Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300mm 2.8

    Ik zou binnenkort misschien voor een 300mm F2.8 lens willen gaan voor op een Canon. De 300mm 2.8L IS is me echter wat te duur, vandaar dat ik een beetje twijfel tussen de andere mogelijkheden:

    -Tweedehands Canon 300mm F2.8L (non-IS)
    -Sigma 120-300mm F2.8
    -Sigma 300mm F2.8
    -Tokina 300mm F2.8

    Heeft iemand ervaringen met een of meerdere van deze lenzen, vergelijkend materiaal, enz...?
    Het is vooral voor sportfotografie, een snelle focus is dus zeer belangrijk. Persoonlijk zegt de Canon me het meeste, maar omdat deze al even uit de omloop is maak ik me wat zorgen over de beschikbaarheid van vervangstukken mocht er iets aan kapotgaan. Ook weet ik niet of dat makkelijk mee te verzekeren valt met m'n ander materiaal, valt zo'n oude lens nog makkelijk te taxeren in een winkel?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: 300mm 2.8

    Ik heb de 300 2.8L, ik heb enkele maanden terug een nog nooit gebruikte lens uit een stockliquidatie kunnen kopen voor een zacht prijsje. De lens is van 1999 maar de verpakking was nog ongeopend. Het is gewoon een fantastisch stuk glaswerk, scherpte( vol open ), kleuren snelheid zijn gewoon top.
    Meestal gebruik ik de lens in combinatie met 1.4 of 2X extenders, een zeer flexibele set heb je dan, de combinatie met 1.4 is vol open nog steeds beregoed, met een 2X is dit iets minder maar bij F6.3 reeds een pak beter en bij F8 echt heel goed, de AF blijft het heel snel doen in combinatie met de extenders.
    Wat betreft verzekering, ik heb de mijne gewoon verzekerd tegen de waarde aan wat ik ze heb aangeschaft, meer niet en daar maakt de maatschappij geen enkel probleem van. Wisselstukken voor deze lens heb ik niet direct een idee maar aangezien het een nagelnieuwe lens betreft heb ik me daar niet zoveel zorgen over gemaakt. Ik heb lang gezocht maar het is niet simpel om er eentje te vinden die er nog wat behoorlijk uitziet, de meesten die aangeboden worden zijn zwaar gebruikt door veelal sportfotografen in weer en wind en dat zie je er aan…
    Hellcat hier op het forum gebruikt de Sigma 120-300 en aan zijn resultaten te zien is dit ook een hele mooie lens.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: 300mm 2.8

      Enkel de Sigma lijkt mij een alternatief vermits deze HSM heeft, de Tokina (net zoals de Tamron) niet !.

      De 120-300/2.8 zal uiteraard minder zijn dan de 300/2.8, zeker bij volle opening en bij gebruik van een teleconverter. De 1.4x van Sigma is ook aan te bevelen. De 2.0x ietsje minder.

      Als de Canon te duur is zou ik je de Sigma 300/2.8 HSM + 1.4x EX TC aanraden. Ik neem aan dat je reeds een 70-210/2.8 hebt of iets in deze aard (bvb 70-210/4L). Anders kan je de zoom overwegen.
      Een andere uitstekende lens is de Canon 300/4L, echter wanneer je het 2.8 diafragma nodig hebt (bvb indoorsport) heb je er weinig aan.

      Enkele tests ter info:


      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: 300mm 2.8

        2.8 is echt een vereiste, een Canon 300mm F4 is dus geen alternatief.
        Tweedehands is een Canon 300mm 2.8 non-IS te vinden voor ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe Sigma, vandaar dat ik ze vooral wil vergelijken op beeldkwaliteit en AF-snelheid, het prijsverschil tussen die voorgestelde lenzen boeit me niet zo.
        Ik heb nu een 70-200 F2.8L en daarvan is de focussnelheid voldoende. De Canon zal wel rond die snelheid, of vlugger, zijn, maar ik vraag me af of de anderen ook in de buurt van die snelheid en beeldkwaliteit komen.

        Comment


        • #5
          Re: 300mm 2.8

          Ik heb een Sigma 120-300 F2.8 DG
          Het is een prima lens. Vanaf F4 haarscherp, op F2.8 helaas iets softer maar wel prima werkbaar. Goed in combinatie met de 1.4 converter, met de 2.0 converter iets minder uiteraard. Bouwkwaliteit is zeer goed.
          Autofocus is snel.
          De zoom schijnt zelfs iets beter te zijn dan de 300 prime van Sigma dus de prime zou ik niet overwegen.
          Met de Canon en Tokina heb ik geen ervaring.
          Van alles...

