PDA

Volledige versie bekijken : Geen excuses meer om NIET te back-uppen

sugar
23 december 2006, 10:40
Gisteren de LACIE 250 GB externe HD in aanbieding gezien voor 99 EUR. De 500 GB variant kostte 199 EUR...

sugar

RobMitchell
23 december 2006, 10:56
Great !

Another power supply under the desk.. another cable. :(

Seriously though, I'm looking for a multi external-drive setup 250gb max/drive that I can use as image storage as well as the archived CD's / DVD's
Something with 1 PSU, 1 plug and 1 USB connection. A docking station maybe?

Any options? clearly I'm not up to date on this stuff so maybe the there is already a system for this. I just know that at the moment, each nice little box that I put on the desk has it's own PSU and cable and plug..

ajh
23 december 2006, 11:11
Maybe something like this :confused: (http://www.deonet.nl/)

It's not cheap, but it may be a solution.

JorisB
23 december 2006, 12:09
Lacie heeft ook andere types.

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10819

Deze is Bus-powered, je hebt dus geen voeding meer nodig. Enkel de verbindingskabel met de pc.
Komt van 80 tot 160GB.

Lacie heeft trouwens nog een hele hoop andere producten
--> http://www.lacie.com/products/family.htm?id=10007

RobMitchell
23 december 2006, 12:28
Lacie heeft ook andere types.

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10819

Deze is Bus-powered, je hebt dus geen voeding meer nodig. Enkel de verbindingskabel met de pc.
Komt van 80 tot 160GB.

Lacie heeft trouwens nog een hele hoop andere producten
--> http://www.lacie.com/products/family.htm?id=10007

The Brick, love it !
Going to have a look at the spec sheets and things for these.

No way I'm paying a premium to put a porsche on the desk though.

JorisFRST
23 december 2006, 13:04
Als je een één koopt die power neemt van de USB poort, schaf dan wel een USB hub aan met een power adapter, zodat de interne USB hub van je pc niet belast wordt.

Franciskine
23 december 2006, 13:22
The Brick, love it !
Going to have a look at the spec sheets and things for these.

No way I'm paying a premium to put a porsche on the desk though.
Rob, I'm using this : http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10831
And very happy about it, also bus-powered and . . . . very small, but only 120GB though, I paid 99€ for the 100GB version some weeks ago at Pixmania

Haai8
23 december 2006, 18:28
Daarnet in de Makro een Toshiba externe HD gekocht aan € 89, 250 Gig 7200 tr/min , data buffer 8MB USB 2.0... knappe externe allu behuizing en aparte voeding...er waren er nogal wat in voorraad in Machelen...;)

frank207be
23 december 2006, 18:42
Gisteren de LACIE 250 GB externe HD in aanbieding gezien voor 99 EUR. De 500 GB variant kostte 199 EUR...

sugar

Damn, Ik heb de mijne nog 140 toeters betaald :D

Dat van die 500GB variant klinkt me als muziek in de oren :p Ik heb ondertussen al 142GB aan foto's :green:

MVG,

Kevlar
23 december 2006, 19:10
Great !

Another power supply under the desk.. another cable. :(

Seriously though, I'm looking for a multi external-drive setup 250gb max/drive that I can use as image storage as well as the archived CD's / DVD's
Something with 1 PSU, 1 plug and 1 USB connection. A docking station maybe?

Any options? clearly I'm not up to date on this stuff so maybe the there is already a system for this. I just know that at the moment, each nice little box that I put on the desk has it's own PSU and cable and plug..

I think the best you can find for what you are searching is something like this http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10849. I just to Lacie because they are already in this thread but you have plenty of brands offering similar things. Lots of configurations possible if you look around. A cheaper one you can find here http://www.buffalo-technology.com/products/product-detail.php?productid=142&categoryid=29. But it has also certain limitations of course.

A good thing is also several devices like this authorise RAID 5 which will decrease total capacity but even when a drive fails all your data will still be safe.

And a thing like this is much better than what I ended up with over the years. 1 TB but spread over 5 HDD disks meaning loads of powersupplies, cables more cables and lots of space wasted,

sugar
23 december 2006, 21:45
Damn, Ik heb de mijne nog 140 toeters betaald :D

Dat van die 500GB variant klinkt me als muziek in de oren :p Ik heb ondertussen al 142GB aan foto's :green:

MVG,

Zou ik nooit doen. Je kan jezelf 2 x 250 GB kopen voor hetzelfde geld. Risicospreiding heet zoiets...

