vormen van 'n mooi portofolio van mijn werk moet toch de basis worden om naderhand wel zonder schaamte zo'n dik bedrag voor 'n dagje shooten te durven vragen.

                Overigens, willen alle bruidsparen een fotoboek? Daar zie ik nog wel 't meeste voor mij vervelende werk in. Het fotograferen en postprocessing, incl. leuke fotobewerkingen vind ik echt leuk om te doen. Maar laten afdrukken en mooi inplakken is niet echt mijn hobby. Misschien een prijs voor de complete shoot incl. cd met hoge resolutiefoto's en een apart bedrag voor album met foto's indien men dat wenst?

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                  Baseer je op prijzen die door beroepsfotografen gevraagd worden, hou hierbij wel rekening mee dat zij wel BTW-plichtig zijn, beroepshalve belastingplichtig en dat zij vaak een ruime ervaring en reputatie hebben.

                  Vaak komen trouwers net naar jou toe omdat ze de prijzen van de beroeps veel te hoog vinden. Maw, fotograaf x vraagt 1500 euro, als jij dan dan ook 1500 euro vraagt, tja, dan kunnen ze beter de prof nemen, snap je. Je bent dus eigenlijk gedwongen een lagere prijs te vragen.

                  Persoonlijk denk ik dat je met 700-900 euro ruim toe komt. Voor mij was immers een belangrijk feit dat wanneer je volledig digitaal werkt, de film en ontwikkelingskosten volledig wegvallen, en dat scheelt enorm hoor En nu moeten ze niet afkomen met "de aparatuur kost ook geld" want die kocht je al voor je hobby ;

                  Samenvattend :

                  Hou rekening met het feit dat je het in "het zwart" doet, je kosten relatief laag liggen, maar ook dat je een pak manuren gaat nodig hebben voor de postprocessing

                  grtz,
                  Marc
                  Ik vind dat hier wel vrij "gewaagde" dingen gezegd worden. Ik ben zelf nog niet actief als professioneel fotograaf, maar ik ben het wel aan het overwegen.

                  Onder de waarde van een reportage werken vormt een bedreiging voor de hele sector. Zowel voor professionele als amateurfotografen. De afschrijving voor materiaal (camera, lenzen, flits,...) moet zéker meegerekend worden. Akkoord, die investering heb je al gedaan, dus of je dat huwelijk nu fotografeert of niet, de kosten zijn al gebeurd. Maar het is niet correct om die kosten niet mee te rekenen.

                  Reken eens uit hoeveel werk er in zo'n reportage kruipt. En reken die uren dan maar minstens aan 30 euro / uur. Dat is absoluut niet duur geteld! Tel daar dan al je kosten bij voor album, prints, afschrijving,... Dan kom je waarschijnlijk met 1500 euro niet toe. Huwelijksreportages zijn enorm tijd- en geldrovend! Eigenlijk brengen ze aan een pro fotograaf niet zoveel op. Maar als dan Jantje, Pietje en Marieke voor minder dan 1000 euro (en soms voor veeeeel minder dan 1000 euro) reportages gaan maken, dan vormt dat echt een probleem voor pro fotografen. En misschien wil jij ook wel eens pro worden.

                  Ik bedoel trouwens niet dat Jantje, Pietje en Marieke niet kunnen fotograferen. Onder de amateurs zitten een hele hoop fotografen die waarschijnlijk beter zijn dan sommige pro's. Maar ik vind het wel iets om over na te denken wat je in de sector teweeg brengt door een prijs te vragen die eigenlijk niet realistisch is.

                  Evi.

                  PS. Ik hoop dat ik niet teveel mensen tegen de schenen heb geschopt. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen. Reacties zijn zeker welkom.
                  www.focusfotografie.be
                  www.facebook.com/eviwilmus

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                    Once again the wedding...

                    You think the bride thinks twice about spending €2500 on a Pierre-Yves? to wear for just one day...

                    The photographer is always the place to save money, too many people willing to take on this job for peanuts.

