Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D + 24-70 of 24-105?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D + 24-70 of 24-105?

    Voor mij een dilemma: ik ga een 5D kopen met één van beide lenzen: 24-70 of 24-105, maar geraak er niet uit.

    Toepassing: reportagewerk, studiowerk (alhoewel ik meestal hiervoor m'n 50mm neem). De 24-105 biedt meer range, maar soms moet ik voor een reportage binnen zijn en ik probeer zo weinig mogelijk te flitsen. Ik hou van grote openingen en wazige natuurlijke achtergronden. Maar met m'n FF denk ik dat 24-70 nogal krap is (vandaar dat ze natuurlijk de 24-105 hbb uitgebracht), maar de kwaliteit is 'iets' minder dan de 24-70.

    Ook voor bv een huwelijksreportage binnen de kerk flits ik weinig, dus de 24-105 is net niet snel genoeg, zelfs op iso 800 vaak...

    Ach, hoe een keuze moeilijk kan zijn.

    Advies is welkom.

    York

  • #2
    Re: 5D + 24-70 of 24-105?

    Oorspronkelijk geplaatst door York Bekijk bericht
    Ook voor bv een huwelijksreportage binnen de kerk flits ik weinig, dus de 24-105 is net niet snel genoeg, zelfs op iso 800 vaak...

    Ach, hoe een keuze moeilijk kan zijn.

    Advies is welkom.

    York
    Als je een f2,8 nodig hebt, dan is het toch niet zo moeilijk om te kiezen .

    Maar volgens wat ik gelezen heb over de 5D, kan je die ook zonder problemen op iso 1600 gebruiken zonder dat je teveel ruis krijgt. Dan zou een 24-105 f4 ook moeten voldoen aan je eisen, en heb je een groter zoombereik.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 5D + 24-70 of 24-105?

      5D + 24-105 komt voor een redelijk aangepaste prijs als je die als kit neemt ... ook al mooi meegenomen.
      Reportages ermee doen zal ook wel lukken ... onlangs met een reeks reporters gesproken van HLN en die hadden allemaal een 5D + 24-105 ...
      Natuurlijk is een lens nooit voor "alles" goed maar de IS is ook mooi meegenomen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: 5D + 24-70 of 24-105?

        De 24-105L IS heeft 1 nadeel tegenover de 24-70L op een 5D : Veel meer vignetting.

        Scherpte op f4 is gelijk of beter.

        Ik ga in geen geval mijn 24-70 omruilen voor een 24-105L IS.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: 5D + 24-70 of 24-105?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          De 24-105L IS heeft 1 nadeel tegenover de 24-70L op een 5D : Veel meer vignetting.

          Scherpte op f4 is gelijk of beter.

          Ik ga in geen geval mijn 24-70 omruilen voor een 24-105L IS.

          Jan.

          Tja, er is wel 'een' verschil tussen de twee, maar niet groot. Op Fredmiranda scoort ze niet slecht, maar net iets onder de 24-70. Ik denk dat je de (meer)prijs betaalt voor die extra stop.
          Een 24-70 op een FF in combinatie met een 20D (crop 1.6) en een 70-200 is altijd leuk, maar er is toch een tekort van 70 tot 105, maar daar zal ik wel mee kunnen leven zeker? Enfin, nog brainstormen.

          York

          Comment


          • #6
            Re: 5D + 24-70 of 24-105?

            Heb je wel eens de 30D overwogen met de 17-55 2.8 IS lens?

            Ik heb deze lens wel eens uitgeprobeerd en die is zeker net zo scherp als mijn 70-200 4L.
            Behalve dat heeft hij een diafragma van 2.8 en een 3stops IS.

            Vul deze aan met een 70-200 4L IS en je bent evenveel geld kwijt?

            Het is eigenlijk een L lens, maar omdat deze niet geschikt is voor zowel analoog als FF heeft deze niet het L predikaat gekregen.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: 5D + 24-70 of 24-105?

              Oorspronkelijk geplaatst door York Bekijk bericht
              Een 24-70 op een FF in combinatie met een 20D (crop 1.6) en een 70-200 is altijd leuk, maar er is toch een tekort van 70 tot 105, maar daar zal ik wel mee kunnen leven zeker? Enfin, nog brainstormen.

              York
              Daar ga je perfect mee kunnen leven.

              Echte fotografen kunnen het zelfs zonder zoomlenzen.

