Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschil in JPG / RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverschil in JPG / RAW

    Ik heb wat zitten te experimenteren met mijn nieuwe camera + een trial versie van Arcsoft Darkroom. Wat mij direct opviel was dat de kleuren van de foto´s die in JPG waren genomen veel mooier en warmer zijn dan diezelfde foto´s gemaakt in RAW
    Ik heb hieronder een foto als vb gezet, de 1ste in jpg en daaronder in Raw.
    Aan wat zou zit kunnen liggen ??

    (camarasettings op auto, voorbeeldfoto´s hieronder niet bewerkt, enkel ge-resized om ze hier op het forum te krijgen)

    Jpg:

    Raw:


    1/30 sec
    f/2.8
    ISO 250
    Flash off
    Exp:0,0 eV
    Noice Off
    Contrast auto
    BD0723BE

  • #2
    Re: Kleurverschil in JPG / RAW

    Niet vergeten dat de JPG versie geprocessed wordt in de camera :

    dwz dat afhankelijk van de instellingen oa de scherpte wordt aangepast, kleuren 'warmer' worden gemaakt etc... In RAW mode krijg je gewoon de data die van de sensor komt. Die moet je dan zelf gaan bewerken zoals je wil...

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverschil in JPG / RAW

      Oorspronkelijk geplaatst door G8KeePeR Bekijk bericht
      Niet vergeten dat de JPG versie geprocessed wordt in de camera :

      dwz dat afhankelijk van de instellingen oa de scherpte wordt aangepast, kleuren 'warmer' worden gemaakt etc... In RAW mode krijg je gewoon de data die van de sensor komt. Die moet je dan zelf gaan bewerken zoals je wil...
      Volledig mee akkoord maar ik heb dan nadien met Darkroom geprobeerd om de kleuren van de raw-foto even warm te krijgen dan de jpg-foto maar daar slaag ik niet in.
      Maar dat zal wel aan de bewerkingssoftware liggen, met duurdere software zal dit wel beter verlopen denk ik ?
      Of zie ik dit verkeerd?
      BD0723BE

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverschil in JPG / RAW

        Je krijgt in RAW idd een beeld met neutrale settings zonder processing door de camera zelf. Bij je JPEGS gaan de incamera instellingen de foto bewerken zoals je ingesteld hebt in je menu (scherpte, kleurruimte, tonaliteit e.d.)
        Het voordeel in RAW is precies dat je zelf bepaalt hoe je wil dat je foto er gaat uitzien : je krijgt het ruwe product, de afwerking is voor jou. Belangrijk hierbij is uiteraard een goede Raw-convertor. Zelf gebruik ik de helaas niet meer beschikbare Rawshooter premium. Werd opgekocht en uit de markt genomen door Adobe. Zij hebben deze vervangen door hun Adobe Lightroom, die jammer genoeg in snelheid en gebruiksgemak nog niet tot de enkels van Rawshooter komt. De lite versie van Rawshooter zou mogelijks nog te downloaden zijn (gratis) op de site van Pixmantec.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverschil in JPG / RAW

          Als je nu die bovenste voorbeeldfoto van de JPG in RAW neemt en de onderste van de RAW in JPG dan zal het verschil al veel minder zijn denk ik...

          Serieus: in het begin heb ik hetzelfde probleem gehad. Het ligt niet eens zozeer aan je software maar je moet de tijd nemen om ermee te leren werken en de resultaten te bereiken die je wilt.

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverschil in JPG / RAW

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Je krijgt in RAW idd een beeld met neutrale settings zonder processing door de camera zelf. Bij je JPEGS gaan de incamera instellingen de foto bewerken zoals je ingesteld hebt in je menu (scherpte, kleurruimte, tonaliteit e.d.)
            Het voordeel in RAW is precies dat je zelf bepaalt hoe je wil dat je foto er gaat uitzien : je krijgt het ruwe product, de afwerking is voor jou. Belangrijk hierbij is uiteraard een goede Raw-convertor. Zelf gebruik ik de helaas niet meer beschikbare Rawshooter premium. Werd opgekocht en uit de markt genomen door Adobe. Zij hebben deze vervangen door hun Adobe Lightroom, die jammer genoeg in snelheid en gebruiksgemak nog niet tot de enkels van Rawshooter komt. De lite versie van Rawshooter zou mogelijks nog te downloaden zijn (gratis) op de site van Pixmantec.
            Ik ga die Rawshooter Essentials 2006 nekeer afhalen en proberen, bedankt voor de tip

            edit: pech, werkt niet met het Nikon D80 NEF formaat, toch bedankt!
            Last edited by Geert_B; 5 januari 2007, 18:56.
            BD0723BE

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverschil in JPG / RAW

              Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                edit: pech, werkt niet met het Nikon D80 NEF formaat, toch bedankt!
                Probeer anders eens Bibble Lite/Pro. Op hun site staat dat deze nu ook de D80 aan kan.
                Gemakkelijk te gebruiken pakketje en nog eens niet zo duur voor wat je er allemaal mee kan. (je kan een demo-versie downloaden )
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                  RAW is 16 bit, de JPGs die je laad zijn 8 bit. Je kan de raws omzetten naar 16 bit jpgs

                  volgens mij de oplossing hier....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arkas Bekijk bericht
                    RAW is 16 bit, de JPGs die je laad zijn 8 bit. Je kan de raws omzetten naar 16 bit jpgs

                    volgens mij de oplossing hier....
                    16-bit jpegs? Hoe wou je dat doen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                      Uit NEF kan je 8bits JPEG en 16bits RGB TIFF halen en 8bits TIFF in CMYK .
                      Lijkt me dat dit aan de naverwerker ligt.
                      Last edited by Adri H; 7 januari 2007, 22:12.
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                        Ik vermoedt het volgende:
                        Raw foto's in AdobeRGB en niet geconverteerd naar srgb en geen kleuren profiel in de jpg.

                        Jo.
                        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                        Nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                          Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                          Uit NEF kan je 8bits JPEG en 16bits RGB TIFF halen en 8bits TIFF in CMYK .
                          Lijkt me dat dit aan de naverwerker ligt.
                          Bedoel je daarmee dat het programma dit ik gebruik om beide foto´s te bekijken niet in staat is om de kleuren van de NEF correct op mijn scherm te tonen, maar dat de kleuren van de NEF wel degelijk overeenkomen met het origineel?
                          BD0723BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                            nee, vermoedelijk een probleem met kleurbeheer: de raw zal in een andere kleurruimte zitten als de jpg, plus de jpg zal al in camera processing hebben ondergaan en de jpg niet .. 't lijkt erop dat je nog een stijle leercurve te gaan hebt .. maar de inspanning zal zeker beloond worden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurverschil in JPG / RAW

                              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                              nee, vermoedelijk een probleem met kleurbeheer: de raw zal in een andere kleurruimte zitten als de jpg, plus de jpg zal al in camera processing hebben ondergaan en de jpg niet .. 't lijkt erop dat je nog een stijle leercurve te gaan hebt .. maar de inspanning zal zeker beloond worden!

                              Ik sta idd nog helemaal beneden aan de curve maar ik kan alleen maar omhoog
                              BD0723BE

                              Comment

                              Working...
                              X