Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een moeilijke beslissing ? DSLR ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een moeilijke beslissing ? DSLR ?

    Vrienden fotoliefhebbers,

    Ik zit met een groot dillema en geraak moeilijk uit de impasse. Ik volg geruimte tijd alle postings en tracht zo objectief mogelijk alle zaken te evalueren, maar ik ga jullie advies en inbreng toch vragen.

    Ik twijfel tussen de aanschaf van een drietal DSLR camera's, namelijk de EOS D60, de D100 en de S2PRO. Ik heb bijna alle technische informatie verzwolgen en dat maakt de keuze alleen maar moeilijker, dus van de DSLR bezitters van bovenstaande 3 merken hoorde ik graag woorom zij voor dat welbepaald type hebben gekozen, of ze tevreden zijn en eventueel waarom zij een ander type niet selecteerden.

    Ik heb de vergelijkende testen ook bekeken, close calls zijn het wel, detaisl maken soms het verschil ... afin, er zijn makkelijkere dingen in 't leven en het gaat hier tenslotten toch over een aanzienlijke investering.

    Ik dank jullie alvast voor alle ingevingen, reacties, tips, info ...

    Philippe

  • #2
    Phille,

    ik had zelfde vraag, maar heb beslist te gaan voor de Nikon D100.
    * De Canon D60 wordt niet langer gemaakt (beperkte oplage), dus heb ik deze geschrapt (hoe lang gaan ze reparatie etc nog ondersteunen ??)
    * De S2Pro lijkt volgens sommige foto-magazines de beste te zijn, maar vind ik persoonlijk te groot
    * Dus heb ik voor de Nikon D100 gekozen, is de kleinste/lichtste. Eens je er natuurlijk lenzen op plaatst zal dit echter geen criteria voor keuze meer zijn, maar dit toestal kan ik in een winkel dichtbij bestellen.

    Ik denk dat de toestellen toch gelijkaardig zijn qua kwaliteit, voor elkeen vind je voordelen en nadelen. Afhankelijk van de review is de ene beter dan de andere, tot je de volgende review leest...

    Kodakske

    Comment


    • #3
      Hallo, ik zou momenteel nog even de kat uit de boom kijken en de PMA afwachten begin maart. Dan sta je weer voor de keuze maar dan bekijk je de laatste nieuwigheden. Ik koos twee jaar geleden voor Canon toen de D 30, een jaar later de D60, nu gaan we zien ? want een upgrade van twee mega van 6 naar 8 is niet voldoende om over te stappen, tenzij, er andere belangrijke verbeteringen zijn gebeurt? In ieder geval kan je dan objectief gaan beslissen, ook zal de tweedehandsmarkt weer opbloeien met eventueel D60 toestellen. Ik ben een Canonfreak en prefereer de CMOS boven de CCD. Een kameraad van mij die beroeps is, werkt met een Nikon D1 zowel X als H en beiden zijn zeer stofgevoelig. Ik heb in het verleden mijn D30 1 maal van één klein stofje moeten bevrijden (was op 2 minuten gebeurt). De D60 is tot op heden nog altijd stofvrij, dit is voor mij een enorm voordeel. Het batterijgebruik is ook lager van een CMOS dan van een CCD. De beelden van een Cmos zijn wel zachter als die van een CCD en je moet met een DSLR elke foto bewerken in PS, maar dat is voor iedere merk zo. Komt daar natuurlijk nog bij dat momenteel door de aanwezige optiek alleen al, je bij je merk blijft. Heb je nog geen lenzen dan kan je echt de vrije keuze maken. Ik ben van mening dat momenteel Canon echt de marktleider is van de DSLR.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Tja, koos voor een D100 om de volgende redenen:
        - Er zijn reeds Nikon Lenzen in mijn familie (o.a. een knappe AF 80-200 f/2.8), en uitlenen zou dus mogelijk zijn. (aankoop van een toestel met een Nikon F-mount gaf dus aanleiding tot een "welcome to the family" )
        - Betere ondersteuning voor Nikon dan voor Fuji (winkels in de buurt, dit kan voor u dus variëren)
        - Meer mogelijke accessoires bij de D100 (vb. portrait grip), misschien nuttig in de toekomst. Ik geloof wel dat de S2 meer toelaat op het gebied van flitsen (ondersteunt TTL; de D100 vereist een DX-flits om dan DTTL te werken), en standaard de 10-pin remote aansluiting heeft (bij de D100 zit dit op de portrait grip).
        - D100 kan alles met 1 oplaadbaar Lithium-pack doen, ik geloof dat de S2pro een gewone niet oplaadbare lithium vereist voor de flits (maar dit ben ik niet zeker).

