Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

    Hoi,

    Ik werk al een tijdje als freelance fotoreporter voor een hondenmagazine.

    Betaald niet zo veel, en alles is netjes geregeld met de fiscus.
    Soms leveren de artikelen meer op dan de foto's, maar goed. Ik heb er toch mijn D200 mee bij elkaar gesprokkeld.

    Nu krijg ik steeds meer aanvragen om privé foto-shoots te gaan doen. Tegen betaling.

    Loont het de moeite om een BTW nr (België) aan te vragen? Welke omzet moet ik dan minimaal draaien?
    Hoe regelen de semi-prof hier op het forum dat? Ik zie op veel sites dat ze betaalde foto-shoots aanbieden.

    Bedankt voor de info!

    Kurt
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

    UNIZO, zal je goed te woord kunnen staan

    Comment


    • #3
      Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

      Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
      Hoi,

      Ik werk al een tijdje als freelance fotoreporter voor een hondenmagazine.

      Betaald niet zo veel, en alles is netjes geregeld met de fiscus.
      Soms leveren de artikelen meer op dan de foto's, maar goed. Ik heb er toch mijn D200 mee bij elkaar gesprokkeld.

      Nu krijg ik steeds meer aanvragen om privé foto-shoots te gaan doen. Tegen betaling.

      Loont het de moeite om een BTW nr (België) aan te vragen? Welke omzet moet ik dan minimaal draaien?
      Hoe regelen de semi-prof hier op het forum dat? Ik zie op veel sites dat ze betaalde foto-shoots aanbieden.

      Bedankt voor de info!

      Kurt
      Het zit zelfs zo, je kan een BTW-nummer aanvragen en misschien zelfs geen BTW moeten aanrekenen of betalen. Indien je omzet onder een bepaald bedrag blijft ben je, ondanks je BTW-nummer, niet BTW-plichtig. Helaas weet ik op het moment niet juist meer hoe hoog dat bedrag is. Je kan dus wel facturen maken maar je moet vermelden dat je tot dat speciale systeem behoort.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

        Even bijspringen hé

        http://mineco.fgov.be/sme/Starters/t....htm#TopOfPage = erg handig en leerrijk

        Omtrent die vrijstelling van btw: je moet geen btw aanrekenen, maar recupereert er ook geen...bespaart je kwartaalaangiften etc in te dienen hé...

        Kleine belastingsplichtigen met een jaaromzet van minder dan 5.580 euro komen in aanmerking voor de vrijstelling. Zij moeten geen btw -aangiften indienen en zijn vrijgesteld om btw aan te rekenen op hun uitgaande handelingen.

        Op hun facturen moeten zij wel de formule van vrijstelling vermelden. Zij hebben ook geen recht op aftrek van de btw op de goederen en diensten gebruikt om hun verrichtingen uit te voeren. De regeling is niet verplicht.


        ----------

        Mijn vraagje: wat is de regeling voor freelance fotografen? Mag je dan foto's levereren aan magazine, krant, etc...en enkel aan te geven op personenbelasting?

        Alvast thx
        Monkey business
        [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

        Comment


        • #5
          Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

          Idd, je kan werken als kleine onderneming onderworpen aan de vrijstelling van belasting, BTW niet toepasselijk.
          Je krijgt dan een BTW nummer. Je mag facturen maken maar geen BTW aanrekenen aan je klanten. Het max inkomen via dit stelsel bedraagd ongeveer 5200 euro. Je moet sociale lasten betalen per kwartaal ongeveer 70 euro, maar als je niet boven het vernoemde bedrag geweest bent krijg je dit terug op het einde of begin van het volgende jaar.

          Ga naar Unizo, ze leggen je dit perfect uit!

