Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaduwen in de studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaduwen in de studio

    Ik hou erg van studioshots met duidelijke schaduwen.

    Ik slaag er echter heel moeilijk in de juiste "scheiding" te krijgen tussen de heldere delen en de donkere delen. Het licht gaat nog te veel alle kanten op.
    Men zei hier dat je met een softbox een duidelijke separatie kunt realiseren.
    Aangezien ik graag full body ga, heb ik dan meteen een heel grote genomen (140 cm X 70 cm). Echter ik krijg daar niet de gewenste separatie mee én het licht spillt ook teveel naar de achtergrond. Om een donkere achtergrond te krijgen, heb ik het subject 3 meter voor de achtergrond gezet, softbox in een hoek van achter gericht (dus weg van de achtergrond) én nog eens afgevlagd met een zwart paneel. En nog was de achtergrond niet duister.

    In een boek dat ik hier heb (pro lighting) staat een schemaatje. Model 1 meter voor achtergrond; softbox rechts op zowat 90° en reflectiescherm links. Resultaat : Duidelijke separatie van belichte deel en schaduwen en een pikzwarte achtergrond.

    Wat doe ik verkeerd??
    Of moet ik een ander accessoire inschakelen?
    Net gezien dat er zoiets bestaat als een honeycomb voor een softbox. Dient dat daarvoor?

    Of moet ik nr een striplight?

    En hoe realiseer je vb zo'n foto :


    Ook hier heel duidelijke separatie en geen spill nr de achtergrond, die dan door een aparte spot wordt belicht.
    Last edited by PSG; 2 januari 2007, 19:05.

  • #2
    Re: schaduwen in de studio

    Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
    Ik hou erg van studioshots met duidelijke schaduwen.

    Ik slaag er echter heel moeilijk in de juiste "scheiding" te krijgen tussen de heldere delen en de donkere delen. Het licht gaat nog te veel alle kanten op.
    Men zei hier dat je met een softbox een duidelijke separatie kunt realiseren.
    Aangezien ik graag full body ga, heb ik dan meteen een heel grote genomen (140 cm X 70 cm). Echter ik krijg daar niet de gewenste separatie mee én het licht spillt ook teveel naar de achtergrond. Om een donkere achtergrond te krijgen, heb ik het subject 3 meter voor de achtergrond gezet, softbox in een hoek van achter gericht (dus weg van de achtergrond) én nog eens afgevlagd met een zwart paneel. En nog was de achtergrond niet duister.
    Reflectie van het licht op de muur/ plafond ?


    In een boek dat ik hier heb (pro lighting) staat een schemaatje. Model 1 meter voor achtergrond; softbox rechts op zowat 90° en reflectiescherm links. Resultaat : Duidelijke separatie van belichte deel en schaduwen en een pikzwarte achtergrond.
    Door de softbox dichter te zetten krijg je zachter licht ( zacht verloop van schaduw ).
    Door de softbox verder te zetten krijg je een hardere afgelijnde schaduw.
    Wil je een harde lijn zien waar de schaduw stopt doe je de softbox af de flitser en werk je enkel met de reflector.
    Zet je de flitser volle tuub dan zal je weinig licht op de achtergrond hebben ( door het verlies ).


    Wat doe ik verkeerd??
    Of moet ik een ander accessoire inschakelen?
    Net gezien dat er zoiets bestaat als een honeycomb voor een softbox. Dient dat daarvoor?

    Of moet ik nr een striplight?
    Met een softbox van 140 x 70 zit je perfect !!!
    Wil je een strip dan plak je uw softbox af met zwart papier...


    En hoe realiseer je vb zo'n foto :


    Ook hier heel duidelijke separatie en geen spill nr de achtergrond, die dan door een aparte spot wordt belicht.
    Volgens mij:
    één softbox redelijk hoog iets voor het model ( tussen model en fotograaf ) aan de plafond.
    En één flitser met snuit of raster op de achtergrond ( ook aan het plafond ) en net achter die andere flitser.
    Ook nog een isimoplaat om een beetje te refecteren aan de voorkant van het model
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: schaduwen in de studio

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Door de softbox dichter te zetten krijg je zachter licht ( zacht verloop van schaduw ).
      Door de softbox verder te zetten krijg je een hardere afgelijnde schaduw.
      Wil je een harde lijn zien waar de schaduw stopt doe je de softbox af de flitser en werk je enkel met de reflector.
      Zet je de flitser volle tuub dan zal je weinig licht op de achtergrond hebben ( door het verlies ).

      Met een softbox van 140 x 70 zit je perfect !!!
      Wil je een strip dan plak je uw softbox af met zwart papier...
      Dag Lieven,
      Het probleem is niet zozeer de zachtheid van het licht maar eerder de hoek.
      Het licht gaat niet als een "rechte beam" uit de softbox maar gaat toch in een relatief wijde hoek eruit waardoor je een vrij groot gebied krijgt dat wordt belicht. Ik veronderstel dat ik dit kan oplossen door die dan af te plakken?

