Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens testen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens testen

    Hallo,

    Ik zit met een vraagje....

    Ik heb nu als beginneling een Nikon D50 en als lens 18-200VR.
    Die lens gekozen omdat ik zelf bijgod niet wist welke kant van bereik ik uit zou gaan.
    Omdat ik toch wel regelmatig hoor dat productieafwijkingen wel eens kunnen voorkomen in lenzen vroeg ik mij af of er een manier bestaat om een lens te testen.
    Bestaan doet het zeker, maar hoe doe je dat nu het best als leek?

    Ik zit nu bijvoorbeeld met twijfel of de lens soms een beetje aan de softe kant is. Hoe test je dat in godsnaam want als beginneling kan je niet terugvallen op ervaring van bvb 20 andere lenzen.

    Als er iets niet lukt zoals ik het wil weet ik soms niet wat ik er van moet denken... instellingen, lens, toestel...

    alvast bedankt.
    NIKON D50 - 18-200VR

  • #2
    Re: lens testen

    huren bij konijn in turnhout
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

    Comment


    • #3
      Re: lens testen

      Oorspronkelijk geplaatst door Koen B Bekijk bericht
      huren bij konijn in turnhout

      De vraagstelling is hoe je een lens test.
      mvgr
      antoine200

      Comment


      • #4
        Re: lens testen

        voor scherpte betaal je ook meestal hé....
        Je moet juist zien dat het over heel de foto soft of scherp is... Is het gedeeltelijk of in een hoek soft dan zijn er problemen met de lens...
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: lens testen

          welke lenzen mogen dan als referentie staan op gebied van scherpte?
          als je zo een paar "iconen" als het ware mag noemen
          NIKON D50 - 18-200VR

          Comment


          • #6
            Re: lens testen

            Oorspronkelijk geplaatst door rippeke Bekijk bericht
            welke lenzen mogen dan als referentie staan op gebied van scherpte?
            als je zo een paar "iconen" als het ware mag noemen
            je mag veronderstellen dat primes scherp zijn... Maar wat juist scherp is, moet je zelf ondervinden door verschillende lenzen te testen en je zal dat wel rap zien...
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: lens testen

              Rippeke, van waar ben je? Je mag anders eens enkele lenzen komen testen?
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: lens testen

                ik ben van Tiegem en zit op kot in Gent.

                is werkelijk een heel mooi aanbod maar ik denk toch niet dat ik dat zou doen.
                Ik mag er niet aan denken dat er dan iets zou gebeuren met de lens.

                hoedje af dat iemand dat wil doen voor toch wel een onbekende!


                ik ga beginnen met een prime te kopen en van daar verder te zien.
                twijfel nog tussen
                sigma 30mm f1.4
                nikon 50mm f1.4
                nikon 85mm f1.8

                de laatste 2 komen soms wel eens aan bod 2de hands de eerste (favoriet) zal wsh wel nieuw aankoop worden maar denk wel dat dit een tof lensje zal zijn en dat die f1.4 een wereld van verschil zal zijn met de f5.6 bij 200mm nu
                NIKON D50 - 18-200VR

                Comment


                • #9
                  Re: lens testen

                  Oorspronkelijk geplaatst door rippeke Bekijk bericht
                  ik ben van Tiegem en zit op kot in Gent.

                  is werkelijk een heel mooi aanbod maar ik denk toch niet dat ik dat zou doen.
                  Ik mag er niet aan denken dat er dan iets zou gebeuren met de lens.

                  hoedje af dat iemand dat wil doen voor toch wel een onbekende!


                  ik ga beginnen met een prime te kopen en van daar verder te zien.
                  twijfel nog tussen
                  sigma 30mm f1.4
                  nikon 50mm f1.4
                  nikon 85mm f1.8

                  de laatste 2 komen soms wel eens aan bod 2de hands de eerste (favoriet) zal wsh wel nieuw aankoop worden maar denk wel dat dit een tof lensje zal zijn en dat die f1.4 een wereld van verschil zal zijn met de f5.6 bij 200mm nu
                  Als je van gedacht verandert, geen probleem hoor, ik ben er trouwens toch bij wanneer je de lenzen test, lijkt me trouwens eens plezant, 't is wel niet direct in jouw omgeving vrees ik . . . Herentals.

