Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Vr D50: Kinderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens Vr D50: Kinderen

    Hallo iedereen,

    Ik heb al een tijdje meer dan gewone interesse in fotografie.

    Ik heb me een Nikon D50 aangeschaft (infeite: ligt onder de kerstboom). Ik heb die zelf aangekocht, maar me voorgenomen die pas de 24ste 's avonds open te doen.

    Ik heb me al een tijdje beziggehouden met het lezen van de boek rond de D50 van christiaan haasz (superinterteressant !!) + de gebruikshandleiding.
    Intussen uiteraard veel bijgeleerd !

    De aankoop is vooral voor het fotograferen van mijn kindje (1,5 JR) , dus zeer beweglijke situaties, thuis , aan zee....

    standaard is er een 18-55mm bijgeleverd. Is dat een goede lens vr hetgeen ik vooral wil fotograferen? Of zou ik eerder groothoek gaan?
    Graag jullie mening + evt voorstellen (+ richtprijzen) van lenzen ..

    thx !
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: Lens Vr D50: Kinderen

    50mm 1.8...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Lens Vr D50: Kinderen

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      50mm 1.8...
      Yep, voor jouw doel kan je prijs/kwaliteit niks beter kopen.
      Kan nog bij onder de kerstboom, prijs 125 Eur bij Corne
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Lens Vr D50: Kinderen

        Met een grotere hoek dan 18mm vind je kindje niet meer terug op de foto....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lens Vr D50: Kinderen

          Nikon
          AF 50 f/1.8D
          Details

          Compact standaardobjectief.


          deze dan?
          kan dan dus niet mee inzomen ?
          veel verschil met de kitlens die ik heb bijgekregen? (18-55)
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

          Comment


          • #6
            Re: Lens Vr D50: Kinderen

            Nikon
            AF 50 f/1.8D
            Details

            Compact standaardobjectief.


            deze dan?
            kan dan dus niet mee inzomen ?
            veel verschil met de kitlens die ik heb bijgekregen? (18-55)
            Hier kan je idd niet mee inzoomen. Het is wel een toplens voor bijna geen geld vergeleken met andere toplenzen (heb deze gekocht voor 110 bij Konijnenberg in Turnhout). Trekt haarscherpe beelden en is lichtsterk zodat je ook er ook bij weinig licht (binnen) goed mee weg kan. Qua kwaliteit is deze veel beter dan de kitlens.

            Een andere optie is de tamron 28-75 f2.8. Nieuw ongeveer 330 EUR bij Konijnenberg en eveneens een toplens. Hiermee kan je dus wel zoomen. Een ideale lens om potretten mee te trekken.
            Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

            Comment


            • #7
              Re: Lens Vr D50: Kinderen

              Ik heb ook de 50mm f/1.8 op mijn D50. Prachtig lensje, niet duur, goeie mechanische kwaliteit, sublieme beeldkwaliteit, heeft weinig licht nodig. Wat wil een mens nog meer!

              Daarbij heb ik nog een Nikkor 18-70 DX lens. Deze heeft net iets meer bereik dan de standaard kitlens, maar is kwalitatief een groot stuk verder. Ik heb ooit in een review (weet niet meer welke) van deze twee lenzen gelezen:
              "De 18-55 is net iets meer dan je zou verwachten van 150 euro, de 18-70 is veeel meer dan je zou verwachten van 300 euro."
              One day, I would like to make nice pictures :-)
              www.lucaskoijen.nl

              Comment


              • #8
                Re: Lens Vr D50: Kinderen

                bedankt vr jullie reactie, zo de keuze is gemakkelijk te maken é!

                een 50mm 1.8 zal bij de kerstboom liggen..
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

                Comment


                • #9
                  Re: Lens Vr D50: Kinderen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                  deze dan?
                  kan dan dus niet mee inzomen ?
                  veel verschil met de kitlens die ik heb bijgekregen? (18-55)
                  Zoomen door een stap voorwaarts en achterwaarts te maken, goed voor de lijn na het kerstdiner
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens Vr D50: Kinderen

                    Om je misschien toch nog aan het twijfelen te brengen, 50mm vind ik vaak net niet breed genoeg om binnen spontane foto's te maken. Misschien komt dit gewoon doordat wij een klein huis hebben... Je zou het eigenlijk gewoon 's moeten proberen met 50mm, misschien dat je er juist perfect mee overweg kunt
                    One day, I would like to make nice pictures :-)
                    www.lucaskoijen.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens Vr D50: Kinderen

                      Als je al een 18-55 mm kitlens hebt, zou ik toch even wachten met die 50mm/1.8 !

