Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sampling van andermans foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sampling van andermans foto's

    In de muziek gebeurd het frequent en is het ook wettelijk geregeld. Vanaf een bepaalde aantal opeenvolgende noten is er copyright dat speelt. Voor het overige kan je dus gebruik maken van andermans muziek om zelf iets nieuws te maken.

    Hoe zit dat in de fotografie? Mag ik zomaar een element uit een foto gebruiken om een eigen foto te verbeteren/herwerken? Vanaf wanneer dien je dit te melden aan de auteur? Copyright? Beleefdheid?
    PS. Ik wou dat ik het kon

  • #2
    Re: Sampling van andermans foto's

    Das een hele goede vraag ik ben benieuwt naar het antwoord.
    BD0724BE

    Nikon D 80

    Comment


    • #3
      Re: Sampling van andermans foto's

      Volgens mij vallen delen van een foto net zo goed onder de copyright reglementering als de volledige foto.

      Maar ik heb bij fotowedstrijden al bewerkingen gezien, waarbij ik toch wel heel veel twijfels heb dat de "maker" zelf wel alle originele elementen gefotografeerd heeft .

      Van mij mogen ze de reglementen bij wedstrijden zelfs zo aanpassen, dat het mogelijk is om in geval van twijfel de originele foto's op te vragen om te bewijzen dat ze niet zomaar ergens van het internet geplukt zijn.

      Ik heb niet graag dat ze van mij iets pikken, en dan zal ik dat ook niet doen op een ander.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sampling van andermans foto's

        volgens mij is het zo dat je foto's/tekeningen mag pikken zolang je ze maar onherkenbaar gemaakt gebruikt: dus 'n foto compleet met allerlei filters omphotoshoppen naar iets heel anders kan nooit wettelijk bestraft worden

        Comment


        • #5
          Re: Sampling van andermans foto's

          Blijkbaar niet echt een vraag die leeft bij de BD-ers?

          1- Onbeslist
          1- Pro
          1- Contra

          Dus nu ben ik nog geen stap verder
          PS. Ik wou dat ik het kon

          Comment


          • #6
            Re: Sampling van andermans foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht
            Blijkbaar niet echt een vraag die leeft bij de BD-ers?

            1- Onbeslist
            1- Pro
            1- Contra

            Dus nu ben ik nog geen stap verder
            mss is die organisatie mailen die handeld over de copyrights ?
            BD0789BE

            Comment


            • #7
              Re: Sampling van andermans foto's

              Is er eigenlijk geen enkele jurist onder de BD bezoekers? Iemand die het reilen en zeilen kunt van de wetgeving omtrent fotografie en copyright.
              Want met antwoorden als 'ik denk...' en 'volgens mij...' kom je nergens.
              Er zijn enkele draadjes rond 'tzelfde soort vragen, maar nooit een sluitend antwoord.
              www.YourConcertShots.com

              Comment


              • #8
                Re: Sampling van andermans foto's

                misschien moeten we kat eens aanspreken ...
                heb je al eens geïnformeerd bij SOFAM hierover?

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Sampling van andermans foto's

                  Neen, Sofam nog niet gecontacteerd. Ben geen lid daarvan.

                  Ik heb zelf trouwens geen dringende nood aan duidelijkheid hieromtrent. Hetgene ik pruts is puur vrijblijvend en komt toch nergens online.

                  Maar onder andere in de board fotobewerking zie ik regelmatig foto's met overduidelijk elementen van anderen. Dat zette me aan het denken. Dus dit is gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid.
                  PS. Ik wou dat ik het kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sampling van andermans foto's

                    Nee, eigenlijk mag dit niet.
                    Maar als we echt de puntjes op de i gaan plaatsen dan kunnen er hier veel een ander hobby gaan zoeken.
                    Wanneer ge rekening houdt met auteurs- , portret- en reproduktierecht
                    moet ge al een onderzoek starten vooraleer ge een foto kunt nemen.
                    Ik gebruik in fotobewerking ook afbeeldingen van 't internet die
                    zogegezegd vrij voor gebruik zijn, maar hoe moet ik dat checken?
                    mvg,
                    Celle

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sampling van andermans foto's

                      Dat is afhankelijk denk ik wat je ermee doet...
                      Als je een deeltje van een foto gebruikt en er niets commerciëel mee doet.. zal 't zo erg nog niet zijn.
                      Ik gebruik regelmatig stukken afbeeldingen en foto's van het internet...
                      Ik bewerk ze en plaats ze hier of op andere forums of op m'n site.
                      Als ik bv snel een foto van een kruiwagen nodig heb om in een PS bewerking te steken zoek ik deze met Google en pluk ze van 't net. Dat is makkelijker dan naar m'n stal gaan, de kruiwagen buiten rijden, m'n fototoestel gaan halen en zelf een foto van dat ding maken.

                      Maar ik verkoop ze niet of beweer nooit van een foto dat deze van mij zou zijn.
                      Dit gaat natuurlijk niet als 't een foto van een bekende, een BV, of filmster zou zijn... dat ligt iets moeilijker.

                      Als ik een foto voor m'n Workshops wil gebruiken van bv andere BDers, stuur ik deze een mailtje met de vraag of ik z'n foto mag gebruiken.
                      Tot nu toe heb ik nog nooit "neen" als antwoord gehad.

                      Dus een foto van iemand anders gebruiken om er een stukje uit te snijden is zo erg nog niet zolang je er geen reclame affiche voor Coca-Cola voor maakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sampling van andermans foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht
                        Dus een foto van iemand anders gebruiken om er een stukje uit te snijden is zo erg nog niet
                        zolang je er geen reclame affiche voor Coca-Cola voor maakt.
                        En wat dan als je er een affiche voor Fanta van wil maken ?
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sampling van andermans foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                          En wat dan als je er een affiche voor Fanta van wil maken ?
                          Dan mag uiteraard alles he? Wie kan daar iets op tegen hebben.

                          Comment

                          Working...
                          X