Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hyperfocale afstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hyperfocale afstand

    hallo
    ik heb een tamron 18-200 zoomlens voor nikon. Voor landschappen is het interessant om de hyperfocale afstand te kennen bij een bepaald diafragma. maar hoe weet ik dat in godsnaam bij zo'n lens ? vroeger kon je dat gemakkelijk aflezen, maar bij deze lens niet, er staat ook niets in de handleiding hierover.

    wie kan me helpen?

  • #2
    Re: hyperfocale afstand

    Het begrip van een hyperfocaalafstand kon vroeger een handig hulpmiddel zijn om onder bepaalde omstandigheden snel te werken zonder steeds te hoeven scherp te stellen. Bij de komst van de AF lenzen werd dit dus nagenoeg overbodig. Op de meeste AF lenzen kun je dit niet eens meer aflezen.
    mvgr
    antoine200

    Comment


    • #3
      Re: hyperfocale afstand

      http://www.dofmaster.com/charts.html

      de Dofmaster verteld het u wel.
      Kijk ook eens bij de online dept of field calculator die geeft ook he Hyperfocale afstand voor uw camera en lens.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: hyperfocale afstand

        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Het begrip van een hyperfocaalafstand kon vroeger een handig hulpmiddel zijn om onder bepaalde omstandigheden snel te werken zonder steeds te hoeven scherp te stellen. Bij de komst van de AF lenzen werd dit dus nagenoeg overbodig. Op de meeste AF lenzen kun je dit niet eens meer aflezen.
        mvgr
        antoine200
        Bovendien is de hyperfocale afstand mede functie van de brandpuntsafstand van de lens, en aangezien een zoomlens een variabele brandpuntsafstand heeft is haar hyperfocale afstand eveneens variabel.

        Comment


        • #5
          Re: hyperfocale afstand

          Bij groothoek is dit toch bijna niet van belang. De schaal van mijn Sigma 10-20 loopt van 30cm to een meter en dan oneindig. Bij iets kleinere grote hoeken zal dit toch niet veel anders zijn. Dus waar praten we over: scherp van 30 cm tot oneindig of vanaf 60 cm.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X