Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

    Wat is nu eigenlijk de beste manier om een foto aan te leveren bij een fotolab om de beste afdrukkwaliteit te bekomen? Ik heb er de verschillende threads over gelezen maar de meningen lopen een beetje uit elkaar.

    Ik zou werken met Photobox. Ik zou foto's willen laten afdrukken op formaat 15 x 10 cm. Ik fotografeer met een 30D. De foto's hebben dus een max resolutie van 3504 x 2336. Aan 300 dpi is de foto 20 x 30 cm.

    Moet ik nu best zelf verkleinen naar formaat 10 x 15 of kan ik dit aan het labo overlaten. Verkleinen louter en alleen voor de bestandsgrootte en het doorsturen zelf moet niet echt want ik heb een breedbandconnectie.

    Alle foto's zijn in RAW-convertor bewerkt op max resolutie én verscherpt. Als ik ze zo kan doorsturen zonder aanzienlijk kwaliteitsverlies bespaart me dat een pak werk. Kan de verscherping op max. resolutie voor problemen zorgen?

  • #2
    Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

    Voor een 10x15cm afdruk aan 300DPI is 1181x1772 pixels het ideaal. Al de rest dat je mee upload is ballast.
    Je moet voor verscherping trouwens steeds kijken naar 100% afbeelding op het scherm om een juiste inschatting te krijgen. Verscherpen op maximale resolutie heeft weinig zin, tenzij je op groter formaat gaat afdrukken.
    Met andere woorden, in volledige resolutie uploaden is zinloos én je weet niet of de verscherping correct uitgevoerd is. Wat het uiteindelijke afdrukresultaat gaat zijn weet je dan ook niet, vandaar dat resizen een must is.

    IMHO, natuurlijk.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

      Ik "resize" mijn foto's altijd naar het af te drukken formaat - en dan in 300dpi
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

          Verkleinen tot het formaat van afdruk en dan verscherpen zal wel het beste resultaat geven. Vraag is of je het verschil zal zien op een afdruk van 15 x 10 cm, en maw of het spek de bonen waard is.

          Photobox zou naar het schijnt aanraden om te uploaden op max. resolutie.

          Nog meningen?

          Comment


          • #6
            Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

            Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
            Photobox zou naar het schijnt aanraden om te uploaden op max. resolutie.

            Nog meningen?
            Inderdaad, maximum resolutie zijnde voor 10x15cm aan 300DPI is 1181x1772 pixels...

            300DPI is de maximum resolutie die de afdrukcentrale aankan.

            Doe jezelf een plezier en als je toch besteld, laat dan een afdruk maken aan 300DPI dus 1181x1772 pixels (ong. 400-500Kb) die aan 100% weergave correct is verscherpt, én dezelfde foto aan 3504 x 2336 pixels (4 á 5 Mb) via RAW verscherpt zonder controle hierop.
            Geef dan hier jouw bevindingen weer.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Je moet voor verscherping trouwens steeds kijken naar 100% afbeelding op het scherm om een juiste inschatting te krijgen.
              Klopt volgens mij niet helemaal, om een correctere indruk te krijgen van het verscherpte beeld , moet je (alleen de versie die je naar het lab doorstuurt), bekijken op +-50 a 66% naargelang de lineatuur die het labo gebruikt.
              Je stuurt je beeld door in 300dpi (qualityfactor is dan 1.5 a optimaal 1.67), waarmee je eigenlijk mikt op een lineatuur van 180 a 200 lijnen bij afdruk.
              Om hier een indruk te krijgen van die scherpte moet je dus (volgens mijn bescheiden mening) best beoordelen op vb. 66% ipv 100%.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

              Comment


              • #8
                Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                Dat resizen is natuurlijk ook wel wat werk.
                Mijn grootste probleem is dat niet alle foto's vanwaar je start dezelfde pixel grootte hebben, want sommigen heb je nog wat gecropt bijvoorbeeld.

                Dan heb je nog landscape en of portret.

                Dus een action maken in PS lijkt mij al iets moeilijker.

                Verkleinen jullie elke foto individueel?
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Doe jezelf een plezier en als je toch besteld, laat dan een afdruk maken aan 300DPI dus 1181x1772 pixels (ong. 400-500Kb) die aan 100% weergave correct is verscherpt, én dezelfde foto aan 3504 x 2336 pixels (4 á 5 Mb) via RAW verscherpt zonder controle hierop.
                  Geef dan hier jouw bevindingen weer.
                  OK, lijkt mij geen slecht idee. Ik ben toch van plan volgende week een "test"bestelling te plaatsen. Aan 5 eurocent per foto gaan we niet moeilijk doen voor een paar fotokes meer of minder . Ik zal het resultaat hier posten.

                  Maar ondertussen is alle verdere input welkom. We kunnen er maar uit leren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                    Complex probleem blijkbaar:

                    Bij fotosite Smugmug upload je een foto één keer in een resolutie naar keuze. En toch kan van de betreffende foto een print besteld worden in alle mogelijke formaten. Dat wil toch zeggen dat de resize door het lab gebeurd. Smugmug wordt door veel professionele fotografen gebruikt, dus het moet kwalitatief wel goed zijn. Prints worden gedaan door EZ prints uit Georgia.