                      OK, de 50mm/1.8 is kwalitatief beter en ook lichtsterker, maar ze verruimt je mogelijkheden niet, vermits de brandpuntsafstand binnen het bereik van je kitlens valt.

                      Ik zou eerst experimenteren met de kitlens die je hebt, en dan zien of je behoefte hebt aan een bijkomende lens. Het zou kunnen dat je ondervindt dat je beter eerst een telezoom aankoopt.

                      Niet overhaasten, eerst ondervinden en dan uitkijken naar de juiste lens.

                      Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens Vr D50: Kinderen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                        Als je al een 18-55 mm kitlens hebt, zou ik toch even wachten met die 50mm/1.8 !

                        OK, de 50mm/1.8 is kwalitatief beter en ook lichtsterker, maar ze verruimt je mogelijkheden niet, vermits de brandpuntsafstand binnen het bereik van je kitlens valt.

                        Ik zou eerst experimenteren met de kitlens die je hebt, en dan zien of je behoefte hebt aan een bijkomende lens. Het zou kunnen dat je ondervindt dat je beter eerst een telezoom aankoopt.

                        Niet overhaasten, eerst ondervinden en dan uitkijken naar de juiste lens.

                        Groetjes, Wim
                        Vind ik niet. Die 50mm is zo belachelijk goedkoop en op de koop toe zo degoutant scherp, dat je hem nooit meer wegdoet. Hij doorstaat de vergelijking met professionele kwaliteit met verve, en dat voor geen geld: gewoon doen! Als je het met je fotografie serieus meent, gaat die kitlens er toch uit na een tijdje.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens Vr D50: Kinderen

                          De vraag is maar hoe serieus hij het meent let fotografie, aangezien de DSLR er gekomen is om kiekjes van de kleine te trekken. (No offence). Dan lijkt het mij ook een slimmere raad om eerst af te wachten hoe de interesse evolueert. En wat de vereisten zijn.

                          Niet iedereen moet zich kunnen snijden aan zijn foto's.
                          PS. Ik wou dat ik het kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens Vr D50: Kinderen

                            Is ook waar. Een goeie prosumer zou eigenlijk ook meer dan volstaan hebben denk ik.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens Vr D50: Kinderen

                              Die twee lenzen zijn compleet verschillend. De aankoop van een 50mm heeft eigenlijk niet veel te maken met je al dan niet grote toewijding voor fotografie. Ze laat je toe foto's te nemen die je met de kitlens nooit zal nemen. Ten eerste is er de bokeh (onscherpte van je achtergrond) waarvoor je een groot diafragma nodig hebt. Ten tweede is er het feit dat je met deze lens binnen foto's kan nemen zonder flits. Ten derde is er de scherpte, die, voor mij althans, van minder belang is. Koop gewoon die lens en je zal zien dat je voor portretten enkel nog de 50mm zal gebruiken. De kitlens kan je dan gebruiken als all round lens als je eens op stap gaat. Die twee lenzen vullen elkaar aan en je zal aan alle twee veel plezier beleven. Misschien later wel eens uitkijken naar de 18-70 kitlens die toch wel een stukje beter is en tweedehands niet te duur gaat.

                              Enkele voorbeeldjes van foto's van mijn spruit met de 50mm (wel de 1.4, maar maakt niet zoveel uit):
                              hier, hier, hier en hier.

                              PS: ik hoop dat je je batterij niet mee ingepakt hebt, maar al aan het opladen bent, anders zal je na het uitpakken nog efkes geduld moeten uitoefenen.
                              Jeroen || OM-D EM-5

                              Comment

                              Working...
                              X