Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aankoop nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij aankoop nieuwe lens

    Ik heb hulp nodig bij de aanschaf van een nieuwe lens.

    Wat heb ik?
    Camera: Nikkon D80
    Basislens: 18-70 lens

    Doel nieuwe lens: sportfotografie in buitenlucht (ook grauwe dagen) op grote afstand op het strand.

    Budget: alle onderstaande lenzen liggen binnen mijn budget.

    Mijn dilemma's:
    - Nikkor AF 80-200 f2,8 D
    Vraag: gezien ik fotografeer op grote afstand: deze is niet compatibel met de TC 1,7. Wat als ik dus net tekort kom? Zijn er nog alternatieven?
    - Sigma 70-200 f2,8 HSM EX DG macro + TC 1,4
    Vraag: volgens mij kan hier geen TC 1,7 op? Heb ik alternatieven? De TC 2,0 lijkt me nefast voor de helderheid (gezien fotografie op grauwe dagen).
    - Nikkor AF-S 18-200 f3,5-5,6G + TC 1,7
    Vraag: wat met de f-factor als ik de lens combineer met de TC 1,7; is die nog klein genoeg om op de grauwe dagen goede foto's af te leveren?
    - Nikkor AF-S VR 70-300 f4,5-5,6 + TC 1,4
    Vraag 1: wat met de f-factor als ik de lens combineer met de TC 1,4; is deze nog klein genoeg om ook op grauwe dagen goede foto's af te leveren?
    Vraag 2: dit is een schuiflens, wat met stuifzand? Hoe groot is het risico dat ik zand in mijn lens krijg?
    Vraag 3: dit is een nieuwe lens waarover nog maar weinig kritieken te vinden zijn, is dit een risico of niet?

    Een hele hoop vragen, of eerder bedenkingen. Hopelijk kunnen jullie allen me wat duidelijkheid brengen !

    Welke van bovenstaande lenzen met TC's raden jullie me tenslotte aan rekening houdend met mijn doel: sportfotografie in buitenlucht (ook grauwe dagen) op grote afstand op het strand?

    Alvast bedankt voor jullie input !!

  • #2
    Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

    - Nikkor AF-S 18-200 f3,5-5,6G + TC 1,7 -> de 1.7 past niet op de lens
    - Nikkor AF-S VR 70-300 f4,5-5,6 + TC 1,4 -> de 1.4 past niet op de lens

    - Sigma 70-200 f2,8 HSM EX DG macro + TC 1,4 -> werkt wel, maar wat zijn grote afstanden want dan heb je een 340mm F/4
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

      - Nikkor AF-S VR 70-300 f4,5-5,6 + TC 1,4 -> de 1.4 past niet op de lens
      Op de Nikon-site vind ik het volgende: "Compatible with AF-S and AF-I Nikkor lenses except AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED, VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 28-70mm f/2.8D IF-ED and DX Nikkor lenses."

      - Nikkor AF-S 18-200 f3,5-5,6G + TC 1,7 -> de 1.7 past niet op de lens
      Op de Nikon-site vind ik het volgende: "Compatible with AF-S and AF-I Nikkor lenses except AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED, VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 28-70mm f/2.8D IF-ED and DX Nikkor lenses."

      Ik dacht dat die twee lenzen er niet tussen stonden. Of ben ik hier een treintje aan het missen?

      Wat betreft grote afstanden: staande op het strand surffoto's van op zee kunnen nemen. Kan vooraan in de branding zijn, maar evengoed een eindje af in zee (einde golfbreker en zelfs een stuk erover)
      Last edited by YBC; 21 december 2006, 20:25. Reden: Iets vergeten

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

        Oorspronkelijk geplaatst door YBC Bekijk bericht
        Op de Nikon-site vind ik het volgende: "Compatible with AF-S and AF-I Nikkor lenses except AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED, VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 28-70mm f/2.8D IF-ED and DX Nikkor lenses."



        Op de Nikon-site vind ik het volgende: "Compatible with AF-S and AF-I Nikkor lenses except AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED, VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 28-70mm f/2.8D IF-ED and DX Nikkor lenses."

        Ik dacht dat die twee lenzen er niet tussen stonden. Of ben ik hier een treintje aan het missen?
        Je moet me niet geloven maar :

        2 weken geleden heb ik de 70-300 VR samen muylaerb getest
        Heeft er iemand een idee of er een TC bestaat die past op de nieuwe "Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom"? Ik heb gisteren een ganse dag met Nikon support aan het mailen geweest en ze hebben me eerst achtereenvolgens de TC-17E II, de TC-201 en de TC-14 A aanbevolen. Na toch nog enig aandringen en een


        De 18-200 heb ik zelf gehad.

        In beide gevallen steekt het achterste element veel te dicht tegen de sluiting, dus je kan de TC er niet op klikken zonder alles te beschadigen.

        De Tc is beveiligd zodat het gewoon niet kan, of je moet hem modifieren. (stukje affreezen)

        Trouwens deze lenzen zijn op tele stand F/5.6 dus eigenlijk niet lichtsterk genoeg om er nog een TC tussen te steken en nog AF te hebben.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

          In beide gevallen steekt het achterste element veel te dicht tegen de sluiting, dus je kan de TC er niet op klikken zonder alles te beschadigen.
          De Tc is beveiligd zodat het gewoon niet kan, of je moet hem modifieren. (stukje affreezen)
          Dank je JePe. Dat was verhelderend.

