Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van mensen: schroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van mensen: schroom

    Goedemorgen,
    Ik wil graag vaker mensen ("in het wild") fotograferen maar ik heb er erge schroom tegen. Kortom ik durf het niet
    Op vakantie vind ik het veel makkelijker maar "thuis" ben ik bang dat ik niet het recht heb (ik ben geen professionele fotograaf) om foto's te maken, dus ongevraagd mijn toestel op iemand te richten.
    Zijn er tips/oefeningen/wat dan ook om dat beter te kunnen? Of blijft het een kwestie van doen? Of misschien het eerst vragen maar dan is de spontaniteit weg...
    Thanks!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

  • #2
    Re: Fotograferen van mensen: schroom

    Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
    Of blijft het een kwestie van doen?
    Nee, het is een kwestie van veel doen. Let op wettelijke bepalingen, in Belgie schijn je mensen niet ongevraagd te mogen fotograferen. Ja, dan is de spontaniteit weg. Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=141280 om een indruk te krijgen welke meningen hier zoal leven...

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van mensen: schroom

      Ik heb hetzelfde probleem...je weet nooit hoe mensen gaan reageren. Tevens ook een beetje rekening houden met de omgeving...zo zie ik het niet echt zitten om zomaar mensen te gaan fotograferen in bijvoorbeeld een metrostation.

      Onlangs was ik ergens in een buurt van Luik ... was wel een marginale omgeving daar. Ik heb gewoonweg mijn toestel niet durven uithalen. Misschien moet ik meer lef hebben
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van mensen: schroom

        Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
        Goedemorgen,
        Ik wil graag vaker mensen ("in het wild") fotograferen maar ik heb er erge schroom tegen. Kortom ik durf het niet
        Op vakantie vind ik het veel makkelijker maar "thuis" ben ik bang dat ik niet het recht heb (ik ben geen professionele fotograaf) om foto's te maken, dus ongevraagd mijn toestel op iemand te richten.
        Zijn er tips/oefeningen/wat dan ook om dat beter te kunnen? Of blijft het een kwestie van doen? Of misschien het eerst vragen maar dan is de spontaniteit weg...
        Thanks!
        Men noemt dit "candid", met een mooi vlaams woord!
        Oplossing: maak eerst uw foto en vraag daarna toestemming. Dan blijft de spontanëiteit behouden.
        Henri

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van mensen: schroom

          @Leonidas: nu durf ik helemaal niet meer Maar goed dat k de discussie heb gelezen!
          @HdL: fijn om te horen dat k niet de enigste ben.
          Ben vaak wel erg jalours op mensen die toch daar foto's van op hun site hebben staan, bijv. inderdaad in de metro of op een popconcert of in het park. Gaat elke fotograaf het dan ook achteraf netjes vragen? Vraag het me nml. af.
          Groetjes, Damiaan.
          Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van mensen: schroom

            Gewoon veel doen! En zeker niets vragen. 'k Heb in België nog nooit 'n steen naar m'n hoofd gegooid gekregen (in Gambia wel ) omdat ik mensen aan 't fotograferen was. De meesten hebben 't ook heel niet door en denken dat je wat anders aan 't fotograferen bent.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van mensen: schroom

              Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
              Gaat elke fotograaf het dan ook achteraf netjes vragen? Vraag het me nml. af.
              nee, ook achteraf vraag ik niets

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van mensen: schroom

                je zou kunnen stellen dat je voor een portret foto contact moet hebben met je model en dat het model moet weten dat het geportreteerd wordt.
                enfin volgens sommigen toch :]
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van mensen: schroom

                  Ben vaak wel erg jalours op mensen die toch daar foto's van op hun site hebben staan, bijv. inderdaad in de metro of op een popconcert of in het park. Gaat elke fotograaf het dan ook achteraf netjes vragen? Vraag het me nml. af.
                  Last edited by DamnSharp; 12 januari 2007, 11:24. Reden: stuk dubbel weg gepoetst
                  Groetjes, Damiaan.
                  Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van mensen: schroom

                    Tja...ik had in het begin zelfs moeilijkheden om eender wat te fotograferen. Soms is het nodig dat je een aparte houding dient aan te nemen om iets goed te fotograferen...bijvoorbeeld je moet op je knieen gaan zitten...of gaan liggen. Nu, als je dat in de stad doet dan bekijken de mensen je als..."die heeft ze niet allemaal op een rij". Daar trek ik me echt niks meer van aan tegenwoordig.
                    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van mensen: schroom