Destn
23 december 2006, 22:37
Zou ik nooit doen. Je kan jezelf 2 x 250 GB kopen voor hetzelfde geld. Risicospreiding heet zoiets...

Koop 2 x 250 intern HD's

zet ze in mirror en je hebt dé beveiliging.

Raid 5 zou ook kunnen, maar daarvoor heb je 3 schijven nodig.

LucD
23 december 2006, 22:55
Rob, I'm using this : http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10831
And very happy about it, also bus-powered and . . . . very small, but only 120GB though, I paid 99€ for the 100GB version some weeks ago at Pixmania
I paid €99.95 for the 120GB version at Forcom two weeks ago.
Comes with second USB cable for power, but I don't use it.
Only drawback is that you can't use it as a storage tank in the field (i.e. without having a laptop at hand)
Very useful, however, for rapid mega-data exchange between different computers...

Franciskine
23 december 2006, 23:36
I paid €99.95 for the 120GB version at Formar two weeks ago.
Comes with second USB cable for power, but I don't use it.
Only drawback is that you can't use it as a storage tank in the field (i.e. without having a laptop at hand)
Very useful, however, for rapid mega-data exchange between different computers...
Kan je iets meer vertellen over Formar??? Ik vind niet direct iets terug daarover?

JePe
24 december 2006, 10:32
Ik ga me volgende jaar een Buffalo LinkStation Pro Shared Network Storage 250GB kopen
De disk moet niet bij je PC staan want het is een NAS.
Je kan er nog twee USB's op aan sluiten voor bijkomende storage

Die gasten hebben nog ander modellen zelfs een Raid5 combinatie
http://www.buffalotech.com/products/storage.php

de.lesse.be
24 december 2006, 10:43
enkele disks zijn toch nog altijd het best...

heb al mirrors en raid5 zien crashen en alles weg (zelfs controllers die alles corrupt maken).... dan heb je direct terra's kwijt :B :B :B

heb je 5 usb disks apart, en er gaan er 2 kapot, dan heb je niet iéts hé.

LucD
24 december 2006, 15:49
Kan je iets meer vertellen over Formar??? Ik vind niet direct iets terug daarover?

Sorry Francis (e.a.).... :o

Ik heb me van naam vergist, het moest natuurlijk "FORCOM" zijn: http://www.forcom.be/indexbig.htm

lieven lens
24 december 2006, 16:54
Bij mij is het niet de prijs van die harde schijf waardoor ik een back up ontzie.
maar ik vrees dat ik gewoon te lui/geen goesting ben om af en toe een back-up te nemen.
Ik heb een jaar geleden een usb harde schijf gekocht om af en toe eens een back up op te zetten maar als ik telkens een paar uur moet zitten wachten tot wanneer hij klaar is .... :clown:

Gengske
24 december 2006, 17:21
Ik heb 7 externe disks. Maar ik gebruik die wel nooit tesamen. 1 of 2 maximum tegelijk.
het probleem is dat verschillende merken ook verschillende voedingskabels gebruiken. Dus voor elke schijf 1 voedingskabel en 2 usb en 1 firewire achter de pc.
De oplossing is al de HD's uit de behuizing halen en allemaal dezelfde behuizing kopen. Ik dacht aan Icy box.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen of ik firewire, usb, of beide ga nemen.

sugar
24 december 2006, 21:04
Bij mij is het niet de prijs van die harde schijf waardoor ik een back up ontzie.
maar ik vrees dat ik gewoon te lui/geen goesting ben om af en toe een back-up te nemen.
Ik heb een jaar geleden een usb harde schijf gekocht om af en toe eens een back up op te zetten maar als ik telkens een paar uur moet zitten wachten tot wanneer hij klaar is .... :clown:

Ik ben vorig jaar eens tegen de lamp gelopen. Alles kwijt (ik had een back-up op DVD, maar die was corrupt). Nooit meer...

sugar

Black B@ndit
26 december 2006, 12:32
Ik heb 7 externe disks. Maar ik gebruik die wel nooit tesamen. 1 of 2 maximum tegelijk.
het probleem is dat verschillende merken ook verschillende voedingskabels gebruiken. Dus voor elke schijf 1 voedingskabel en 2 usb en 1 firewire achter de pc.