                    Op hun site zeggen ze hierover het volgende:

                    "Recommended settings
                    Suppose your photo is 2000x3000 pixels and you expect your admirers to order anywhere from 6" prints to 40" prints. What should you do?

                    Our recommendation is to leave it alone. EZ Prints will upsample/downsample as needed and they can do it better than all but the most serious experts."

                    De 300dpi klopt overigens niet helemaal, hangt blijkbaar af van de machine soms is het zelf 302 dpi, voor groter formaten 254 dpi tot 200dpi.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                      Ik heb dat allemaal in een ver verleden al eens gedaan en zelfs hier neergepend maar dat was onder een andere nick. En ik kan het niet direct terugvinden.

                      Maar ik kan je wel nog zeggen dat je wel degelijk verschil gaat zien maar dat het je nog wel werk gaat vragen om de juiste (of goed genoeg) instellingen te vinden.

                      Wat ik nu doe is simpel. Ik gebruik een labo bij mij in de buurt. Ik heb een kleurprofiel voor dat labo(alhoewel srgb eigenlijk in dit geval meestal goed genoeg is) en zal altijd zelf de foto aanpassen naar 300 DPI op het gewenste formaat en verscherpt naar dat formaat(volgens mijn smaak). Want dit is de enigste manier om zelf controle over alles te hebben. Belangrijk is ook te vermelden dat er geen enkele aanpassing op de foto's mag gebeuren. Ze vergeten dat wel eens en dat zie je direct maar dit labo is professioneel genoeg om dit steeds weer adequaat op te lossen door alles opnieuw te printen met de juiste instellingen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                        Ik heb de vraag gesteld aan Photobox.

                        Antwoord:
                        " Hi

                        Thanks for your email.
                        That should be OK, just upload your files with the highest resolution you have, so you will be able to order bigger sizes if you wish to.
                        Just make sure they are SRGB and JPG. You should n't need to make any sharpenng unless your images are out of focus.
                        I have put a calibration in the post for you so you will be able to have an accurate idea of what you prints will look like.
                        You can place a test order with, anf if you're not happy with is, we should be able to give you a refund for it.

                        I hope this is OK.

                        Regards

                        Virginie"

                        Dus: volledige resolutie, GEEN sharpening

                        Van die "calibration" versta ik niet goed. Volgens mij hebben ze gewoon een foto uit mijn album in de shopping basket geplaatst die ze gratis zullen ontwikkelen. Of versta ik dat verkeerd?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                          resizen en sharpening laat je beter aan hen over, Photoshop is daar niet echt goed in, de RIP van je printservice wel

                          kleurbeheer bij Photobox werkt zeer goed:

                          gewoon convert to profile (gebruik het Photobox profiel van Marc-en-ciel) en uploaden. dit geeft bij mij perfect resultaat

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Geef dan hier jouw bevindingen weer.
                            Even terug komen hier:

                            Ik heb een aantal testfoto's laten maken. File doorgestuurd op maximum resolutie mét verscherping, afdruk 10x15 cm. Ziet er perfect uit! Binnenkort plan ik een uitgebreide test met alle verschillende mogelijkheden. Maar eerst nog even mijn scherm kalibreren...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

                              Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                              File doorgestuurd op maximum resolutie mét verscherping, afdruk 10x15 cm. Ziet er perfect uit!
                              heb je er dan ook eentje doorgestuurd met zonder verscherping ?? want anders kan je dat natuurlijk niet beoordelen.

                              de 10*15 fotootjes maak ik me geen zorg over. Ik laad die gewoon in full res, zonder verscherping op en klaar. Zien er m.i. altijd goed uit.

                              Met een poster heb ik wel eens geëxperimenteerd. En het is nogal ingewikkeld

                              Laar ons zeggen dat ik een file van 3200*2400 heb die ik als poster wil laten afdrukken.

                              Dan verklein ik die eerst naar 800*600 zodat die op mijn scherm gaat en pas ik USM via PS toe. Laat ons zeggen dat ik de waarden 40/1/5 moest gebruiken om het beste resultaat te bekomen.

                              Dan open ik opnieuw de foto op groot formaat (dus 3200*2400) en pas nu een USM toe van 40/4/20 (dus pixels waarden maal een factor 4 omdat mijn file ook 4 maal groter is)

                              Die verscherpte versie stuur ik dan in.

                              Ik heb eens een onverscherpte en een verscherpte laten afdrukken op 70*50. Die verscherpte zag er merkelijk beter uit zonder dat je witte lijntjes van de verscherping ziet. Dus ik doe het nu altijd zo met vergrotingen.

                              Beetje ingewikkeld, maar mij lijkt het logisch. Ook al omdat niemand hier ooit een duidelijk antwoord opgeeft hoe je nu moet verscherpen.
                              --
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

                              Comment

                              Working...
                              X