          Comment


          • #6
            Re: 300mm 2.8

            Die sigma 120-300 is inderdaad een hele goede lens en met name als je hem voor sport gebruikt door z'n zoommogelijkheid. Ook met 2x heb ik mooie platen kunnen schieten daarmee als de afstand naar het onderwerp niet te groot was. Of hij beter is als de prime van sigma kan ik mij haast niet voorstellen. Volgende week krijg ik de prime dus dan kan ik daar meer over vertellen. De sigma 120-300 gebruikte ik eigenlijk alleen maar met converters (vogels enzo) en ben dus benieuwd naar de prime. De sigma 120-300 is naar mijn mening ook geen 300mm , maar iets minder. Hopelijk is die prime wel 300mm. In ieder geval is de diameter van de frontlens groter...
            Groetjes Edwin
            Mijn Foto's

            Comment


            • #7
              Re: 300mm 2.8

              Ok, bedankt.

              Is er toevallig geen BD'er met een Sigma 300 F2.8/120-300 F2.8 op canonmount die hem eens een zaterdagavondje wil/kan missen? Van de Canon 300mm ken ik de kwaliteiten, Sigma varianten heb ik nog nooit gebruikt.

              Comment


              • #8
                Re: 300mm 2.8

                [QUOTE=smartpics;1242828]Die sigma 120-300 is inderdaad een hele goede lens en met name als je hem voor sport gebruikt door z'n zoommogelijkheid. Ook met 2x heb ik mooie platen kunnen schieten daarmee als de afstand naar het onderwerp niet te groot was. Of hij beter is als de prime van sigma kan ik mij haast niet voorstellen. Volgende week krijg ik de prime dus dan kan ik daar meer over vertellen. De sigma 120-300 gebruikte ik eigenlijk alleen maar met converters (vogels enzo) en ben dus benieuwd naar de prime. De sigma 120-300 is naar mijn mening ook geen 300mm , maar iets minder. Hopelijk is die prime wel 300mm. In ieder geval is de diameter van de frontlens groter...
                Groetjes Edwin[/QUOTE

                Hoi Edwin,

                Ik hoop dan in dit geval dat ik ongelijk heb. Ik meen het echter wel diversen malen gelezen te hebben. Ik kan me alleen niet meer herinerren op welke sites. Maar goed, er wordt ook genoeg onzin geschreven. Laat het in ieder geval weten hoe deze bevalt.
                Waarom kies je eigenlijk opnieuw voor Sigma ? Een Nikon 300 2.8 moet toch zeker zo goed presteren met converters lijkt mij. En die zijn er tweede hands toch genoeg.

                Groeten,
                Joost
                Van alles...

                Comment


                • #9
                  Re: 300mm 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
                  Ok, bedankt.

                  Is er toevallig geen BD'er met een Sigma 300 F2.8/120-300 F2.8 op canonmount die hem eens een zaterdagavondje wil/kan missen? Van de Canon 300mm ken ik de kwaliteiten, Sigma varianten heb ik nog nooit gebruikt.
                  Hellcat heeft er één met Canon mount. Die wil je vast wel verder helpen denk ik.
                  Van alles...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300mm 2.8

                    Hoi Edwin,
                    Ik hoop dan in dit geval dat ik ongelijk heb. Ik meen het echter wel diversen malen gelezen te hebben. Ik kan me alleen niet meer herinerren op welke sites. Maar goed, er wordt ook genoeg onzin geschreven. Laat het in ieder geval weten hoe deze bevalt.
                    Waarom kies je eigenlijk opnieuw voor Sigma ? Een Nikon 300 2.8 moet toch zeker zo goed presteren met converters lijkt mij. En die zijn er tweede hands toch genoeg.
                    Hi Joost,
                    Heb dat ook gelezen op verschillende sites dat mensen dat van horen zeggen doorvertelden. Nooit een verhaal waar beide lenzen daadwerkelijk met elkaar vergeleken waren. Heb ooit een test gedaan met de 120-300 met 1.4 converter tov een 80-400 op 400mm. De 80-400mm had een kleinere uitsnede als de 120-300mm. Daarom twijfel ik aan de ware 300mm van de sigma. Vooral zonder converter vond ik het inderdaad een dijk van een lens, maar ik gebruikte hem alleen met converters. Ook had ik regelmatig een foto genomen en bleek ik de zoomring niet helemaal uitgedraaid te hebben en schoot ik dus op 330mm ofzo. (dom hè!). Hellcat en jij bewijzen echter de schoonheid van deze lens. Heb hem ooit ingeruild tegen de 500mm MF van nikon. Op zich geen spijt van want die mms kan ik gebruiken en de AF-versie ligt buiten m'n bereik. In sommige gevallen mis ik toch de AF, met name bij kleinere vogels die heel dichtbij zitten. Die zijn te beweeglijk voor een MF-lens en erg close is het moeilijker om met deze lens een goede focus te krijgen. Kreeg laatst een mooie aanbieding op een sigma 300/2.8 voor de helft van de nieuwwaarde en daar wil ik hem wel voor uitproberen...
                    Een nikon 300mm is the way to go, waarschijnlijk wordt dit dan een 300mm/4 afs vr. Neem aan dat nikon die toch ooit een keer gaat uitbrengen. Stuk goedkoper en ook goed te gebruiken bij vlinders ed door de korte focusafstand.
                    Groetjes Edwin
                    Mijn Foto's

                    Comment

                    Working...
                    X