      Gaat afplakken met zwarte stof ook of is zwart papier duidelijk het best?

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Wil je een harde lijn zien waar de schaduw stopt doe je de softbox af de flitser en werk je enkel met de reflector.
      Met enkel de reflector was de hoek nog groter. Met een honeycomb 30 ° was het dan weer te weinig. Ook nooit goed . Afplakken blijkt nogmaals de oplossing?

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Zet je de flitser volle tuub dan zal je weinig licht op de achtergrond hebben ( door het verlies ).
      Da's voor in een diepe studio veronderstel ik. Ik heb maar 5 meter diepte.

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Volgens mij:
      één softbox redelijk hoog iets voor het model ( tussen model en fotograaf ) aan de plafond.
      En één flitser met snuit of raster op de achtergrond ( ook aan het plafond ) en net achter die andere flitser.
      Ook nog een isimoplaat om een beetje te refecteren aan de voorkant van het model
      Ja, ik dacht ook dat hij zijn flitsen aan het plafond heeft hangen.
      Ik veronderstel dat de softbox hier ook afgeplakt is want het licht op het model is een fijne maar lange strip?

      Bedankt he Lieven.
      Last edited by PSG; 2 januari 2007, 22:42.

      Comment


      • #4
        Re: schaduwen in de studio

        Met zwarte stof zal dat ook wel lukken.
        Ik zeg afplakken maar eigenlijk zet ik mijn papier vast met van de nijperkes ( 2,5€ voor een zak van in de Brico ).

        Als je een raster hebt ( honinggraad-vorm ) kan je die ook eens proberen.
        Maar doordat je geen soft licht hebt zal je een redelijk harde aflijning hebben van de schaduw.

        Je moet geen suppergrote studio hebben hoor om de flitsers volle bak te zetten.
        Als je natuurlijk een 600 watt flitser heb zla je uw diafragma niet genoeg kunnen dicht knijpen.
        Wij gebruiken 300 watt flitsers en dei zijn perfect voor in de studio.
        Probeer eens met uw flitser redelijk volle bak te zetten en redelijk dicht bij het model, je zal zien dat de ene kant van het model goed belicht is en de andere kant zal reeds te donker zijn ( zonder reflectiescherm ).
        Zet je uw flitsers op het min dan zal je zien dat de 2 kanten van het modle redelijk goed zullen belicht zijn.
        Hetzelfde voor de achtergrond ( weet je nog e-disignstudio zijn sauna foto's ) ? Hij had dezelfde probleem, te veel licht op de achtergrond. Gewoon de flitser volle bak zetten.
        Hoe sterker de flits hoe sneller het aan kracht verliest.

        Zo'n fijne strip is dat nu ook weer niet hoor.
        Komt volgens mij gewoon doordat de flitsers redelijk hoog/recht boven het model hangen.

        Het kan ook zijn dat hij met een softboxje werkt van 70 x 70 cm he !

        Ik moet wel zeggen " het is een goeie oefening om deze belichting eens na te doen " ..
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: schaduwen in de studio

          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Met zwarte stof zal dat ook wel lukken.
          Ik zeg afplakken maar eigenlijk zet ik mijn papier vast met van de nijperkes ( 2,5€ voor een zak van in de Brico ).
          Ik ben een gaan kijken maar uw nijperkes niet gevonden.
          Ze verwezen mij door naar de box waar alles 2.5 euro kost, maar daarin niet gezien.
          Kan je wat meer details geven anders?

          merci.

          Comment


          • #6
            Re: schaduwen in de studio

            Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
            Ik ben een gaan kijken maar uw nijperkes niet gevonden.
            Ze verwezen mij door naar de box waar alles 2.5 euro kost, maar daarin niet gezien.
            Kan je wat meer details geven anders?

            merci.
            Die nijperkes komen idd uit zo'n box waar alles aan 2,5 staat.
            Er zaten ( schat ) een stuk of 15 nijperkes in ( groot en klein door elkaar ).
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: schaduwen in de studio

              hint... misschien wasknijpers gebruiken?
              www.YourConcertShots.com

              Comment


              • #8
                Re: schaduwen in de studio

                Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                hint... misschien wasknijpers gebruiken?
                Had ik uiteraard al aan gedacht hoor... zelfs voor Lieven afkwam met "afplakken" dacht ik al van af te dekken met zwarte stof en vastzetten met wasknijpers.

                Maar Lieven weet waarover hij spreekt en dan volg ik hem daarin.
                En anders worden het gewoon kleine wasknijpers....

                Comment


                • #9
                  Re: schaduwen in de studio

                  Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                  hint... misschien wasknijpers gebruiken?
                  Had ik uiteraard al aan gedacht hoor... zelfs voor Lieven afkwam met "afplakken" dacht ik al van af te dekken met zwarte stof en vastzetten met wasknijpers.

                  Maar Lieven weet waarover hij spreekt en dan volg ik hem daarin.
                  En anders worden het gewoon kleine wasknijpers....
                  Maar die moet ik zowiezo ook gaan kopen...

                  Comment

                  Working...
                  X