              Merk op dat 24 mm op een 5D vrij veel groothoek is.
              En 200 mm op een 20D is heel veel tele.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                En een 5D met een 24-105 én een Tamron 28-75 voor de 2,8 ?

                Deze laatste kost niet zoveel...
                How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                Portfolio Website

                Comment


                • #9
                  Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                  Als je de twee na elkaar op je toestel zet, merk je onmiddellijk dat de 24/70 helderder is, maar ook ongeveer een half pondje zwaarder. De 2.8 gaat er dus aan in sluitertijd want geen IS en zwaarder. En goedkoper is ze zeker ook niet.
                  Ik ben voor de 24/105 gegaan. En ja, 1600 iso is echt geen probleem...
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                    De 24-105L IS heeft 1 nadeel tegenover de 24-70L op een 5D : Veel meer vignetting.
                    Ik heb ze ooit beiden uitgetest en zo veel verschil zit daar echt niet op.
                    En die vignetting is softwarematig héél snel weggewerkt maar die extra mm en IS kan je er met software niet bijkrijgen.
                    Die f2.8 kan soms een voordeel zijn in scherpstellen maar voor het nemen van foto's ... veel zal je er niet op nemen door de beperkte DOF.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                      Oorspronkelijk geplaatst door cheetah Bekijk bericht
                      Heb je wel eens de 30D overwogen met de 17-55 2.8 IS lens?

                      Ik heb deze lens wel eens uitgeprobeerd en die is zeker net zo scherp als mijn 70-200 4L.
                      Behalve dat heeft hij een diafragma van 2.8 en een 3stops IS.

                      Vul deze aan met een 70-200 4L IS en je bent evenveel geld kwijt?

                      Het is eigenlijk een L lens, maar omdat deze niet geschikt is voor zowel analoog als FF heeft deze niet het L predikaat gekregen.
                      De topicstarter heeft duidelijk gemaakt dat hij gaat voor een 5D, en daar zullen wel meerdere argumenten voor zijn die hij niet vermeld heeft.

                      Ik ben overgestapt van een 350D met 17-55 2.8 IS naar een 5D met 24-70, en het was voor mij ook lang twijfelen. Zo lang getwijfeld dat ik ook die 5D in vraag had gesteld. Maar een evaluatie met een gehuurd toestel heeft me echt overhaald.

                      Die 17-55 2.8 IS, die ga ik missen, want zo'n lens heeft Canon niet voor FF, maar dat wordt gecompenseerd doordat mijn 50 1.4 en 70-200 2.8 IS meer bruikbaar worden voor wat ik doe. En de 17-40L moet zeker niet onderdoen voor de 10-20 DC.

                      Moest ik opnieuw kiezen? Ik zou de 24-105L misschien nog wat meer overwegen, want de 24-70 is toch een fameus zwaar ding..

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                        Ik heb de 5D (in bezit) en beiden lenzen gehad (voordat ik overging op primes only) maar ik kan toch de 24-70 aanraden. Dit is echt de beter lens. Naast de genoemde vignetting op 24mm heeft de 24-105 ook nog eens de nare eigenschap een bolling van 3,5% weg te zetten. Muren trekken krom en dat ziet er niet zo gelikt uit op foto's. De 24-70 is op 2.8 scherper dan de 24-105 op 4.
                        Daarnaast is de kwaliteit van de 24-105 tussen de 70 en 105mm afnemend.
                        Ik heb zelf ook nog de 28-70 gehad en daar was ik zeer content mee.

                        Ook het idee van de Tamron 28-75 is zo slecht nog niet! Hoewel veel minder scherp aan de randen dan bijv. de 28-70 of 24-70 van Canon.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                          f2.8 laat toe actie te bevriezen bij minder licht, dat kan je niet met de IS (tenzij ISO aanpassing)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5D + 24-70 of 24-105?

                            Tja licht is soms wel belangrijk. Baketbal in een slecht verlichte (red vic) sporthal is en blijft een een probleem, en dat los je met één enkele stop niet op. Ik heb ook nog een 50/1,4 en een 85/1,8 voor het "betere" werk. Wist je trouwens dat die twee lenzen eigenlijn optisch nog niet geklopt zijn? De hamvraag blijft dus waarvoor je het objectief wil gaan gebruiken.
                            En die ene stop... ga gewoon naar iso 1600, hou je sensor schoon en gooi er wat "korrel" in...
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment

                            Working...
                            X