Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

    Ik zou een macro lens willen kopen voor de Nikon D50, maar heb nog niet echt gekeken. Hebben jullie misschien een idee voor een goede lens in een niet te hoge prijsklasse (ik ben namelijk nog student)?

    Ik heb de Tamron AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Aspherical [IF] MACRO in het oog, maar weet de prijs en de kwaliteit ook nog niet zo goed. Enige hulp is wel nodig dus.
    Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

  • #2
    Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

    Even denken aan wat je bedoeld met macro... , de meeste macrozoom lenzen kunnen niet tot op 1/1.

    Zelf ook aan het sparen voor een macrolens ( ook student :-p), en ga voor de sigma of tameron 180mm. Vrij duur maar kan je dan ook een eindje mee weg.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

      Ik weet er op het moment weinig van, heb de Nikon D50 een half jaar maar ik baseer mijn fotografie in de zomer het meeste op Insecten waarvoor ik dus de macro lens nodig heb.

      Wat noem je vrij duur dan?
      Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

        voor insecten zou ik toch voor de 180mm gaan , als ik me niet vergis kost die 700euro ongeveer van sigma en 750 van tameron.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

          De zoomlens die je noemt is geen echte macrolens (haalt geen 1:1 vergroting). Ik heb deze zelf gehad en voor macro schiet ze toch tekort. Wat is je budget?

          edit: Voor echte macro kijk je best naar de macro-primes die voorhanden zijn, zoals bijvoorbeeld de
          - 90mm van Tamron (ongeveer 400 euro)
          - 105 mm van Sigma (ook zoiets)
          en...
          Voor insecten zijn langere macrolenzen best handig, maar niet noodzakelijk m.i. (ze zijn ook iets duurder, dus dat scheelt)

          - 150 of 180 van Sigma (beide rond de 650 euro)
          - 180 van Tamron (ook zoiets)

          Naar wat ik lees zijn dit allemaal schitterende lenzen. Van de Sigma 150 weet ik dit zeker.
          Ik zou niet weten waarom je een nikon macro-lens zou kopen. Deze komen beduidend duurder uit terwijl bovenstaande lenzen op zich van zeer hoge kwaliteit zijn.
          Last edited by FrederikL; 2 januari 2007, 13:15.
          http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

            De macro mogelijkheden lopen bij Nikon uiteen van een BR-2A (adviesprijs +- 40 euro) tot een 200 mm macro objectief, met een prijs van rond de 2000 euro.

            Een verhaal over alle mogelijkheden in m'n artikel "macro met Nikon" op m'n site.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

              Hi,

              Ik zou ook niet gaan voor een macrozoomlens. Je kunt idd vaak niet tot op 1:1 gaan wat wel belangrijk is. En qua scherpte zitten ze mijlenver van een prime lens.

              Ik werk zelf met de Tamron 180mm Macro 3.5 maar die zal hoogstwaarschijnlijk niet in een studentenbudget passen.

              Een goedkoper alternatief is de Tamron AF 90mm Macro 2.8. Tweedehands vind je die rond de 250 euro.

              Schuim eens de tweedehandsmarkt af. Daar zijn af en toe koopjes te doen.

              Goeie lenzen zijn o.a de Nikkor 60mm Micro, de Sigma 150 en 180mm Macro, de Tamron 90 en 180mm Macro
              Meer foto's op mijn website

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                de tamron 90mm f2,8 1:1 macro is goedkoop en scherp

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                  Het is wel handig als je het budget zou vermelden.
                  Tevens is dit onder werp ook al vaak aan bod geweest en wel zeer recent.
                  Kijk eerst maar eens hier http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=141728 en vervolgens http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=127448.
                  Indien je budget groot genoeg is sla je dus twee vliegen in een klap.
                  Tevens moet je onthouden dat de lenzen belangrijker zijn dan de camera.
                  Ik wil hiermee zeggen dat je misschien later overgaat naar bijv de D 80, D200 of zelfs naar de DX2. Je lenzen hoef je daarvoor dan niet te vervangen.
                  Het feit dat Sigma, Tamron en Tokina etc. vaak tweederhands op de markt te vinden is, kom niet omdat deze lenzen niet goed zijn maar meer doordat men later toch omwisseld naar een origineel exemplaar.

