PDA

Volledige versie bekijken : Structuur archiveren foto's

antoine200
21 december 2006, 08:27
Het is mij opgevallen dat wanneer wij het hebben over archiveren van foto’s de discussie snel overgaat naar welke software hiervoor beter is.
Het is echter van groot belang dat men eerst een goede structuur opzet alvorens over te gaan tot archiveren van foto’s in een programma.
Met jullie praktijk ervaringen moeten wij toch in staat zijn een goede archiefstructuur op te zetten.
Ik ben zo vrij geweest om de eerste stap hiervoor te zetten.
Als uitgangspunt heb ik gekozen voor een structuur die naderhand in elk programma gebruikt kan worden.

Alles kan namelijk met de verkenner worden voorbereid en tevens kan met de verkenner snel gebladerd en gesorteerd worden.

Archief structuur
In de map “Mijn afbeeldingen” heb ik aangemaakt een map “Digitaal”.
Onder deze map heb ik de submappen gemaakt met het jaartal bijv. “2006”.
Daaronder maak ik dan de submappen aan met de datum van de opname bijv. “20061218”
Deze datum kan eventueel aangevuld worden met een locatie of opdracht bijv “20061218Macro”.
Vervolgens maak ik onder submap “20061218Macro” de submappen “Origineel” en “Bewerkt” aan.

http://img148.imageshack.us/img148/7011/zuschneidenga0.jpg (http://imageshack.us)

Het inladen van de foto’s
De foto’s worden op de PC ingeladen in de desbetreffende submap bijv “20061218Macro” – “Origineel”.De foto’s blijven hun eigen naam houden bijv “DSC_0945”. Daar de exif gegevens behouden blijven kan men later alles teruglezen.

Bewerken van de foto’s
Alvorens de foto’s te gaan bewerken kopieer ik eerst de originelen naar de submap “20061218Macro” –“Bewerkt”. Wanneer de originele foto’s in JPEG formaat zijn, worden deze in verband met kwaliteit verlies tijdens het bewerken tijdelijk omgezet naar het TIFF formaat. Nadat de bewerkte foto de behaalde kwaliteit heeft wordt deze uiteindelijk bewaard in het formaat JPEG. De tijdelijke TIFF foto kan dan worden verwijderd, dit i.v.m. grote bestanden. We hebben nog altijd het originele exemplaar.

Het beheren van het archief
Voor het beheren heb ik de volgende structuur gekozen.
Alle foto’s worden ingeladen op mijn interne harde schijf. Regelmatig maak ik hiervan een back-up naar een externe harde schijf. Wanneer er voldoende foto’s zijn gemaakt om een CD of DVD archief te maken ga ik als volg te werk.

De mappen die gereed zijn om definitief te archiveren breng ik van de map “Digitaal” eerst over naar de map “Mijn afbeeldingen” – “Archief” “2006”. In mijn archief staan alle foto’s waarvan ik ook een CD of DVD archief bezit. Tevens heb ik dit archief ook nog op de externe HD staan.

http://img147.imageshack.us/img147/2892/zuschneiden2sl3.jpg (http://imageshack.us)

Daarna kan het branden van de CD of DVD plaatsvinden.
Het archief op de externe HD gebruik ik als het originele archief en blijft dus altijd daar staan.
Vanuit dit archief brand ik altijd nieuwe CD’s of DVD’s.
Als er genoeg geheugenruimte op de interne HD aanwezig is dan kun je voorlopig het archief ook daar laten staan. Je hebt op deze wijze je bestanden op drie plaatsen gearchiveerd.

Ik hoop met bovenstaande een kleine bijdrage te hebben geleverd aan onze mooie hobby.
Mvgr
Antoine200

davege
21 december 2006, 09:31
Ik hoop met bovenstaande een kleine bijdrage te hebben geleverd aan onze mooie hobby.
Mvgr
Antoine200
Amai ni, merciekes!

