Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

    Hallo allemaal,

    Ik ben een absolute beginner in de wereld van de fotografie. Heb natuurlijk wel wat ervaring met compactcamera's, maar wil nu graag een spiegelreflexcamera aanschaffen. Met mijn compactcamera ben ik vaak te laat om leuke foto's van mijn zoontje te maken.


    Ik zou hem dus voornamelijk gebruiken voor foto's van mijn zoontje, voor vakantie en uitstapjes met vrienden, en waarschijnlijk om wat mee te spelen/experimenteren.

    Mijn oog is gevallen op de Canon 400D. Deze is redelijk compact en dus gemakkelijk mee te nemen, heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding (de Nikon D80 is toch bijna 200 euro duurder) en ik ken nog een aantal mensen die Canon gebruiken. Ik denk dat ik met deze body ook wel uit de voeten kan als mijn fotografie-interesses zouden veranderen.

    Nu ben ik dus op zoek naar een goede beginnerslens. Omdat een kennis van me een 18-200 van Sigma heeft dacht ik eerst aan zo'n type lens. Het idee staat me wel aan om voorlopig niet te veel te moeten meeslepen als we een weekendje op stap zijn.

    Ik heb een tijdje geleden al een post geplaatst omdat ik twijfelde tussen de Sigma en Tamron 18-200, maar door een aantal negatieve reacties hierop begin ik nu wat te twijfelen. Ik heb echt nog geen idee in welk bereik ik vooral foto's zal gaan maken. Ik had zelf in gedachte om voorlopig maximaal zo'n 450/500 euro uit te geven voor objectieven.

    Wat is nu wijsheid?
    - Ik zou gewoon de kitlens kunnen nemen en dan zien wat ik verder nodig heb. Deze mist natuurlijk wel wat tele-bereik zodat foto's op het strand moeilijker zullen zijn.

    - Of de bewuste allround-lens 18-200 (Sigma/Tamron). Dan heb ik sowieso al een gemakkelijke reislens, weliswaar van mindere kwaliteit, maar dan kom ik er gaandeweg wel achter welke bereik interessant voor me is en kan ik gaandeweg eventueel lenzen bijkopen.

    -Verder lees ik veel goede reacties over de 50mm 1.8 lens. Is dit iets om eventueel direct bij te kopen voor foto's van de kleine binnen (bij wat minder licht?)

    Wat zouden jullie mij, als absolute beginner, voor objectieven aanraden in deze omstandigheden? Nogmaals, de foto's zijn voor huis-tuin-keuken gebruik en niet voor professionele doeleinden. Ik ben absolute beginner en zoek een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit/gebruiksgemak.

    Verder vroeg ik mij in verband met het budget af of jullie mij zouden aanraden om direct een externe flitser aan te schaffen? Zo ja, welke is een goede koop? (misschien zou ik dit beter vragen in een ander topic?)

    Bedankt voor de tips!

  • #2
    Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

    ben ook beginner en ga hem voor hetzelfde gebruiken als u ... kinderen (3), uitstappen, etc ...

    heb vandaag een Nikon D50 gekocht zie (bericht in Camara's), slechts € 499 om te starten ! kHad voordien ook een Canon-voorkeur maar voor deze prijs een de goeie resultaten op de dpreview, etc ... heb ik waar voor m'n geld gekozen ('t is tenslotte maar om te beginnen)
    Nikon D50 - Canon EOS 3000 (als uiterste backup)
    LIDNUMMER : BD0793BE

    Comment


    • #3
      Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

      Ik heb hetzelfde probleem. Gekozen voor de 400D en nu op zoek naar een lens. Van de 18-55 kitlens hoor ik niet zo heel veel goede verhalen.

      Mijn idee nu is
      24-105 lens. Ga je het stukje onder de 24 missen?
      Of toch de kitlens (18-55) en de 24-105 of 55-200.

