Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor problemen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor problemen ?

    Bij wat geexperimenteer met lange sluitertijden in een donkere omgeving kreeg ik volgende resultaat:



    Ik heb dit enkel gezien bij die lange sluitertijd, is dit een probleem op de sensor of moet ik me geen zorgen maken ?

    EXIF:
    ISO200
    Aperture f/32
    Shutter 62 sec
    175 mm


    Thanks
    feb
    Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
    Mijn foto's
    Mijn blogje

  • #2
    Re: Sensor problemen ?

    Waarom een diafragma van F32 ?? Is toch voor niks nodig hier en je kan jezelf die lange sluitertijden besparen door een "normaler" diafragma te gebruiken.
    Je pusht je sensor hier wel naar het extreme in mijn ogen, de resultaten zijn dan ook navenant.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Sensor problemen ?

      het was een probeersel om eens te kijken wat er kon of niet kon. Maar het stelt me al gerust dat het vooral aan mij lag

      Ik had nochtans bij diafragma 5,6 een gelijkaardig effect, weliswaar minder maar toch. misschien heeft het ook te maken met de lange sluitertijd ?
      Last edited by Feb; 29 december 2006, 08:07.
      Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
      Mijn foto's
      Mijn blogje

      Comment


      • #4
        Re: Sensor problemen ?

        Je kan proberen te fotograferen bij weinig licht, maar dat veronderstelt een open diafragma, en een lichtsterke lens. Als je probeert te fotograferen bij geen licht ga je natuurlijk vreemde resultaten krijgen. De wijzers van je uurwerk alleen is echt wel weinig licht
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Sensor problemen ?

          zitten die banden op exact dezelfde plaats als je een aantal keren die foto neemt? Indien niet, is het misschien een effect van de sluitergordijnen?
          See the beauty of it all

          Comment


          • #6
            Re: Sensor problemen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door biss Bekijk bericht
            zitten die banden op exact dezelfde plaats als je een aantal keren die foto neemt? Indien niet, is het misschien een effect van de sluitergordijnen?

            Het lijkt erop dat het op verschillende plaatsen zit.
            Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
            Mijn foto's
            Mijn blogje

            Comment


            • #7
              Re: Sensor problemen ?

              Die lichtgevende vlekken die je bovenaan ziet zijn 'amplifier noise' of ook wel afgekort 'amp noise', ik las toevallig gisteren deze test van de D80:

              Daar zie je dergelijke lichtvlekken bovenaan ook maar hij belicht wel 15 minuten wat zeer extreem is. De banding op uw foto vind ik niet normaal, als andere D70 gebruikers eens hetzelfde kunnen doen om te vergelijken...

              Ik heb hier een belichting van 180 seconden gemaakt op m'n Sony DSC-R1 (aps-c size cmos chip, geen ccd zoals bij de D70) op iso 160 en het is mooi zwart met enkel een paar hot pixels als je zwaar het beeld gaat verhelderen in Photoshop.
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #8
                Re: Sensor problemen ?

                Heel toevallig heb ik gisteren beelden gezien, gemaakt met een D70s waarop gelijkaardige strepen te zien zijn, sluitertijd en diafragmawaarden waren eerder normaal bvb 1/100st en F 4. Het was vooral goed te zien wanneer de foto's ( RAW bestanden ) geopend werden in adobe bridge.
                Wanneer de foto's bekeken werden in bvb Nikon view was dit veel minder goed te zien. Zelf heb ik ook een D70, maar die strepen heb ik op eigen gemaakte foto's nog niet gezien. Zou het kunnen gaan om een foutje bij het toestel ?
                Eric Van Aerschot BD0730BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor problemen ?

                  Ik heb hier een belichting van 180 seconden gemaakt op m'n Sony DSC-R1 (aps-c size cmos chip, geen ccd zoals bij de D70) op iso 160 en het is mooi zwart met enkel een paar hot pixels als je zwaar het beeld gaat verhelderen in Photoshop.
                  In je voorbeeld is er totaal gebrek aan lichtbron, bij TS zijn voorbeeld niet.
                  Je kan beide voorbeelden dus niet met elkaar vergelijken.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor problemen ?

                    Lees eens het topic van frans_vdm, die heeft onderzoek gedaan naar nois bij extreem lange belichting.
                    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103852
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor problemen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                      Heel toevallig heb ik gisteren beelden gezien, gemaakt met een D70s waarop gelijkaardige strepen te zien zijn, sluitertijd en diafragmawaarden waren eerder normaal bvb 1/100st en F 4. Het was vooral goed te zien wanneer de foto's ( RAW bestanden ) geopend werden in adobe bridge.
                      Wanneer de foto's bekeken werden in bvb Nikon view was dit veel minder goed te zien. Zelf heb ik ook een D70, maar die strepen heb ik op eigen gemaakte foto's nog niet gezien. Zou het kunnen gaan om een foutje bij het toestel ?
                      Ik zie de strepen niet bij andere sluitersnelheden. Het klopt dat in Nikon View de strepen minder goed te zien zijn. In Photoshop Elements gaat hij de exposure direct opkrikken, je ziet de strepen pas echt vanaf +2...
                      Heb je zelf al eens een fotootje genomen in een donkere ruimte met deze sluitersnelheid en diafragma op 5,6 of zoiets ? Ik zou graag nog vergelijken.
                      Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                      Mijn foto's
                      Mijn blogje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor problemen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Lees eens het topic van frans_vdm, die heeft onderzoek gedaan naar nois bij extreem lange belichting.
                        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103852
                        bedankt voor de link, dit verklaart veel van mijn probleem...
                        Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                        Mijn foto's
                        Mijn blogje

                        Comment

                        Working...
                        X