Ben zelf nog maar recent digitaal begonnen, en was er nog niet uit hoe ik het zou aanpakken!
Tnx!!
Dave

Stijn.
21 december 2006, 13:36
Ik gebruik een soortgelijke directory-structuur (op datum) en archiveringsmethode. Het probleem dat nu na een 6-tal jaar dikwijls opduikt is het volgende: "Waar zit die goeie foto van die vliegenzwam nu weer?" En als je dus geen idee hebt in welke maand, laat staan in welk jaar je die nu weer genomen had, ben je wel even aan het zoeken :rolleyes: Heeft er iemand suggesties hoe dat op te lossen?

tbotten
21 december 2006, 13:44
Gebruik software als iView om al je foto's op je harde schijf te plaatsen en ze te 'inventariseren'. Op die manier kan je er sleutelwoorden/zinnen aangeven en kan je op verschillende manieren zoeken naar die ene foto.

T.

antoine200
21 december 2006, 15:45
Ik gebruik een soortgelijke directory-structuur (op datum) en archiveringsmethode. Het probleem dat nu na een 6-tal jaar dikwijls opduikt is het volgende: "Waar zit die goeie foto van die vliegenzwam nu weer?" En als je dus geen idee hebt in welke maand, laat staan in welk jaar je die nu weer genomen had, ben je wel even aan het zoeken :rolleyes: Heeft er iemand suggesties hoe dat op te lossen?

In de meeste software programma's kun je trefwoorden aan je foto's toevoegen zonder dat je bovenstaand structuur van archiveren wordt aangetast.
Bijv. Je kunt een onderverdeling in trefwoorden maken van Gebeurtenissen, mensen, plaatsen etc. En al deze trefwoorden kun je weer verder onder verdelen. Alleen zou ik deze verdere onderverdeling doen met een software programma omdat dit dan aan de bedoelde foto wordt gekoppeld en niet aan de bovenstaande boomstructuur.
mvgr
antoine200

jan.brouwers
21 december 2006, 16:07
Bedankt Antoine, ik ga daar eens mee aan de slag in het nieuwe jaar.
Alleen twijfel ik nog over het werken met datums om de reden die Stijn al aangaf,
daarom denk ik dat ik met trefwoorden wat vlugger alles kan vinden.
Ik kan wel in mijn geheugen (grijze cellen) opslaan wáár die foto die ik zoek is gemaakt maar niet zo makkelijk wanneer die gemaakt is. Maar er zit wel structuur in je opzet en daar ga ik mee aan de slag, ofwel met ACDSee ofwel met Adobe Bridge.
Bedankt in elk geval voor deze opzet. :G

antoine200
21 december 2006, 17:07
Bedankt Antoine, ik ga daar eens mee aan de slag in het nieuwe jaar.
Alleen twijfel ik nog over het werken met datums om de reden die Stijn al aangaf,
daarom denk ik dat ik met trefwoorden wat vlugger alles kan vinden.
Ik kan wel in mijn geheugen (grijze cellen) opslaan wáár die foto die ik zoek is gemaakt maar niet zo makkelijk wanneer die gemaakt is. Maar er zit wel structuur in je opzet en daar ga ik mee aan de slag, ofwel met ACDSee ofwel met Adobe Bridge.
Bedankt in elk geval voor deze opzet. :G

Beste Jan,
Waarom ik deze structuur op het forum heb gezet is dat de meeste, niet PC kenners, al heel snel grijpen naar een softwareprogramma om hun foto's te beheren.
Mijn opzet, overigens niet zalig makend, kan iedereen zonder softwareprogramma opzetten.
In de computerterm heet deze opzet een TREE of DIRECTORIE lijst.
Later kun je ieder softwareprogramma gaan gebruiken.
In een programma kun je de Metagegevens aanpassen van een foto. Tevens kun je zoveel trefwoorden aan een foto toevoegen als je wilt.
Wanneer je dit alles zonder een boom structuur doet, wordt archiveren op CD of DVD een chaos. Je kunt dan zeggen "Ik vind mijn foto niet meer terug".
Mijn wel gemeend advies aan jou is maak eerst een boomstructuur en ga het dan verfijnen in een of ander softwareprogramma.
mvgr
antoine200

FotoDirk
21 december 2006, 20:53
Ik gebruik nu redelijk een gelijkaardige methode.

