Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser en oplaadbare batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser en oplaadbare batterijen

    Ik was daarstraks in de winkel achter "pillen" (AA's) voor mijn nieuwe flitser (3600HSS, juist ja, MINOLTA) en dien typ raadde mij af om oplaadbare batterijen te gebruiken op een flitser.
    Dezijne (ene van wel 500 euro! Canonion zonder twijfel) was kapotgegaan met oplaadbare pillen...

    Is er iets van aan?
    flickr

  • #2
    Re: Flitser en oplaadbare batterijen

    Hahahahahaha! Verander van winkel en snel!
    Man, man wat een onzin...

    Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: Flitser en oplaadbare batterijen

      Die wil zekers veel batterijen verkopen...
      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

      Comment


      • #4
        Re: Flitser en oplaadbare batterijen

        Ikzelf heb de Sb600 van N en nog een 2e heel oude flitser. Ik gebruik in bijde toestellen dezelfde batterijen zonder problemen. In de gebruiksaanwijzing van de Sb staat duidelijk met welke Batterijen het toestel werkt en welke niet te gebruiken. In de winkel kreeg ik zelfs aangeraden om oplaadbare NiMh (zo hoog mogelijke mAh) te gebruiken deze zouden het meeste flitskes leveren per lading.
        Maar niet herlaadbare zou ik gezien de kostprijs niet gebruiken.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Flitser en oplaadbare batterijen

          Wat een wankers toch...

          Tis niet dat ik er veel ga: ligt toevallig op de weg.

          En wat zeg je tegen zo iemand: "Ik geloof u niet" --> "Maar meneer u flitser zal ontploffen?!"
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Flitser en oplaadbare batterijen

            Hij had er misschien Li-Ion OPLAADBARE batterijen ingestoken (3,7 volt )
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Flitser en oplaadbare batterijen

              Oplaadbare batterijen zijn 1.2 volt. De niet oplaadbare zijn 1.8 volt. Daarmee zijn ze iets sneller.

              Het grote nadeel van niet oplaadbare batterijen is dat ze niet leeg raken. Kbedoel daarmee, de batterijen zjin nog niet leeg terwijl de flitser wel te traag wordt. Dure grap dus.

              Comment


              • #8
                Re: Flitser en oplaadbare batterijen

                Ik heb ervaren dat oplaadbare batterijen niet onderdoen, en zelfs beter (sneller en langer) bruikbaar zijn in mijn flitser.
                Oplaadbare batterijen zijn ook beter geschikt dacht ik ergens gelezen te hebben. Ze zouden beter weg kunnen met de grotere pieken in het gebruik.

                Maar er zijn batterijen en batterijen. Ikzelf ben zeer tevreden over mijn duracell's

                Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                Oplaadbare batterijen zijn 1.2 volt. De niet oplaadbare zijn 1.8 volt. Daarmee zijn ze iets sneller.

                Het grote nadeel van niet oplaadbare batterijen is dat ze niet leeg raken. Kbedoel daarmee, de batterijen zjin nog niet leeg terwijl de flitser wel te traag wordt. Dure grap dus.
                Dit is waar voor spanningsgestuurde aparaten. Volgens mij is een flitser stroomgestuurd, en kan je dus moeilijk redeneren op de geleverde spanning.

                Comment


                • #9
                  Re: Flitser en oplaadbare batterijen

                  Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                  Wat een wankers toch...

                  Tis niet dat ik er veel ga: ligt toevallig op de weg.

                  En wat zeg je tegen zo iemand: "Ik geloof u niet" --> "Maar meneer u flitser zal ontploffen?!"
                  Ik zou zeggen als ik guRuh heette: Nou en dan ontploft ie maar

                  Maar nu even serieus waarom hij ontploffen met oplaadbare batterijen? Het enigste wat ik kan bedenken is dat je ze er langer zitten en dat ze eerder beginnen te lekken mede door lang durige gebruik.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitser en oplaadbare batterijen

                    Een flitser zal niet ontploffen met oplaadbare batterijen...

                    Met oplaadbare batterijen zal de flitser wel sneller herladen omdat nikkel-metaalhydride akku's een veel grotere piekstroom aankunnen. Een oplaadbare akku mag dan wel "maar" 1,2V leveren ten opzichte van 1,5V voor een nieuwe alkaline, de spanning van die laatste zal bij die grote piekbelasting lager worden dan de 1,2V van de oplaadbare batterijen (bij het herladen van de flitscondensator is er een heel grote piekbelasting op de batterijen).

                    En een nikkel-metaalhydride zal die spanning (1,2V) tot bijna aan het eind van de capaciteit blijven behouden, terwijl de spanning van de alkaline geleidelijk daalt, en daardoor zal het met de alkaline's telkens langer duren voor de flits weer geladen is. De inwendige weerstand van alkaline batterijen wordt ook veel groter naargelang ze verder leeg raken, en dan duurt het nog langer voor je weer kan flitsen, een herlaadbare akku behoudt ook tot bijna aan het eind de heel kleine inwendige weerstand, maar op het laatst is het dan wel plots gedaan met flitsen (met alkaline's zal je geleidelijker merken dat de batterijen zwakker worden).

                    Nog iets, met gewone zink-koolstofbatterijen zal de flitser nog veel slechter werken, omdat die helemaal geen grote belasting aankunnen. Probeer daar dus niet op te besparen. Bovendien lopen die vrij snel uit, eens ze leeg zijn.
                    Last edited by Black B@ndit; 4 januari 2007, 22:02.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitser en oplaadbare batterijen

                      In de handleiding van de 5600 xi (en ik vermoed dat het dus ook in die van de nieuwere versie's van Minolta o.a. de 3600HS D). staat ook zo'n tabelleke met de herlaadtijden van uw flitser ( dus dat ge opnieuw op vollen kracht kunt flitsen) tussen NiCd (NiMh was toen denk ik nog toekomstmuziek) en Alkaline. waarin de oplaadbare er dus beter uitkomen! Het lijkt mij dus al te zot als je deze niet zou mogen gebruiken.

                      Zoals hierboven als gezegd wist die verkoper dus niet echt waarover hij het had !

                      Comment

                      Working...
                      X