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      je zou kunnen stellen dat je voor een portret foto contact moet hebben met je model en dat het model moet weten dat het geportreteerd wordt.
                      enfin volgens sommigen toch :]
                      Integendeel! Ik vind 't mooier als mensen niet in de camera kijken en gewoon met hun eigen ding bezig zijn. Behalve prof. modellen zijn de meeste mensen niet in staat om ongedwongen te poseren als ze eenmaal weten op de foto gezet te worden. Vandaar dat vragen vooraf de spontaniteit weghaalt en de foto op voorhand verpest is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van mensen: schroom

                        Uiteraard ben je niet de enigste blijkt zelfs dat veel fotografen introverte types zijn

                        Ik denk dat het een kwestie van gezond verstand is, voel je je in een bepaalde omgeving niet op je gemak, haal dan geen telelens boven en richt die op iemand. Vaak is er met je neus instaan nog het beste (maar niet het makkelijkste). Neem bv een anarchistische betoging : kleed je dan ook wat in die stijl, of tenminste los. Begeef je met een groothoek tussen die menigte, laat zien dat je één van hun bent... dat helpt. Maar ga niet een paar honderd meter verder staan met een 600 mm, dan denken ze dat je politie of staatsveiligheid bent, snap je ?

                        Het bijkomende voordeel van een groothoek is dat je daar net mee kunt pretenden dat de persoon niet op de foto staat, hij kent immers de beeldhoek niet

                        Er is ook nog de onvoorzienigheid en de wet van Murphy. Maakte ik mee op de shootingday te Leuven in oktober. De groep stop voor een berucht kraakpand om er de grafitti te fotograferen. Ze gaan zelfs tot op de eerste verdieping (buiten)... komt een koppeltje punks buiten en die wandelen met hun hond de straat in. Ik zelf doe niet mee aan de graffitishoot omdat ik me net ongemakkelijk voelde. Maar ik neem wel een beeld van de straat met toren begijnhofkerk op achtergrond. Dat koppeltje loopt ook in de straat. Staat plots 5 minuten later die punker voor mijn neus van zijne neus te maken dat ik hem gefotografeerd had en dat dat nergens voor nodig was.... het leven kan rare wendingen nemen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van mensen: schroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
                          @Leonidas: nu durf ik helemaal niet meer
                          Valt wel mee hoor. Ik doe dit al jaren en dit is de eerste keer dat ik in de problemen kwam. En achteraf was er dus eigenlijk niks aan de hand. Lees die hele thread maar eens door, is leerzaam.

                          Ik geef ongeveer in 30% van de gevallen m'n kaartje af, voor de rest is er nooit contact met het 'model'. Van belang is ook wat je met de foto's doet: in sommige landen mag je wel fotograferen maar niet publiceren zonder toestemming van de betreffende persoon. Elders is het weer helemaal anders geregeld. Lastig dus, maar ik fotografeer tot ik aan de grenzen raak, het resultaat daarvan heb je gezien.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen van mensen: schroom

                            Bedankt alvast voor de vele reacties!
                            @Leonidas, was inderdaad zeer interessante discussie om te lezen, schiet ik wat mee op!
                            @Picasso, dat van die telelens en groothoek verhaal vind ik zinnig. Ik kan me voorstellen dat het zo werkt.

                            Een kaartje maken en in ieder geval bij me hebben zodat als er mensen vragen stellen zodat ik ze dat kan overhandigen vind ik best een goed idee.

                            Natuurlijk, als je gevoel zegt dat het niet kan, moet ik het ook niet doen maar... dat is soms lastig om te voelen omdat ik bijna overal met onbekende mensen fotograferen schroom voor heb.

                            @paparazzi, wonderlijk dat de meeste het toch niet door hebben of niets zeggen, had ik niet verwacht.
                            Groetjes, Damiaan.
                            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen van mensen: schroom

                              Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                              Integendeel! Ik vind 't mooier als mensen niet in de camera kijken en gewoon met hun eigen ding bezig zijn. Behalve prof. modellen zijn de meeste mensen niet in staat om ongedwongen te poseren als ze eenmaal weten op de foto gezet te worden. Vandaar dat vragen vooraf de spontaniteit weghaalt en de foto op voorhand verpest is.
                              dat ligt dan grotendeels aan de fotograaf hee ze afschieten als onwetende naieve wezens is idd makkelijker. wanneer ze plots in de lens kijken en het gevecht tussen fotograaf/model ontstaat dan lukt het nietmeer ^^
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X