Ik heb net bij de Makro een Iomega van 320GB gekocht, en die werkt net als mijn andere externe harde schijf op 12V. De stekkers voor de voeding zijn ook hetzelfde, de voeding van de Iomega is wel 12V/2A tegen 12V/1,5A voor de harde schijf van de Aldi.
De zwaarste voeding is dus zonder problemen te gebruiken voor beide harde schijven (niet tegelijk natuurlijk:rolleyes: ).
Je hoeft niet telkens de voeding te gebruiken die bij een bepaalde harde schijf hoort. Kijk wel eerst na of de + en - niet andersom zitten, want dan zal er zeker wel iets stuk gaan.

Op dit ogenblik ben ik dus een tweede back-up aan het maken, en het is de bedoeling dat er één van de externe harde schijven in de vrijstaande garage weggeborgen wordt, als hier dan ooit de boel afbrandt, is er nog heel veel kans dat die schijf heel blijft;) .

frank207be
26 december 2006, 14:26

Dat is bijna wat ik nu reeds heb: 1X250GB en 1X200GB en een backup iedere andere week met een syncronisatieprogramma (Allwaysync PRO voor 20$) . Ik ben dan van zin over te schakelen naar 1X500GB, plus die 250+200GB. Ik ga dan mijn mappen scheiden in familiefoto's <> de rest. Met 500GB + 450GB kom ik dan normaalgezien nog wel zo'n 3 jaartjes verder.

MVG,

frank207be
26 december 2006, 14:29
Ik heb net bij de Makro een Iomega van 320GB gekocht, en die werkt net als mijn andere externe harde schijf op 12V. De stekkers voor de voeding zijn ook hetzelfde, de voeding van de Iomega is wel 12V/2A tegen 12V/1,5A voor de harde schijf van de Aldi.
De zwaarste voeding is dus zonder problemen te gebruiken voor beide harde schijven (niet tegelijk natuurlijk:rolleyes: ).
Je hoeft niet telkens de voeding te gebruiken die bij een bepaalde harde schijf hoort. Kijk wel eerst na of de + en - niet andersom zitten, want dan zal er zeker wel iets stuk gaan.

Op dit ogenblik ben ik dus een tweede back-up aan het maken, en het is de bedoeling dat er één van de externe harde schijven in de vrijstaande garage weggeborgen wordt, als hier dan ooit de boel afbrandt, is er nog heel veel kans dat die schijf heel blijft;) .

Ik heb ook al aan een fysiek andere opbergplaats gedacht. Zo'n vrijstaande garage is wel een goed idee. Sommige Amerikanen gaan nog verder. Sinds Katrina zijn er mensen die hun schijf bewaren bij familie ver weg. Vraag me niet hoe dat praktisch realiseerbaar is met regelmatige updates :D

MVG,

frank207be
26 december 2006, 14:35
Ik ben vorig jaar eens tegen de lamp gelopen. Alles kwijt (ik had een back-up op DVD, maar die was corrupt). Nooit meer...

sugar

Mensen in mijn omgeving wijzen ook altijd in de richting van DVD's (ik heb toevallig net voor iemand zijn kerstlijstje een spindel van 25 DVD's moeten kopen :D ) , maar ik moet daar om een andere reden niet van weten. Op een externe HDD kan je je mappen georganiseerd laten zoals ze zijn en kan je direkt een foto vinden als het moet. Met DVD wordt dat in catgeoriën/tijdstippen/gebeurtenissen gesorteerd en moet je al eens verder zoeken ;) Plus het georden opbergen kan al eens in de soep lopen :rolleyes:

MVG,

Black B@ndit
26 december 2006, 15:13
Ik hoor ook heel veel verhalen over onleesbare DVD's, veel meer nog dan bij CD's.

In mijn PC zit nog geen DVD-brander (in de laptop wel), maar ik maak ook liever een back-up op een externe harde schijf omdat ik dan gemakkelijker alles kan terugvinden.
Nu heb ik de foto's op een aparte harde schijf in mijn PC, de meeste staan ook nog op de laptop, en er zijn nog twee aparte back-ups op externe harde schijven, dat zou hopelijk genoeg moeten zijn:rolleyes: .