Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

    Beste forummers,

    Na ongeveer 20 jaar fotograferen met een Pentax MG, had ik 4 jaar geleden besloten om de overstap te doen naar de digitale fotografie. Mijn keuze was een Olympus Camedia 720. Een leuk (en destijds duur) toestelletje...maar toch niet te vergelijken met de oude Pentax. Bewegende beelden zijn moeilijk te fotograferen (wegens de trage responstijd) en een object scherpstellen, waarbij de achtergrond onscherp blijft is helemaal niet mogelijk. Daarom heb ik besloten een Pentax K100D aan te schaffen. Dit toestel wordt geleverd met een 18-55 lens. Graag wil ik een zoomlens aanschaffen. Maar wat moet het worden? Wat is een goede lens en is het mogelijk om oudere (tweedehandse, goedkopere) lenzen te gebruiken op de K100D? Let wel, ik ben geen freak maar een huis-tuin-keuken fotograaf, die juist iets betere kiekjes wil schieten. Graag jullie advies aub. Thanks.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

    De 18-55 is toch een zoomobjectief...?

    Wil je misschien meer telebereik? Naar mijn ervaring werken oudere lenzen prima op de pentax-DSLR's. Je vindt hierover veel info op dit forum (ev. via de zoekfunctie)
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

      De 18-55 is toch een zoomobjectief...?
      Inderdaad. Sorry, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Ik ben op zoek naar meer telebereik. Ik heb mij laten influisteren dat sommige oudere telelenzen niet zouden werken op de K100D (lichtmeting?).
      Ik heb op ebay gezien dater amerikaanse handelaars zijn die nieuwe (bvb Tamron) lenzen aanbieden voor zeer interessante prijzen. Is dit wat?
      Is een 50-200 iets?
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

        Oudere lenzen werken prima op de digitale pentax toestellen.Voor lichtmeting heb je een apart knopje ook als je een manuele lens gebruikt.
        Het heet het AE-L knopje en je drukt het in met de sluiterknop half ingedrukt en krijgt dan automatisch de juiste belichting.
        Ik gebruik bijna alleen maar oud degelijk glas op mijn DL.
        Waaronder een vivitar 1serie telezoom, je kunt deze lenzen voor weinig geld aanschaffen en je hebt een betere kwaliteit dan met het moderne plastic.
        Ze zijn natuurlijk wel zwaarder en als je lang met je toestel om je nek moet lopen kun je ook een keus maken voor een lichtere tele erbij.
        Ik heb daar een tokina voor, weegt veel minder dan de vivitar 1 maar heeft ook wat minder kwaliteit.
        Soms moet je kiezen.
        Veel plezier met je nieuwe pentax.
        Marlies
        Groetjes Marlies

        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

          Wat bedoelen ze met oude objectieven, dat is de vraag...

          Pentax maakt sinds 1975 (ruim 30 jaar geleden) K-vatting objectieven. Deze kunnen allemaal gebruikt worden, want de huidige KAF2-vatting is hier een rechtstreekse afstammeling van. Welliswaar met stopdown metering, waarbij je de diafragmaring manueel instelt en een knopje moet drukken om de meting te nemen, makkelijk zat.

          In 1984 (ruim 20 jaar geleden) introduceerde Pentax de KA-vatting. Deze objectieven hebben een A-positie op de diafragmaring, waardoor dat stopdown metering niet meer nodig is, want de A-positie is dezelfde instelling als de huidige diafragmaloze objectieven. Enkel zal je nog wel manueel moeten scherpstellen.

          Vanaf 1987 (nu exact 20 geleden) maakte Pentax KAF-objectieven. Deze zijn AF en geven bovendien de brandpuntsafstand door aan de body. Dat werd toen gebruikt om in automatische programmamodus toe te laten een sluitertijd te kiezen die rekening hield met de brandpuntsafstand. Maar met de huidige generatie DSLRs kan dat worden gebruikt om SR automatisch correct af te stellen.

          Maw, ALLE objectieven die Pentax de laatste 20 jaar maakte kunnen volautomatisch met alle functies worden gebruikt, incl SR!! Maar de oude kunnen dus ook nog, de DSLRs met SR vragen uit zichzelf wat de brandpuntsafstand is als ze deze informatie niet detecteren.

          Enige uitzondering zijn de MTF-lijnen die pas in de chips van de KAF2-generatie (1991) kwamen. Enkel de K10D gebruikt die nu optioneel om optimale optische performantie te leveren onder de groene knop.

          Persoonlijk zou ik echter geen manuele focus zoomobjectief aanschaffen, vermits telkens de brandpuntsafstand ingeven als je aan de zoomring duwt/trekt/draait is niet echt praktisch. Je kan ook de korste brandpuntsafstand instellen, maar dan werkt de SR niet optimaal als je inzoomt. SR werkt nog wel, en zal nog steeds scherpere beelden leveren, maar niet in dezelfde mate.

          Concreet nu. Welke telezoom? Hangt af van je budget, van laag naar hoog:
          - tweedehandse F70-210/4-5.6
          - DA50-200/4-5.6
          - Sigma EX70-200/2.8
          - FA*80-200/2.8

          Dat zijn denk ik de beste keuzes, maar er zijn wel nog andere keuzes. Ik zou zeker in eerste instantie niet tot 300mm gaan.

          Op de roadmap staan nog een DA*50-135/2.8, DA*60-250/4 en DA70-300. Die laatste zal voor de lagere budgetten zijn, voor die eerste twee zal je allicht diep in je zak mogen tasten...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

            Je geeft helemaal niet aan wat je wilt fotograferen voor het één heb je een groothoekzoom(sigma 10-20, tokina 12-24) en voor het andere telezoom, die zijn al genoemd, nodig. Ook budget is wel van belang.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

              Hey,

              Ook ik ben al zo'n maand in het bezit van een K100D. In deze tijd heb ik al verschillende objectieven 2e hands aangekocht. Zowel recent als oud glas. Werken allemaal perfect. Qua zoom heb ik een Tamron 28-200(deze is een autofocus) kunnen op de kop tikken samen met nog een Pentax 28mm en een Pentax 50mm + Pentax 135mm. Dit alles kon ik kopen voor €100. Nog geen moment spijt van gehad.
              Ook op deze site is regelmatig kijken bij 'Aangeboden' helpt. Op andere sites zoals Kapaza, Marktplaats en Ebay vind je ook wel wat Pentax-geschikt-glas.
              Gisteren voor mijn pa nog een Pentax zoom gaan halen bij een ander forum-lid.
              Voor een zacht prijsje uiteraard ! (waarvoor dank)


              Grtz
              Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ewi-j Bekijk bericht
                Nog geen moment spijt van gehad.
                Altijd fijn om horen
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een goede zoomlens voor de Pentax K100D?

                  Bedankt voor de tips !

                  Deze wordt aangeboden op ebay voor 134 Euro:

                  PENTAX DA 50-200MM F4-5.6 ED LENS
                  Ik denk dat ik daar maar eens geld ga aan geven.
                  Homo Sapiens Pentaxiensis

                  Comment

                  Working...
                  X