                  Je kunt ook eens kijken naar de AF Micro-Nikkor 2,8/60mm D (oldie, but goldie)

                  Ik wens je veel succes bij je besluitvorm.

                  mvgr
                  antoine200
                  Last edited by antoine200; 2 januari 2007, 14:23.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                    Ik heb de Nikkor 60 mm 2.8 en dat is een goed lensje, ook zeer geschikt als portretlens.
                    Maar echt supermacro's waar je een insekt zo kunt fotograferen dat het er als 'n buitenaard wezen uit ziet, lukken mij niet. Iemand tips hoe (of met wat voor lens) zoiets te verkrijgen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                      Een kennis van mij heeft onlangs in Duitsland een nieuwe Soligor 100mm /3.5 Macro AF besteld voor +/- 100 euro en is er zeer tevreden over. Het geheel voelt plastiekerig aan maar levert toch mooie resultaten. Zoek maar eens op het net naar reviews

                      Gtx
                      Geert

                      PS : wordt blijkbaar ook onder andere merknamen op de markt gegooid : Cosina, Vivitar, ...
                      Last edited by GeertD50; 2 januari 2007, 15:25.
                      Fuji S5 Pro - glas van Nikon, Sigma, Tamron en Tokina

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                        Mijn grootste probleem is dat ik niet op de tweedehandsmarkt mag kijken aangezien het word gekocht in de zaak van mijn moeder, dus zij betaald de BTW. Mijn budget ligt toch rond de 300€, misschien wat hoger als ik sponsers vind.

                        Ik heb de Nikon D50 nog maar een half jaartje, en zou op het moment eigenlijk geen andere willen. Dit is mijn eerste eigenlijke digitale reflex camera dus ken er niet zo heel veel van af, dus het is niet om te zeggen dat ik al aan het kijken ben naar ee nieuwe camera. Als ik dat zou doen, blijf ik bij Nikon.

                        Het liefste vanal zou ik toch een Sigma of Tamron willen aangezien ik daar al veel van heb gehoord, maar het zal toch aan de prijs liggen. Weet nu wel niet of 1:1 nodig is, maar ik zou toch betere details willen krijgen in mijn foto's van insecten dan met mijn 55-200mm.

                        Bedankt voor alle commentaars tot nu toe, het heeft al wat opgeleverd.
                        Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                          Eventjes doorsparen voor de Tamron 90 of sigma 105 denk ik dan, en je bent vertrokken. Van die laatste lens ken ik een zeer tevreden gebruiker.
                          http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                            Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGirl Bekijk bericht
                            Mijn grootste probleem is dat ik niet op de tweedehandsmarkt mag kijken aangezien het word gekocht in de zaak van mijn moeder, dus zij betaald de BTW. Mijn budget ligt toch rond de 300€, misschien wat hoger als ik sponsers vind.

                            Ik heb de Nikon D50 nog maar een half jaartje, en zou op het moment eigenlijk geen andere willen. Dit is mijn eerste eigenlijke digitale reflex camera dus ken er niet zo heel veel van af, dus het is niet om te zeggen dat ik al aan het kijken ben naar ee nieuwe camera. Als ik dat zou doen, blijf ik bij Nikon.

                            Het liefste vanal zou ik toch een Sigma of Tamron willen aangezien ik daar al veel van heb gehoord, maar het zal toch aan de prijs liggen. Weet nu wel niet of 1:1 nodig is, maar ik zou toch betere details willen krijgen in mijn foto's van insecten dan met mijn 55-200mm.

                            Bedankt voor alle commentaars tot nu toe, het heeft al wat opgeleverd.
                            Als je beter detail wil zien in je insectenfoto's dan moet je echt voor 1:1 gaan. Doe jezelf een plezier, spaar even door, en ga voor een Sigma 150 of 180. Tamron 180 is ook heel goed. Dit is wat je nodig hebt voor insecten.
                            Bespaar jezelf een teleurstelling en neem geen kortere of goedkopere variant.
                            Bovengenoemde lenzen zijn wat je nodig hebt om insecten te fotograferen.
                            Andere lenzen zijn een compromis waar je spijt van gaat krijgen.
                            Mijn gedachte hè
                            Last edited by Psychonaut; 3 januari 2007, 10:00.
                            Van alles...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Macro-lens voor Nikon D50

                              Ik heb besloten om de Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro DG te gaan kopen maar dan in Nederland aangezien de prijzen in Belgie veel duurder zijn. Misschien als ik tegen dan het geld heb dat de prijzen gezakt zijn en misschien ga gaan voor de Sigma 150mm. Bedankt voor de hulp!
                              Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

                              Comment

                              Working...
                              X