                  sigma 30mm f1.4
                  nikon 50mm f1.4
                  nikon 85mm f1.4 niet de 1.8

                  Die had je kunnen testen hier
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens testen

                    Lens op de camera zetten , kijken hoe ze in de hand ligt, is de AF snel, stelt ze goed en snel scherp, zowel dichtbij als verderaf, als op oneindig (ik kan het weten !)
                    Dan doe je er best aan de lens op een stevig statief te monteren en een serie foto's te maken van een geometrisch strak geheel, een bakstenen muur of iets dergelijks. Je maakt een reeks op elke belangrijke aperture van kleinste tot grootste openingen, vlak na elkaar , op het grootste fotoformaat dat je toestel aankan. Maak deze foto's met timer
                    Dan ga je die fotos met een loep bekijken. Kijk waar de lens het scherpst is, hoelang ze die scherpte aanhoudt, en zoek naar vervormingen aan de randen.
                    Je merkt vanzelf wel op welke diafragma's ze super is, en waar ze minder presteerd.
                    Verder ook eens kijken hoe ze presteert als je bvb een witte zwaan of iets dergelijks schiet. Zoeken naar CA aan de randen van de veren , ook hier weer proberen om op alle diafragma's een foto te maken.
                    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens testen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht

                      sigma 30mm f1.4
                      nikon 50mm f1.4
                      nikon 85mm f1.4 niet de 1.8

                      Die had je kunnen testen hier
                      haha precies gebeten door het 1.4 virus
                      wel mooie collectie als je ze alle 3 hebt.
                      Welke zou je het minst kunnen missen?

                      ik denk dat mijn voorkeur naar de 30 of 50mm zal uitgaan omdat ik vrees dat 85mm erover zal zijn binnenshuis.
                      50mm zelfs al op het nippertje maar dan is de 30mm msh ook weer teveel breedhoek.
                      leuke vergelijking met de lens die ik heb

                      zit nu in "den blok" dus heb nu niet zoveel tijd maar na de examens eens serieus mee bezighouden en knoop doorhakken.
                      Last edited by rippeke; 7 januari 2007, 08:50.
                      NIKON D50 - 18-200VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens testen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                        Lens op de camera zetten , kijken hoe ze in de hand ligt, is de AF snel, stelt ze goed en snel scherp, zowel dichtbij als verderaf, als op oneindig (ik kan het weten !)
                        Dan doe je er best aan de lens op een stevig statief te monteren en een serie foto's te maken van een geometrisch strak geheel, een bakstenen muur of iets dergelijks. Je maakt een reeks op elke belangrijke aperture van kleinste tot grootste openingen, vlak na elkaar , op het grootste fotoformaat dat je toestel aankan. Maak deze foto's met timer
                        Dan ga je die fotos met een loep bekijken. Kijk waar de lens het scherpst is, hoelang ze die scherpte aanhoudt, en zoek naar vervormingen aan de randen.
                        Je merkt vanzelf wel op welke diafragma's ze super is, en waar ze minder presteerd.
                        Verder ook eens kijken hoe ze presteert als je bvb een witte zwaan of iets dergelijks schiet. Zoeken naar CA aan de randen van de veren , ook hier weer proberen om op alle diafragma's een foto te maken.


                        als ik kijk bij uw foto's van de veren(uit uw onderschrift) is dit wel de scherpte te noemen die ik zoek! mijn broer heeft net de 105 f2.8 gekocht dus zal eens kunnen vergelijken.
                        wel geen D2X maar je moet ergens beginnen he.

                        denk trouwens dat een upgrade naar D80 erinzit

                        thx for the info
                        NIKON D50 - 18-200VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens testen

                          Oorspronkelijk geplaatst door rippeke Bekijk bericht
                          haha precies gebeten door het 1.4 virus
                          wel mooie collectie als je ze alle 3 hebt.
                          Welke zou je het minst kunnen missen?