        Ik had ook goede commentaren gelezen over het batterijverbruik van de D100, en dit blijkt echt wel waar (nu ja, vermits de D60 met een gelijkaardige pack werkt, zal het daar ook zo zijn).

        Persoonlijk denk ik dat elk van de 3 zijn specifieke voordelen en nadelen heeft, het wordt dus zoeken naar wat je belangrijk acht. Over 1 ding twijfel ik niet: met elk van de 3 zul je plezier kunnen beleven.


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          interessante materie en bedankt voor de eerste reacties. Zo te zien zijn er voor de nikkon wel enorm veel lenzen te krijgen en speelt de uitwisselbaarheid met andere die je kent idd misschien in je voordeel. Ik denk dat alle 3 erg dicht bij elkaar liggen qua beeldkwaliteit en het bekomen resultaat, het objectief en het manneke dat 'em bedient zal ook een grote rol spelen.

          Ik heb ergens een topic van Tinne gelezen en die was ook interessant (lenzen) want ook dat wordt nu belangrijk. SPitig genoeg kan ik niks van mijn Minolta SLR gebruiken, dat stoort me wel, want die lenzen kan ik niet meer gebruiken ...

          Thanks

          Comment


          • #6
            Originally posted by Digipics357
            Een kameraad van mij die beroeps is, werkt met een Nikon D1 zowel X als H en beiden zijn zeer stofgevoelig. Ik heb in het verleden mijn D30 1 maal van één klein stofje moeten bevrijden (was op 2 minuten gebeurt). De D60 is tot op heden nog altijd stofvrij, dit is voor mij een enorm voordeel. Het batterijgebruik is ook lager van een CMOS dan
            Heeft het niet meer te maken met het feit dat je kameraad beroeps is en dus wellicht ook veel vaker van lens wisselt dan jij ? Het stof valt immers niet op de CCD/CMOS maar op het filterglas dat er voor zit...
            Er gaat per definitie stof in je body (en dus op het filterglas) komen als je vaak van lens wisselt.

            Henk.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Digipics357
              CCD. De beelden van een Cmos zijn wel zachter als die van een CCD en je moet met een DSLR elke foto bewerken in PS, maar dat is voor
              Daar ben ik het overigens niet mee eens. Je _kan_ eventueel nog wel wat bij moeten werken in PS, maar uit mijn D100 zijn toch ook al tal van foto's gekomen waar ik helemaal niet moest aan komen. Als ik al eens iets bewerk (belichting wat corrigeren en eventueel wat verscherpen) is het dan louter met de Nikon software (wat natuurlijk ook wel meetelt als postprocessing, geef ik toe).
              Een voorbeeldje :
              http://users.skynet.be/henk/abdij.jpg
              Geen Photoshop at all.

              Henk.

              Comment


              • #8
                henk, op die abdij foto zie ik wel dat de wijzers v.d. torenklok moire of kartel vertonen, klopt het wat ik zeg ?

                Comment


                • #9
                  Het CMOS-en-zijn-immuniteit-tegen-stof-fabeltje ontkracht:

                  http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml

                  Groetjes
                  Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                  Comment


                  • #10
                    Hoi Philleg2

                    Moeilijk allemaal he......

                    Ik zou als ik U was gewoon eens kijken of je deze Camera's niet eens kan testen van iemand als je dat dan een beetje heb gedaan dan bestaat de kans dat U toch voor de D60 ga

                    Waarom omdat die gewoon heel erg goed is bijna net zo goed als de d100.....hihihi...