      Ik heb er ook geen antwoord op. Mijn vraag is eigenlijk hetzelfde
      - Welke lens moet ik kopen?
      Fotoapparatuur
      Portfolio

      Comment


      • #4
        Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

        Oorspronkelijk geplaatst door Hingking Bekijk bericht
        - Ik zou gewoon de kitlens kunnen nemen en dan zien wat ik verder nodig heb.
        Als je de kitlens niet neemt en alleen de body koopt ben je bij Canon slechts zo'n 10 euro goedkoper uit (of iets in die buurt). Voor dat geld zou ik die kitlens er altijd bij nemen. Lijkt me inderdaad een goed idee om daar gewoon eens lekker mee aan de slag te gaan en later gewoon nog eens rustig te bekijken wat je er verder bij wilt.
        www.eckringa.nl

        Comment


        • #5
          Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

          heel simpel

          ik veronderstel dat er een kitlens bij uw canon is 18-55 en koop dan
          de "Tamron 28-75 2.8" dat is een lenske om U tegen te zeggen en vooral zeer compact en en er is nog meer dan 100€ over
          Last edited by kazan; 5 januari 2007, 22:27.

          Comment


          • #6
            Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

            Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
            heel simpel

            ik veronderstel dat er een kitlens bij uw canon is 18-55 en koop dan
            de "Tamron 28-75 2.8" dat is een lenske om U tegen te zeggen en vooral zeer compact en en er is nog meer dan 100€ over
            Heb ik met die lens dat n genoeg bereik voor de situaties die ik daarjuist schetste?

            Comment


            • #7
              Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

              Oorspronkelijk geplaatst door bolke Bekijk bericht
              Ik heb hetzelfde probleem. Gekozen voor de 400D en nu op zoek naar een lens. Van de 18-55 kitlens hoor ik niet zo heel veel goede verhalen.

              Mijn idee nu is
              24-105 lens. Ga je het stukje onder de 24 missen?
              Ja! Dat stukje ga je zeker missen! 'k Kom zelf eigenlijk soms al te kort met 18 (vandaar dat ik nu een groothoek wil aanschaffen)
              Is het niet mogelijk om de 18-70 die als kitlens bij de D70(s) zit aan te schaffen? Die staat 'n stuk beter bekend als de 18-55.
              Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/...663#nikkor1755
              Als aanvulling kun je dan de 70-300 pakken.

              Overigens lijkt mij als beginnende fotograaf (en ook gewoon voor 't algehele gemak) een 18-200 een hele mooie maat waar je zowel groothoek hebt als een behoorlijk stukje tele, zodat je kunt uitproberen waarbij je interesses liggen. Zeker als je het op uitstapjes gebruikt (met mensen die niet fotograferen) verlies je met zo'n lens ook niet elke keer tijd met wisselen.

              Comment


              • #8
                Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                Ik ben blij dat ik niet alleen het bos niet meer bespeur tussen de bomen .. of omgekeerd.
                Ik heb mij gisteren ook die Canon EOS 400D met de lens 18 - 55 aangeschaft als kit. Maar ik wil zeker nog uitbreiden met objectieven. Ik zou dolgraag mooie macro's van planten en insekten willen maken. Ook trek ik graag naar het hooggebergte om natuurfoto's te maken. Wat schaf ik mij best aan dan?
                Moet ik alleen bij Canon kijken of zijn er alternatieven bij andere merken?
                Gras groeit niet sneller door eraan te trekken.