                          ik denk dat mijn voorkeur naar de 30 of 50mm zal uitgaan omdat ik vrees dat 85mm erover zal zijn binnenshuis.
                          50mm zelfs al op het nippertje maar dan is de 30mm msh ook weer teveel breedhoek.
                          leuke vergelijking met de lens die ik heb

                          zit nu in "den blok" dus heb nu niet zoveel tijd maar na de examens eens serieus mee bezighouden en knoop doorhakken.
                          Het minst kunnen missen is zeker en vast de 85 f/1.4, misschien niet qua gebruiksgemak maar het bokeh dat deze lens geeft is ongeëvenaard, maar . . . zoals je zei, zelfs met de 50 zit je soms voor binnenshuis al eens erover, vandaar mijn 30 aankoop. Vroger op analoog werd 50 mm als perfect voor portret beschouwd, dus 30 op digitaal wordt 45, dat zit er dus dichtbij, je moet inderdaad wel een beetje oppassen voor vervorming.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens testen

                            Oorspronkelijk geplaatst door rippeke Bekijk bericht
                            als ik kijk bij uw foto's van de veren(uit uw onderschrift) is dit wel de scherpte te noemen die ik zoek! mijn broer heeft net de 105 f2.8 gekocht dus zal eens kunnen vergelijken.
                            wel geen D2X maar je moet ergens beginnen he.

                            denk trouwens dat een upgrade naar D80 erinzit

                            thx for the info
                            De camera heeft hier minder invloed dan de gebruikte lens. De veren zijn goed maar het kan zeker beter, de omstandigheden waren verder van optimaal.
                            De VR funktie is wel iets wat ik nu al als onmisbaar begin te beschouwen, zeker binnenshuis zonder flits. Ik heb vandaag nog even wat zitten spelen, toen de zon door de ramen het nodige licht gaf, en die 105VR blijft me verbazen.

                            On topic, als je een lens test op de volle opening, kijk dan ook eens naar de vorm en de zachtheid van het bokeh, het onscherpe gedeelte. Een zacht bokeh maakt een foto veel aangenamer om naar te kijken m.i.
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens testen

                              Oorspronkelijk geplaatst door rippeke Bekijk bericht
                              denk trouwens dat een upgrade naar D80 erinzit
                              rippeke,

                              Je zegt dat je een beginneling bent in de fotografie. Ik vraag me daarom af hoelang je die D50 al hebt ? Ik denk nog niet zo lang...
                              Ikzelf heb ook een D50 en ben nu een klein jaar bezig met fotografie. Ik maak niet elke dag foto's, maar af en toe als ik eens tijd heb.
                              Toen ik mijn toestel kocht en foto's begon te maken en dan eens keek op BD dacht ik : "damn, die foto's zijn hier allemaal zo mooi" En het is waar, die foto's hier zijn ook mooi maar ik denk dat je vooral geduld moet hebben. De laatste tijd gaat het steeds beter en ik denk dat het bij jou net hetzelfde is. Iedereen moet leren, zelf de beste fotograaf is aan de top geraakt door veel oefenen. Kon jij meteen fietsen zonder steunwielen ? Zeg eens mensen, wie kon hier allemaal meteen fietsen zonder steunwielen ?
                              Wat ik wil besluiten is dat je niet meteen een andere camera moet kopen omdat je nu nog geen scherpe foto's kan maken. Om met je lens in het bereik van 200mm scherpe foto's te maken moet je ook een vaste hand hebben. Een statief zou daarom een veeeeeeel betere koop zijn dan een nieuwe camera en je zal er vele jaren plezier aan beleven ! Ikzelf vind een statief een must voor goede en scherpe foto's. Met een statief neem je veel meer de tijd om een compositie te bepalen, de instellingen van je camera te veranderen etc...
                              Denk dus maw nog eens diep na over je upgrade en desnoods twee keer


                              Grtz,
                              Jochen
                              Nikon D50

                              Comment

                              Working...
                              X