Een paar kleine verschillen:

Naast datum in de folder zet ik steeds een korte uitleg over het onderwerp. Dit moet mezelf toelaten om een foto terug te vinden.
Enkele voorbeelden.

061015_EasyMovingWandel
061101_Canel
061104_Parijs

Ik verplaats de foto's niet na archivering.

Ik heb ook eens even getest met een programma dat keywoorden kon toekennen, maar daar ben ik mee gestopt want te veel werk. En het zoeken achteraf blijft een hele klus. Ik geef een voorbeeld:

Je zoekt die foto waar ook tante Eufrasie op staat:
Ga je nu op elke foto een keyword linken van elke persoon die erop staat (heel veel werk).
Of zet je aan al die foto's alleen "familie" als keyword (dan blijft de lijst met foto's om tussen te zoeken groot)
Of je gebruikt "familie Aline" voor feestjes met de familie van uw vrouw. Maar dan trouwt die haar vader opnieuw en krijg je ook foto's van die familie....

Kortom die keywords bepalen is een hele opgave en als je na een tijdje beslist dat je verkeerd bezig was, dan kan je terug al die duizende foto's afgaan om dat aan te passen.

antoine200
21 december 2006, 22:20
Ik gebruik nu redelijk een gelijkaardige methode.

Een paar kleine verschillen:

Naast datum in de folder zet ik steeds een korte uitleg over het onderwerp. Dit moet mezelf toelaten om een foto terug te vinden.
Enkele voorbeelden.

061015_EasyMovingWandel
061101_Canel
061104_Parijs

Ik verplaats de foto's niet na archivering.

Ik heb ook eens even getest met een programma dat keywoorden kon toekennen, maar daar ben ik mee gestopt want te veel werk. En het zoeken achteraf blijft een hele klus. Ik geef een voorbeeld:

Je zoekt die foto waar ook tante Eufrasie op staat:
Ga je nu op elke foto een keyword linken van elke persoon die erop staat (heel veel werk).
Of zet je aan al die foto's alleen "familie" als keyword (dan blijft de lijst met foto's om tussen te zoeken groot)
Of je gebruikt "familie Aline" voor feestjes met de familie van uw vrouw. Maar dan trouwt die haar vader opnieuw en krijg je ook foto's van die familie....

Kortom die keywords bepalen is een hele opgave en als je na een tijdje beslist dat je verkeerd bezig was, dan kan je terug al die duizende foto's afgaan om dat aan te passen.

Ik ben het met bovenstaande helemaal eens. In het begin kun je nog trefwoorden aanbrengen, maar uiteindelijk kost dit veel te veel werk. Ik zelf heb een digitaal archief opgebouwd vanaf 1975. Ik moet er niet aan denken dat ik bij iedere foto een trefwoord moet gaan aanbrengen.
mvgr
antoine200

christiaan sauer
21 december 2006, 23:14
http://img258.imageshack.us/img258/5337/naamloosdz3.jpg
http://img357.imageshack.us/img357/6545/naamlooszd5.jpg
Ik begin met alles naar de externe HD te trekken, en vanuit daar kijk ik welke foto's ik wil bewerken. Op die manier heb ik tenminste de CR2's bewaard op mijn externe, en bespaar ik enorm veel ruimte aan bestanden.
Vandaag net voor 25gig aan CR2's van mijn laptop verwijderd :G

antoine200
21 december 2006, 23:53
Voor de beeldvorming een totaal overzicht van een archiefstructuur.

http://img217.imageshack.us/img217/6718/zuschneiden3ts2.jpg (http://imageshack.us)

mvgr
antoine200

Rasper
22 december 2006, 08:36
Ik las ergens dat er een groep is die zich heeft bezig gehouden met het uitdokteren van een methode om foto's in een zo mogelijke methode te structureren, per categorie etc. Ik ben jammer genoeg vergeten waar ik dit gelezen heb, en ik weet ook niet meer welke groep het was. Ik kijk vanavond misschien eens tussen mijn e-books of het daar ergens in staat.