                    Nee hoor maar er is wel 1 ding de d60 heeft de minste ruis dus beter foto's groetjes .Frans

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by PhilleG2
                      henk, op die abdij foto zie ik wel dat de wijzers v.d. torenklok moire of kartel vertonen, klopt het wat ik zeg ?
                      Ik heb eens heel aandachtig gekeken . Aan het uiteinde van de grote wijzer van de rechterklok, lijkt inderdaad kartel voor te komen, maar ik vraag me af of het niet eerder een optisch bedrog is door de erachter liggende gouden XII ?? Voor de rest zie ik er toch niets aan .
                      BTW, Moiré is iets anders dacht ik (wemeling door dicht bij elkaar liggende evenwijdige lijnen).

                      Henk.

                      Comment


                      • #12
                        Philippe,
                        Het zal een moeilijke keuze blijven en hoe meer tips je krijgt hoe onduidelijker. Toen ik mijn D100 kocht had ik het voordeel dat de S2PRO nog niet uit was waardoor de keuze beperkt was tot 2. Omdat ik geruime tijd een nikon analoog gebruiker was, en intussen de digitale weg was opgeslagen via de LS4000 scanner was de keuze iets gemakkelijker. Ik heb ook naar de D60 gekeken en gewogen en vermits beiden kwalitatief zo dicht bij elkaar lagen heeft Nikon in het voordeel gespeeld. De body was functioneel bijna hetzelfde als mijn F80, de lenzen waren terug bruikbaar en ik had zeer veel belangstelling voor hun capture software omdat ik al ruim 1 jaar de nikon scan software gebruikte en wist wat de voordelen waren. Die software was en is nog steeds een heel belangrijk onderdeel in mijn werkflow, vandaar dat ik zoveel gepleit heb voor het raw formaat. Als je echter enkel jpeg verwerking overweegt denk ik persoonlijk dat de D60 of de S2pro betere beelden direct uit de camera zullen geven.

                        Het item stof, heeft voor mij niets te maken met het type CCD wel hoeveel je de lenzen verwisseld en hoe verzorgd je daar mee omgaat. Recent heb ik echter een ervaring gegeven in een andere topic

                        http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=15163

                        zodat dit geen punt van discutie hoeft te zijn. Als je de lens nooit afneemt zal er zeker niet veel stof binnenkomen, maar dan moet je ook geen DSRL kopen.

                        Groetjes
                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt aan iedereen. Frans, het verwondert me dat u zegt dat de D100 minder goede JPG foto's zou afleveren maar wel zeer goed scoort in RAW mode, klopt dit ?

                          Het zal er inderdaad niet gemakkelijker op worden

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt aan iedereen. Frans, het verwondert me dat u zegt dat de D100 minder goede JPG foto's zou afleveren maar wel zeer goed scoort in RAW mode, klopt dit ?
                            Dit klopt als je de default instellingen gebruikt, iets waarop veel vergeleken wordt. deze default instelling voor .jpg is zeker slechter dan de D60, maar als je die optimaal insteld wordt het wel goed.
                            Maar ik werk uitsluitend in raw, heb hierover al veel aangegeven, maar dit is natuurlijk geen point en shot oplossing, wel meer tijd nodig, maar heel goed.
                            Ik weet niet waarom ik hetzelfde resultaat niet zou halen uit een D60, als je een minder goede foto hebt, komt het meestal door de persoon achter het knopje....., niet door het type toestel.

                            Frans

                            Comment


                            • #15
                              Frans,

                              interessante opmerking. veel hangt van manneke af, dat klopt. De testshots van jaja met de twee (D100 en D60) leerden ons (maar dit blijft subjectief) dat de D100 iets koelere kleuren aflevert, en bij grote cropping net een tikkeltje verliest in z'n scherpte tov de D60.

                              Maar ik geloof ook best dat dit in de instellingen v.d. camera aan t passen is. De ruis bij hogere ISO instellingen is dan weer een knap staaltje van de S2PRO die daar de kampioen is maar die heeft niet zo'n interessante stops voor compensatie.

                              De D100 zou de beste zijn in focussen onder de moeilijkste omstandigheden (ook de S2PRO gebruikt deze Nikon technologie).

                              Uiteindelijk denk ik dat eens kunnen werken met die toestellen een voordeel is om een keuze te maken. Ook de optiek is belangrijk, want een lens die niet 'steekt' zal nooit haarscherpe beelden afleveren.

                              Philippe

                              Comment

                              Working...
                              X