                Comment


                • #9
                  Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aquarel Bekijk bericht
                  Ik ben blij dat ik niet alleen het bos niet meer bespeur tussen de bomen .. of omgekeerd.
                  Ik heb mij gisteren ook die Canon EOS 400D met de lens 18 - 55 aangeschaft als kit. Maar ik wil zeker nog uitbreiden met objectieven. Ik zou dolgraag mooie macro's van planten en insekten willen maken. Ook trek ik graag naar het hooggebergte om natuurfoto's te maken. Wat schaf ik mij best aan dan?
                  Moet ik alleen bij Canon kijken of zijn er alternatieven bij andere merken?
                  Er zijn altijd goede alternatieven te vinden. Zeker voor de langere macrolenzen. De Canon 180mm macro is vrij duur, maar Sigma en Tamron hebben macrolenzen die ook heel erg goed zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                    Beginners met een spiegelreflexcamera kunnen het beste het kit-objectief erbij kopen. Deze voldoen zeker. Als je later echt verder wil met fotografie dan begin je vanzelf met betere objectieven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                      Ja! Dat stukje ga je zeker missen! 'k Kom zelf eigenlijk soms al te kort met 18 (vandaar dat ik nu een groothoek wil aanschaffen)
                      Is het niet mogelijk om de 18-70 die als kitlens bij de D70(s) zit aan te schaffen? Die staat 'n stuk beter bekend als de 18-55.
                      Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/...663#nikkor1755
                      Als aanvulling kun je dan de 70-300 pakken.

                      Overigens lijkt mij als beginnende fotograaf (en ook gewoon voor 't algehele gemak) een 18-200 een hele mooie maat waar je zowel groothoek hebt als een behoorlijk stukje tele, zodat je kunt uitproberen waarbij je interesses liggen. Zeker als je het op uitstapjes gebruikt (met mensen die niet fotograferen) verlies je met zo'n lens ook niet elke keer tijd met wisselen.
                      Dan moet ik toch nog even verder kijken. Een Nikkor lens op een 400D gaat volgens mij niet.
                      Tamron en Sigma hebben een 18-200. En Sigma heeft ook nog een 18-125 (iets lichter en is goedkoper).
                      Last edited by bolke; 6 januari 2007, 06:10.
                      Fotoapparatuur
                      Portfolio

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                        Ze zullen van Canon, maar ook van Sigma en Tamron vast geschikte 18-200 lenzen hebben voor een Canon-camera. Alleen moet je uiteraard de reviews lezen w.b. de kwaliteit van de diverse types. Persoonlijk zou ik 125 te weinig zoom vinden als je voorlopig maar één lens wilt. Maar 't ligt geheel aan wat je wilt gaan doen. Zelf gebruik ik mijn 70-300 ook nogal 'ns in een Zoo omdat je dan dieren er mooi closeup op kunt krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                          Bedankt voor de vele reacties tot dusver. Wat vinden jullie van die 50mm 1.8 lens? En een externe flitser? Zijn dat dingen die ik eventueel beter direct erbij zou kopen omdat het me direct veel meer lol geeft in het fotograferen? Of is dat overbodig?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                            'k heb pas sinds dit jaar 'n 60 mm (macro/portret) lensje, maar dat gebruik ik maar zelden omdat je er niet allround mee kunt fotograferen, je mist de zoomfunctie en zo'n vast brandpunt is een dus een beperking, maar als je van plan bent om veel macro's of portretjes binnen te maken dan kan 't een leuke aanvulling zijn

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help! Zie door de bomen het bos niet meer.

                              Hallo allemaal,

                              Ben nog wat aan het speuren geweest op internet. Ik hoop dat jullie mijn verhaal hierboven hebben gelezen waarvoor ik de camera ga gebruiken.

                              Ik kwam de Canon EF-S 17-85 IS/USM lens tegen. Die kost wel een pak meer dan de Tamron of Sigma 18-200, maar heeft wel IS. De lichtsterkte lijkt gelijk, of mag ik een lens met IS niet vergelijken met een lens zonder IS?

                              Wat zouden jullie adviseren als ik maar 1 lens zou kopen? Die Canon of toch een superzoom zoals de Tamron? Ga ik het telebereik erg missen? Moet ik een extra lens kopen voor boven de 85mm?

                              Graag jullie deskundige mening.

                              Thx

                              Comment

                              Working...
                              X