De datum-methode vind ik ook niet zo handig, maar gebruik hem momenteel ook nog. Grotendeels omdat ik nog geen grote verzameling heb aan bruikbare foto's om ze in categoriën onder te verdelen. Ik zou eigenlijk ook al eens de reddeloze foto's moeten verwijderen, maar dan denk je altijd dat ik daar spijt van gaat krijgen achteraf :(. Ik zal wat minder moeten hamsteren.

antoine200
22 december 2006, 08:48
Ik las ergens dat er een groep is die zich heeft bezig gehouden met het uitdokteren van een methode om foto's in een zo mogelijke methode te structureren, per categorie etc. Ik ben jammer genoeg vergeten waar ik dit gelezen heb, en ik weet ook niet meer welke groep het was. Ik kijk vanavond misschien eens tussen mijn e-books of het daar ergens in staat.

De datum-methode vind ik ook niet zo handig, maar gebruik hem momenteel ook nog. Grotendeels omdat ik nog geen grote verzameling heb aan bruikbare foto's om ze in categoriën onder te verdelen. Ik zou eigenlijk ook al eens de reddeloze foto's moeten verwijderen, maar dan denk je altijd dat ik daar spijt van gaat krijgen achteraf :(. Ik zal wat minder moeten hamsteren.

Het opschonen van een archief is altijd een goed zaak, nog beter is om alleen goede foto's op te slaan. Het scheelt ten eerste opslagcapiciteit en ten tweede voorkomt het een hoop werk achteraf. Een foto wat nu niet goed is, is over 10 jaar ook niet goed.
Alles wat je kunt aanleveren m.b.t. het structueren is meegenomen.
Ben erg benieuwd.
mvgr
antoine200

Rasper
22 december 2006, 10:36
Misschien is dit ook iets, als je er echt gedreven in wil worden:

http://www.thedambook.com/art/DAM_Book.jpg

http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=G3118
http://www.thedambook.com/index.html

antoine200
22 december 2006, 17:01
Misschien is dit ook iets, als je er echt gedreven in wil worden:

http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=G3118
http://www.thedambook.com/index.html

Ik zal eens kijken wat erin staat.
mvgr
antoine200

JanMetDePet
22 december 2006, 17:13
Ik heb ondertussen ook al vanalles uitgeprobeerd. Ik weet wel 1 ding : ik wil zeker niet meer verloren geraken in dergelijke complexe directory-structuren.
Wat ik dus nu doe:
directory structuur:
- fotos2005
.......141205_KORTEBESCHRIJVING
.......261105_KORTEBESCHRIJVING
- fotos2006

enz.

Verder gebruik ik iView om ze te catalogiseren.

Als ik een foto aanpas, dan hernoem ik deze als volgt:

- aangepaste versie = vb DSC1425_EN01 DSC1425_EN02 etc
- zwartwit versie = vb DSC1425_BW01
- webversie = vb DSC1425_W01

uiteraard gebruik ik ook keywords.

hjanssen
22 december 2006, 20:25
Ik gebruik ook zo'n soortstruktuur en heb al mijn foto's gecatologiseerd in ACDSee 8 Pro.Hierbij gebruikt ik een beperkt aantal hoofd kenmerken,10, en dan hierna sub-kenmerken. Hiermee heb je een foto redelijk snel teruggevonden. Grootste probleem: je kijkt er overheen hij staat in de selectie, maarje ziet hem niet omdat hij er toch iets anders uit ziet als je dacht.

