Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF/EF-s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF/EF-s

    Ik ben in het bezit van een canon eos 350. Graag had ik een andere lens willen kopen.
    Maar nu vroeg ik mij af wat het verschil is tussen EF en EF-s.
    Want mijn standaard lens is en EF-S maar als ik bij canon kijk zie ik enkel EF lenzen.
    Maak het iets uit of er op mijn toestel een EF of EF-s staat?

    Bij sigma lenzen staat bij een deel lenzen bij geschreven "for digital"
    Treden er problemen op als je een gewone lens van sigma neemt waar digital niet specifiek bij vermeld staat?

    alvast bedankt voor de info...

  • #2
    Re: EF/EF-s

    Maak het iets uit of er op mijn toestel een EF of EF-s staat? Neen
    Treden er problemen op als je een gewone lens van sigma neemt waar digital niet specifiek bij vermeld staat? Neen

    Een EF-s lens kan je wel niet monteren op een analoge body. De vatting is zo gemaakt dat het niet kan en moest je er toch in slagen dan klapt de spiegel tegen het ietske meer naar binnenstekend stuk bij het nemen van een foto. Ook geven die donkere randen op analoge of full frame bodies omdat ze gemaakt zijn voor de kleinere sensoren in de meeste DSLR's.
    Ook zijn die in gewicht ietske minder net zoals de "digital" reeks van sigma maar het zijn nog steeds geen pluimgewichtjes hoor .

    Dixie
    ooit ... .

    Comment


    • #3
      Re: EF/EF-s

      Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe Bekijk bericht
      Maak het iets uit of er op mijn toestel een EF of EF-s staat? Neen
      Treden er problemen op als je een gewone lens van sigma neemt waar digital niet specifiek bij vermeld staat? Neen

      Een EF-s lens kan je wel niet monteren op een analoge body. De vatting is zo gemaakt dat het niet kan en moest je er toch in slagen dan klapt de spiegel tegen het ietske meer naar binnenstekend stuk bij het nemen van een foto. Ook geven die donkere randen op analoge of full frame bodies omdat ze gemaakt zijn voor de kleinere sensoren in de meeste DSLR's.
      Ook zijn die in gewicht ietske minder net zoals de "digital" reeks van sigma maar het zijn nog steeds geen pluimgewichtjes hoor .

      Dixie

      ter vervollediging: een ef-s kan enkel op een cropcamera, zoals je 350D. EF-lenzen kunnen zowel op jouw camera, als full frames (5D, 1D Mark II, enzovoort) en ook analoge 35mm-toestellen. Dus als je kan, koop EF en geen EF-S.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: EF/EF-s

        Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe Bekijk bericht
        Treden er problemen op als je een gewone lens van sigma neemt waar digital niet specifiek bij vermeld staat? Neen
        Bij sommige lenzen met een wat ouder bouwjaar soms wel!

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        ... als full frames (5D, 1D Mark II, enzovoort)
        1D Mark II is geen full frame toestel maar 1.3 cropfaktor... 1Ds-reeks is dat wel!
        Last edited by Tony smeT; 23 december 2006, 00:27.

        Comment


        • #5
          Re: EF/EF-s

          EF-s objectieven zijn gemaakt voor de laatste 1.6 cropfactor camera's . Al deze camera's kunnen alle EF objectieven plus alle EF-s objectieven aan.

          -300D (de eerste die ef-s aankon)
          -350D
          -400D
          -20D
          -20Da
          -30D

          Wat betreft Sigma en Tamron en consoorten : die hebben allemaal een EF mount , de tekst "For Digital" betekent dat ze een anti-reflecterende coating hebben op het achterste element (in tegenstelling tot 35mm film is een CMOS of CCD voorzien van een glazen plaatje dat het invallend licht terug richting objectief zou kunnen weerkaatsen)

          Ook : bij oudere Sigma objectieven kan je problemen hebben dat de camera een E99 geeft als ie zijn diafragma moet aanpassen . Alle sigma objectieven van 3 jaar oud en jonger geven geen problemen , alle sigma's van 5 jaar en jonger kan je laten aanpassen om ze te laten werken op de digitale camera's.
          (dus niet de 7 jaar oude 70-210 2.8 en zo )


          meer uitleg over EF-s :


          meer uitleg over EF :
          www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

          Comment


          • #6
            Re: EF/EF-s

            bedankt voor jullie reacties.

            Kan er ook eens iemand uitleggen wat cropfactor is...

            Comment


            • #7
              Re: EF/EF-s

              Hier bovenaan staat een search-knop, als je dat woordje daar intypt ga je wel een paar uurtjes zoet zijn denk ik

              Comment

              Working...
              X