          Rest me dus het volgende:
          - AF 80-200 f2,8 D
          - AF-S VR 70-300 f4,5-5,6
          - Sigma 70-200 f2,8 HSM EX DG macro + TC 1,4

          Ik twijfel wat naar de 80-200 omdat ik daar vast zit als ik voel dat ik tekort kom. Daarom zou ik eerder geneigd zijn om deze van mijn lijstje te schrappen.

          Dan resten me dus nog de 70-300 schuiflens en de 70-200 Sigma met TC.
          Ik twijfel naar de schuiflens 70-300 toe, omdat veel fotografie op het strand gebeurt (infiltratie van zand? Is mijn bezorgdheid reëel?), het is tevens een nieuwe lens. Heeft iemand al kritieken over deze lens?

          Maak ik een goede keuze als ik eerder naar de Sigma zou neigen? De Sigma zou ook iets sneller zijn dan de AF 80-200? Ik weet wel dat Nikkor-lenzen op lange termijn meer waarde behouden...

          Dank je voor de input !

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

            Hoi,

            Rest me dus het volgende:
            - AF 80-200 f2,8 D
            - AF-S VR 70-300 f4,5-5,6
            - Sigma 70-200 f2,8 HSM EX DG macro + TC 1,4

            Ik twijfel wat naar de 80-200 omdat ik daar vast zit als ik voel dat ik tekort kom. Daarom zou ik eerder geneigd zijn om deze van mijn lijstje te schrappen.
            Zou ik niet doen.

            Op de AF-d 80-200 past de Kenko Teleplus 1.4x TC . Die werkt perfect met deze lens. Heb zelf deze kombo en ben hier supertevreden mee geweest.

            Grtz

            Bryan
            Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

              Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
              Hoi,



              Zou ik niet doen.

              Op de AF-d 80-200 past de Kenko Teleplus 1.4x TC . Die werkt perfect met deze lens. Heb zelf deze kombo en ben hier supertevreden mee geweest.

              Grtz

              Bryan
              YBC, wil sport fotograferen dus een snelle aF is noodzakelijk
              Als het de AF-S 80-200 2.8 was zou ik ze zeker aanbevelen.
              samen met de een TC 1.4 of 1.7.


              Maar de AF-D 80-200 moet aangedreven worden door de body. Een D80 heeft geen motor als een D2X. Dus ze is gewoon trager

              Als budget geen probleem is, Nikkor 70-200 2.8. Ik gebruik heel dikwijls samen met de TC's. prachtige combinatie maar vrij duur.

              Ik ben geen Sigma promoter, maar als dit de keuzes zijn dan zou ik voor Sigma 70-200 2.8 HSM gaan.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

                Als budget geen probleem is, Nikkor 70-200 2.8. Ik gebruik heel dikwijls samen met de TC's. prachtige combinatie maar vrij duur.
                Vrij duur, wat is dat dan? Vind niet onmiddellijk een prijs terug...
                En dit is dan in combinatie met de TC's van Nikkor? Past daar ook dan de 1.7 op?


                Bedankt voor je input hé. Wordt immens gewaardeerd !!

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

                  Zie volgende links, dan zal het wel duidelijk worden met: 'als budget geen probleem is'


                  Bekijk hier het overzicht van onze Nikkor extenders; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!


                  Het is maar een referentie prijs, zal waarschijnljk nog iets goedkoper kunnen. Of wachten tot er iets 2dehands te koop komt.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

                    Als het de AF-S 80-200 2.8 was zou ik ze zeker aanbevelen.
                    samen met de een TC 1.4 of 1.7.
                    Na wat leeswerk te hebben verricht over deze lens, lijkt dit me zeker ook wel nog iets. Vooral de lichtsterkte van de AF-S 80-200 spreekt me aan en het feit dat deze lens compatibel is met een TC 1.7 (en de Sigma dit niet is).

                    Ik heb wat gezocht op Konijn en Corne, maar vind de lens niet onmiddellijk terug. Kan iemand me het prijskaartje van deze lens schetsen?

                    Dank je !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door YBC Bekijk bericht
                      Na wat leeswerk te hebben verricht over deze lens, lijkt dit me zeker ook wel nog iets. Vooral de lichtsterkte van de AF-S 80-200 spreekt me aan en het feit dat deze lens compatibel is met een TC 1.7 (en de Sigma dit niet is).

                      Ik heb wat gezocht op Konijn en Corne, maar vind de lens niet onmiddellijk terug. Kan iemand me het prijskaartje van deze lens schetsen?

                      Dank je !
                      Deze baby is niet meer nieuw te koop, de 70-200 2.8 VR is de opvolger.
                      Je komt hem wel regelmatig tweedehands tegen, prijzen gaan van 850 Eur tot 1000.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij aankoop nieuwe lens

                        Ik ben van plan de markten even af te gaan surfen op zoek naar de AF-S 80-200.

                        I'll be back if I have more questions.
                        Alvast bedankt SUPER BEDANKT voor je input en ik laat zeker weten wat het geworden is !

                        Comment

                        Working...
                        X