Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

    In het verder speuren naar voor/nadelen etc etc van de verschillende lenzen die me blijven doen twijfelen in m'n zoektocht naar iets beter,... wil ik volgende discussies loskrijgen.

    Als je zou moeten kiezen tussen de

    - 70-200 2.8 IS
    of
    - 70-200 F4 IS

    ... er is slechts één stop verschil, maar vooral, als je uit de hand foto's neemt,... hoe zit het dan nog met het verschil in beide lenzen?

    Als ik het goed begrepen heb zou de nieuwste lens, de F4 IS, 3 tot 4 stops goedmaken met de IS, waarbij de 2.8 een reeds oudere IS versie heeft die 2 tot 3 stops goed kan maken.

    Zoals ik reeds eerder zei, ik ben op die vlakken niet echt een kenner, maar ik zou verwachten, als er maar één stop verschil in beide lenzen zit, en de minder lichtsterke lens heeft een IS die één stop meer kan corrigeren bij uit de hand fotografie... waar zal het echte verschil dan nog zitten?

    Heeft er iemand vergelijkende ervaring?
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

  • #2
    Re: Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

    Slechts één stop verschil (zonder rekening te houden met de nieuwe IS van de f4) kan onder bepaalde omstandigheden toch het verschil maken tussen een gelukte en een niet-gelukte foto. Op f2,8 zal de sluitertijd maar half zo lang zijn dan op f4, en voor bewegende onderwerpen is dat dus een voordeel. Voor stilstaande onderwerpen, waarbij je wat meer scherptediepte wil, zou een f4 IS misschien nog in het voordeel kunnen zijn omdat die beeldstabilisatie nog beter is.

    Je moet zelf weten in welke omstandigheden je die lens zal gebruiken, en dan kan je pas kiezen tussen de twee. Wil je bijvoorbeeld concertfoto's maken, dan ben je heel wat beter af met de f2,8 dan met de f4.

    Het prijsverschil is natuurlijk aanzienlijk, maar als je ze nu nog ergens aan de "oude prijs" kan vinden dan krijg je er achteraf bijna evenveel voor terug als je betaald hebt. Die lenzen behouden vrij goed hun waarde .

    Ik heb zelf net de 70-200 f2,8 L IS besteld, die mijn Sigma 70-200 f2,8 zal vervangen. Ik was niet van plan om die nu te kopen, maar als ik wacht zal ze zo'n 250 euro duurder gaan kosten .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Slechts één stop verschil (zonder rekening te houden met de nieuwe IS van de f4) kan onder bepaalde omstandigheden toch het verschil maken tussen een gelukte en een niet-gelukte foto. Op f2,8 zal de sluitertijd maar half zo lang zijn dan op f4, en voor bewegende onderwerpen is dat dus een voordeel. Voor stilstaande onderwerpen, waarbij je wat meer scherptediepte wil, zou een f4 IS misschien nog in het voordeel kunnen zijn omdat die beeldstabilisatie nog beter is.

      Je moet zelf weten in welke omstandigheden je die lens zal gebruiken, en dan kan je pas kiezen tussen de twee. Wil je bijvoorbeeld concertfoto's maken, dan ben je heel wat beter af met de f2,8 dan met de f4.

      Het prijsverschil is natuurlijk aanzienlijk, maar als je ze nu nog ergens aan de "oude prijs" kan vinden dan krijg je er achteraf bijna evenveel voor terug als je betaald hebt. Die lenzen behouden vrij goed hun waarde .

      Ik heb zelf net de 70-200 f2,8 L IS besteld, die mijn Sigma 70-200 f2,8 zal vervangen. Ik was niet van plan om die nu te kopen, maar als ik wacht zal ze zo'n 250 euro duurder gaan kosten .

      Het is voornamelijk voor de donkerder omstandigheden, bewegende zaken... waar ik met mijn huidige F4 zonder IS te kort schiet, daarvoor kijk ik naar iets beters uit.

      Hoezo ze gaan duurder worden? om welke reden en wanneer?
      (er is toch geen cash back op een 70-200 2.8 IS ?)
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        Het is voornamelijk voor de donkerder omstandigheden, bewegende zaken...
        voor scherpstellen in donkere omstandigheden moet je zo laag mogelijk f hebben... Dus de 2.8 dan...
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-200 1:2.8 IS of 1:4 IS ???

          Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
          Hoezo ze gaan duurder worden? om welke reden en wanneer?
          (er is toch geen cash back op een 70-200 2.8 IS ?)
          Kijk hier:

          Kan er mij iemand uitleggen waarom objectieven soms duurder worden? (bv. ik merk vandaag dat een aantal van mijn favoriete lenzen bij Konijnenberg duurder zijn geworden? :confused: )


          en hier:
          Ik zat al een tijdje te likkebaarden over een Canon 300 2.8 lens (en druk te sparen natuurlijk). Nu zag ik dat bij Konijnenberg deze lens op de 1ste januari ineens van iets boven de 3900 naar boven de 4500 gegaan is. Andere vergelijkingen zoals bv de 70-200 die ik zopas aankocht tonen dezelfde sterke stijging (1700 naar meer
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X