                    Charge what you want. If the couple aren't willing to pay a professional price, then you're not taking work away from any pro. I don't give up a weekend easily for weddings anymore, especially when the only discussion is price, "my uncle has a digital camera, he'll do it for €100"
                    Keep in mind that any money you do earn without BTW, is probably illegal too.

                    Maybe you are doing it legally, then why are you asking here? you should already know what you need to charge as a photographer.. be bold, charge what you want for using a complete day of you weekend, plus digital processing, plus all the discussion about album, delivery, etc, etc.

                    Charging €1500 isn't so much all of a sudden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                      Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                      Once again the wedding...

                      You think the bride thinks twice about spending €2500 on a Pierre-Yves? to wear for just one day...
                      If you know the budget they are willing to spend on that stuff, you can ask a better price, I agree. But there are lots of people who just buy a nice dress for the day and not a weddingdress over 1000 euro's!

                      The photographer is always the place to save money, too many people willing to take on this job for peanuts.
                      That's right too, all the other things make them allready go over budget and photographing is one of the last things they are planning.

                      Charge what you want. If the couple aren't willing to pay a professional price, then you're not taking work away from any pro. I don't give up a weekend easily for weddings anymore, especially when the only discussion is price, "my uncle has a digital camera, he'll do it for €100"
                      Keep in mind that any money you do earn without BTW, is probably illegal too

                      Maybe you are doing it legally, then why are you asking here? you should already know what you need to charge as a photographer.. be bold, charge what you want for using a complete day of you weekend, plus digital processing, plus all the discussion about album, delivery, etc, etc.

                      Charging €1500 isn't so much all of a sudden.
                      When I allready had done 10 weddings and can show the material to potential clients, I agree, but as a starter I don't think I can ask full price. If people are willing to pay me 19% extra for BTW it's okay with me, I'm registered at the kvk, but if they want to save that money it's fine also.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                        Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                        Ik zal zeker in 't begin (heb nog maar één huwelijk gedaan dus kan nog niet veel verschillende shoots tonen aan potentiele klanten) nog geen volle pot vragen.

                        De ervaring opdoen en het vormen van 'n mooi portofolio van mijn werk moet toch de basis worden om naderhand wel zonder schaamte zo'n dik bedrag voor 'n dagje shooten te durven vragen.

                        Overigens, willen alle bruidsparen een fotoboek? Daar zie ik nog wel 't meeste voor mij vervelende werk in. Het fotograferen en postprocessing, incl. leuke fotobewerkingen vind ik echt leuk om te doen. Maar laten afdrukken en mooi inplakken is niet echt mijn hobby. Misschien een prijs voor de complete shoot incl. cd met hoge resolutiefoto's en een apart bedrag voor album met foto's indien men dat wenst?
                        Vergeet hier de mogelijkheid van bv fotobuch.be niet

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
                          Ik vind dat hier wel vrij "gewaagde" dingen gezegd worden. Ik ben zelf nog niet actief als professioneel fotograaf, maar ik ben het wel aan het overwegen.

                          Onder de waarde van een reportage werken vormt een bedreiging voor de hele sector. Zowel voor professionele als amateurfotografen. De afschrijving voor materiaal (camera, lenzen, flits,...) moet zéker meegerekend worden. Akkoord, die investering heb je al gedaan, dus of je dat huwelijk nu fotografeert of niet, de kosten zijn al gebeurd. Maar het is niet correct om die kosten niet mee te rekenen.

                          Reken eens uit hoeveel werk er in zo'n reportage kruipt. En reken die uren dan maar minstens aan 30 euro / uur. Dat is absoluut niet duur geteld! Tel daar dan al je kosten bij voor album, prints, afschrijving,... Dan kom je waarschijnlijk met 1500 euro niet toe. Huwelijksreportages zijn enorm tijd- en geldrovend! Eigenlijk brengen ze aan een pro fotograaf niet zoveel op. Maar als dan Jantje, Pietje en Marieke voor minder dan 1000 euro (en soms voor veeeeel minder dan 1000 euro) reportages gaan maken, dan vormt dat echt een probleem voor pro fotografen. En misschien wil jij ook wel eens pro worden.