Tip even de database van ACDSee vanC nar een andere schijf zetten,wel o handig bij een windows crash.

antoine200
23 december 2006, 00:45
Ik gebruik ook zo'n soortstruktuur en heb al mijn foto's gecatologiseerd in ACDSee 8 Pro.Hierbij gebruikt ik een beperkt aantal hoofd kenmerken,10, en dan hierna sub-kenmerken. Hiermee heb je een foto redelijk snel teruggevonden. Grootste probleem: je kijkt er overheen hij staat in de selectie, maarje ziet hem niet omdat hij er toch iets anders uit ziet als je dacht.

Tip even de database van ACDSee vanC nar een andere schijf zetten,wel o handig bij een windows crash.

Ik gebruik zelf ook ACDSee 8 Pro en ben hier zeer tevreden over.
IK heb dit bewust niet eerder genoemd omdat we dan weer verzanden in de discussie over welke software het beste is.
Ik wil graag deze discussie houden bij de structuur van archiveren en niet bij de software keuze.
Maar toch bedankt voor je advies.
mvgr
antoine200

FotoDirk
24 december 2006, 10:07
directory structuur:
- fotos2005
.......141205_KORTEBESCHRIJVING
.......261105_KORTEBESCHRIJVING

Ik zou de datum omdraaien want nu staan ze niet volgens alfabet. Het kan als je je folder natuurlijk op datum aangemaakt laat sorteren. Maar mij lijkt het toch veel eenvoudiger als je de data omdraaid.
051126
051214

Als ik een foto aanpas, dan hernoem ik deze als volgt:
- aangepaste versie = vb DSC1425_EN01 DSC1425_EN02 etc
- zwartwit versie = vb DSC1425_BW01
- webversie = vb DSC1425_W01

Dit is wel heel goed. Tot nu toe gebruikte ik gewoon een letter a, b, c... om de opeenvolgende bewerkingen te noemen. Maar dan weet je uiteraard niet meer welke bewerking wat was. Dus hier wat structuur lijkt me zeer handig.
Bedankt voor deze tip.:G

fotomanneke
24 december 2006, 10:18
Toeval wil dat ik net een andere topic opgestart had met als tekst :

Weet er iemand of er een programma bestaat waarmee je je foto's automatisch kan hernoemen en waarbij er informatie in de bestandsnaam wordt opgenomen die uit de exif data wordt gehaald ? Het zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn al die IMG's te laten hernoemen door bijv. de datum en het uur dat ze genomen zijn, zonder dat je dat één voor één moet doen ...

Stel dat je een fotoreeks maakt van een rondreis. Je maakt er een webpagina van en wil dat je aan de naam van het bestand wil zien wanneer je op die bepaalde plaats was, of wat de datum is van een bepaald evenement dat je gefotografeerd hebt. Dan zou het erg handig zijn als de fotonaam die gegevens weergeeft, ipv Italie01.jpg en dan Italie02.jpg enz ...

Of stel dat je wil experimenteren met een nieuwe lens. Je maakt een reeks foto's van hetzelfde onderwerp met verschillende sluitertijd, diafragma, ... Als je dat kon hernoemen met die gegevens in, dan kan je in een browser zoals ACDSee ineens in de naam de gegevens zien die je op dat moment interesseren ...
Je ziet, toepassingen genoeg ! Maar ik vraag me af of er al iemand aan gedacht heeft zoiets te schrijven, wellicht wel, maar dan is het nog een kwestie van het te vinden

Blijkbaar zouden er nog zijn die daar baat bij hebben ;)

JanMetDePet
24 december 2006, 10:46
@fotodirk,

Correct...eigenlijk doe ik het ook zo (datum omgewisseld). Was gewoon een beetje snel en heb niet gekeken naar mijn directorystructuur alvorens te antwoorden.
Dit is een voorbeeld van een "directorynaam" : 2006-09-16 Kerkhof Hasselt

... en inderdaad opzettelijk zo gedaan voor het sorteren :D

Om nog effe terug te komen op de gebruikte software...na veel testen heb ik uiteindelijk besloten om iView te gebruiken. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat iView slechts 1 file aanmaakt voor een catalogus. Zo heb ik voor elk jaar een catalogus en dit is zeeeeer gemakkelijk om te backuppen.
Als je bijvoorbeeld naar Lightroom kijkt, dan maakt die daar een mega-directory aan...allé ...ik heb dan maar niet verder gekeken.