          Comment


          • #6
            Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

            In bijberoep kan je zelfs gespaard blijven van sociale lasten als je onder de 1171 euro blijft, toch?
            Last edited by Ken; 30 december 2006, 22:34. Reden: niet 1700
            Monkey business
            [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

            Comment


            • #7
              Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

              Op hun facturen moeten zij wel de formule van vrijstelling vermelden. Zij hebben ook geen recht op aftrek van de btw op de goederen en diensten gebruikt om hun verrichtingen uit te voeren. De regeling is niet verplicht.
              De regeling van vrijstelling van aangifte is idd niet verplicht, maar als je een paar keer na elkaar nihil-aangiften indient of je jaaromzet blijft twee jaar na elkaar beneden de 5.000 €, wordt je wel door de administratie met aandrang verzocht deze regeling aan te nemen. Sterker zelfs : men zal van ambtswege beslissen dat je tot die categorie hoort, en het ligt dan aan jou om hier bezwaar tegen aan te tekenen. De reden is vrij simpel : de BTW administratie houdt niet echt van bijberoepers die wel BTW recupereren maar d'r nooit geen betalen.
              Stap eens binnen in een ondernemingsloket (Acerta, Hulp der Patroons, er zijn er wel wat), niet alleen kunnen zij je perfect inlichten, je moet er sowieso passeren als je beslist een BTW nummer aan te vragen.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                Ik heb dit ongeveer 10 jaar gedaan....
                Ik heb eerst onder het systeem van vrijstelling gewerkt, maar dan kan je uiteraard niet recupereren. Toen de omzet wat steeg vroeg ik verandering van systeem aan, dat kan je dus wel. het probleem is dat als je ergens op de grens werkt, snap je. Je zit met een administratieve plicht ( aangifte, boekhouding...) en je verdient eigenlijk niet genoeg om het door een boekhouder voor je te laten doen...
                Bovendien ben ik toen door de fiscus even op de rooster gelegd ("is dat geen hobby die je aftrekt ?").
                Voordeel is wel dat je zowel fiscaal als btw)matig kunt recupereren, zeker als je verlies maakt (fiscaal) Zo bracht ik zelfs een keertje mijn ski-bak in, om statieven te vervoeren uiteraard. Zij moeten dat controleren en als ze het niet doen, tja....

                Mijn raad indien free-lance : op zijn Belgisch

                grtz,
                M.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                  Is fotograaf ondertussen niet opnieuwd een beschermd beroep? Of kan je dat op een andere creatieve manier benoemen?

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                    Ik denk dat enkel de titel fotograaf is beschermd...je mag dus wel aan fotografie doen, verkoop van foto's, etc...
                    Monkey business
                    [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk bericht
                      Ik denk dat enkel de titel fotograaf is beschermd...je mag dus wel aan fotografie doen, verkoop van foto's, etc...
                      uhu...vraag is alleen als wat ga je je dan registreren hè? winkeltje dat foto's verkoopt?
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                        uhu...vraag is alleen als wat ga je je dan registreren hè? winkeltje dat foto's verkoopt?
                        Inderdaad even zoeken . . . misschien online webdesign ?
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                          Al heel erg bedankt voor de info. Nu sta ik weer een stuk verder.

                          Wat ik onlangs heb opgesnord.

                          Iedereen mag zich fotograaf noemen. Enkel de titel "Beroepsfotograaf" vereist de nodige diploma's.
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                            Al heel erg bedankt voor de info. Nu sta ik weer een stuk verder.

                            Wat ik onlangs heb opgesnord.

                            Iedereen mag zich fotograaf noemen. Enkel de titel "Beroepsfotograaf" vereist de nodige diploma's.
                            snor nog maar eens goed dan

                            't wel degelijk "fotograaf"

                            http://www.beroepsfotografen.be/docu...roepstitel.doc
                            some toys 4 big boys
                            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie werkt er als freelancer of zelfstandige(bijberoep)?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                              Nu krijg ik steeds meer aanvragen om privé foto-shoots te gaan doen. Tegen betaling.
                              'k Denk niet dat er vele privépersonen op zitten te wachten een veel hogere 'witte' rekening incl. btw te betalen, dus als je de betaling privé kunt regelen bespaar je jezelf een hoop rompslomp.

                              Comment

                              Working...
                              X