                          Ik bedoel trouwens niet dat Jantje, Pietje en Marieke niet kunnen fotograferen. Onder de amateurs zitten een hele hoop fotografen die waarschijnlijk beter zijn dan sommige pro's. Maar ik vind het wel iets om over na te denken wat je in de sector teweeg brengt door een prijs te vragen die eigenlijk niet realistisch is.

                          Evi.

                          PS. Ik hoop dat ik niet teveel mensen tegen de schenen heb geschopt. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen. Reacties zijn zeker welkom.

                          Ik kan je wel volgen maar niet in dit geval, fotograaf doet nog maar tweede reportage en technisch gezien kan ze het nu aangekochte materiaal niet inbrengen hé, bovendien geeft ze geen blijk van plannen in die richting.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                            Geef mij nu eens één goeie reden waarom één dag shooten MEER dan 1000€ moet kosten.
                            Dat uw materiaal moet afgeschreven worden Ok !!
                            Maar toch niet in één of twee keer he !!
                            Voor sommige bedragen kun je 2 D70 toestellen kopen. Is dat normaal ????

                            Wat is een huwelijk fotograferen meer, dan een model fotografen op locatie ?
                            Tuurlijk moeten de mensen deftige foto's krijgen, maar een model toch ook ...
                            Ik zou zelfs durven stellen dat ik meer tijd-kijk en denkwerk in een modelshoot steek dan op een huwelijk...

                            Als een model contact op neemt voor een shoot aan zee of in de ardennen staat iedereen te springen om op TF/Cd-Rom basis te werken.
                            Als een jong koppel contact opneemt voor een shoot moet het ineens een D70 kosten !!

                            Ok ! je moet genoeg zelfvertrouwen en de kennis hebben om een trouw te fotograferen. Maar is die kennis dan plots meer dan 1000 € voor één dagje shooten.
                            Als ik hoor dat sommige profs zelfs nog geen foto's nemen op de receptie's of nog geen groepsfoto van de familie nemen of er komt 125 € bij voor een paar ( 2a3 ) groepfoto's van de familie op de recepties.
                            Dan vraag ik mij af waarom die groepsfoto 125€ moet kosten ??? ( ksnap het nie ).

                            Gooien die mannen die er van moeten leven zelf hun venster niet in ??

                            Ik heb een tijdje geleden mijn zuster haar trouwalbum eens in mijn handen gekregen. Daar zaten ong. 45 foto's in.
                            Ik heb één foto gevonden met mijn kop er op ( dan nog van in mijn aapejaren ). 45 foto's op één dag trekken en die foto's trekken echt op niks, zulke lelijke foto's heb ik hier nog nooit gezien !!
                            Kosten die 45 foto's nu echt 45000 bf ???
                            Leg mij nu eens uit waar dat geld in zit...
                            Van die 45 foto's zijn er ong 15 in het gemeentehuis genomen. 30 foto's ergens in een park tegen een boom ...
                            Zelfs niet een groepsfoto, geen enkele foto bij het buitenkomen van het gemeentehuis, geen enkele foto van mijn zuster bij de kapper,geen enkele foto van op de receptie, geen enkele foto van als mijn schoonbroer mijn zuster thuis kwam ophalen, geen enkele foto van wanneer mijn zus zich aan het opmaken was, geen enkele foto van de familie, geen enkele foto tijdens de receptie in het stadhuis en geen enkele foto van tijdens het avondfeest.

                            Waar zit nu die 45000 bf ???
                            In dat stom album waar sommige foto's van loskomen ??
                            In de tijd van het foto's nemen ???
                            In de tijd van die foto's in de album te kleven ???
                            In die fotograaf zijn kennis ??
                            Of in die fotograaf zijn zak ???

                            Ik denk ( weet het niet zeker ), maar dat die 45000 bf in zijn zak zitten ...

                            Ik denk dat die mannen zelf in hun zak gesneden hebben, denk je het niet ...
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                              Vandaar ook dat ik denk dat veel mensen liever 'n amateurfotograaf zonder sterallures en betaalbaarder tarief inhuren.

                              Comment

                              Working...
                              X