Kortom, ik heb nu een bevredigende manier om mijn foto's te stockeren...als je maar content hé :p

Grt,
JanMetDePet

PSG
24 december 2006, 13:45
Ik ben ook nog aan het zoeken naar de beste methode op basis van directories. Voor invoer van metadata heb ik nog nooit de moed gevonden.
Mijn manier van ordenen hangt eigenlijk wat af van het onderwerp en de affiniteit dat ik ermee heb. Maar voor lange termijn opslag is de datum niet het hoofdordeningsprincipe.

Voor korte termijn opslag gebruik ik meestal de datum als naam en soms met een beschrijving van de aard van de shoot. Deze foto's worden dan later op orde gezet en in de library gestoken. Maar tot zolang zijn ze meegenomen in de backup en heb ik een referentie.

Een half jaar geleden heb ik de boel opgekuist en dan heb ik voor de library toch gekozen voor een thematische indeling. Het blijft zowiezo zoeken en is zeker niet altijd consequent. In die zin : macro doe ik niet zoveel en dus heb ik maar één map met macro's. Landschappen doe ik wel graag en aldus heb ik hoofdmappen "zonsondergangen", "wolken", "infrarood" die dus subsets zijn van landschappen eigenlijk. Maar ze staan op het hoofdniveau omdat ik er zoveel foto's van heb.

Voor meer snapshotachtige foto's (reizen en familie snapshots) heb ik ook een aparte map.

Ik ga stilletjesaan beginnen met studiowerk en daar kan ik voorstellen dat de naam van het model maar zeker ook de datum wél een rol speelt.
Maar van een mooie zonsondergang maakt het me eigenlijk niet uit wanneer ik de heb getrokken. Als ik het wil weten, kan ik altijd nog in de exif kijken.

Maw er is voor mij niet één alomvattend ordeningsprincipe.

Daarnaast kan je boven die directorystructuur ook nog een tool leggen (vb idimager) die op basis van exif uw foto's zo of zo of zo kan benaderen.

antoine200
26 december 2006, 08:56
Allen bedankt voor jullie inbreng.
mvgr
antoine200

sugar
29 december 2006, 22:06
Bij mij start de indeling bij categoriën
- FAMILIE

- DUFFEL

- 20051208 OPA 80
- 20051225 KERSTFEEST
- 20060406 PASEN

- ALKEN

- 20051206 SINT
- 20051224 KERSTFEEST
- 20060406 40 JAAR HUWELIJK
- MACRO
- REIS
- PORTRET
- STADSFOTOGRAFIE

Verder gebruik ik per bereik een cataloog in iView, dat laat me toe te zoeken op datum, file type, en een aantal sets die ik zelf gedefinieerd heb (ik kan bijvoorbeeld in een wip alle foto's van de kinderen van mijn broer selecteren, of alle foto's die ik heb gemaakt van een Distelvlinder)

sugar

antoine200
31 december 2006, 13:13
Bij mij start de indeling bij categoriën
- FAMILIE

- DUFFEL

- 20051208 OPA 80
- 20051225 KERSTFEEST
- 20060406 PASEN

- ALKEN

- 20051206 SINT
- 20051224 KERSTFEEST
- 20060406 40 JAAR HUWELIJK
- MACRO
- REIS
- PORTRET
- STADSFOTOGRAFIE

Verder gebruik ik per bereik een cataloog in iView, dat laat me toe te zoeken op datum, file type, en een aantal sets die ik zelf gedefinieerd heb (ik kan bijvoorbeeld in een wip alle foto's van de kinderen van mijn broer selecteren, of alle foto's die ik heb gemaakt van een Distelvlinder)

sugar

Lijkt mij een goede combinatie.
mvgr
antoine200

bolke
31 december 2006, 13:36
Ik ben redelijk makkelijk. Ik heb dit onderstaande en gebruik een applicatie om alles netjes te ordenen. (Photoshop Elements 5.0).

http://www.hroling.nl/media/structuur.jpg

In PSE heb ik Collections en TAGs aangemaakt.

GroovBird
2 januari 2007, 19:45
Als je Windows XP gebruikt, is extra software niet nodig. Je kan bij elke JPEG enkele trefwoorden alsook een titel, auteur e.d. toevoegen. Gewoon een of meerdere beeldjes selecteren, rechtsklikken en "eigenschappen" opvragen, dan heb je daar een laatste tabblad met de EXIF eigenschappen, onderaan kan je wat invullen.

Leuk is dat de zoekfunctie van Windows XP (rechts klikken op een folder en "zoeken..." selecteren) ook deze velden ondersteund.

Catalogiseren in mappen is een redelijk eenzijdig kijk op de foto's (bv. op datum?) en kan je toch niet gebruiken om achteraf een enkele foto terug te vinden tenzij alleen op datgene dat je gebruikt hebt om het in te delen. Als je je foto's op datum verspreid, kan je enkel op datum gaan terugzoeken. Kies je voor onderwerp, dan kun je alleen op onderwerp terugvinden.

Ik denk dat een folderstructuur echt alleen maar de bedoeling kan hebben om foto's die echt gerelateerd zijn (bv. zelfde shoot) bij mekaar te steken. In dat geval speel je je ook makkelijker af als slideshow.

Spijtig is wel dat die zoekfunctie van Windows XP niet de IPTC extras ondersteund die Photoshop bijvoorbeeld aanbied. Ik heb een paar klanten die daarmee sukkelen en al vanalles geprobeerd hebben.

Dave

sugar
2 januari 2007, 21:09
Als je Windows XP gebruikt, is extra software niet nodig. Je kan bij elke JPEG enkele trefwoorden alsook een titel, auteur e.d. toevoegen. Gewoon een of meerdere beeldjes selecteren, rechtsklikken en "eigenschappen" opvragen, dan heb je daar een laatste tabblad met de EXIF eigenschappen, onderaan kan je wat invullen.

Leuk is dat de zoekfunctie van Windows XP (rechts klikken op een folder en "zoeken..." selecteren) ook deze velden ondersteund.

Catalogiseren in mappen is een redelijk eenzijdig kijk op de foto's (bv. op datum?) en kan je toch niet gebruiken om achteraf een enkele foto terug te vinden tenzij alleen op datgene dat je gebruikt hebt om het in te delen. Als je je foto's op datum verspreid, kan je enkel op datum gaan terugzoeken. Kies je voor onderwerp, dan kun je alleen op onderwerp terugvinden.

Ik denk dat een folderstructuur echt alleen maar de bedoeling kan hebben om foto's die echt gerelateerd zijn (bv. zelfde shoot) bij mekaar te steken. In dat geval speel je je ook makkelijker af als slideshow.

Spijtig is wel dat die zoekfunctie van Windows XP niet de IPTC extras ondersteund die Photoshop bijvoorbeeld aanbied. Ik heb een paar klanten die daarmee sukkelen en al vanalles geprobeerd hebben.

Dave

Ik vind dit véél te omslachtig.
Die fotobeheersingsprogramma's maken alles zoveel sneller en makkelijker. Die programma's laten immers toe om op alle metadata te zoeken, op combinaties van metadata en bovendien over verschillende folders heen.
Verder kan ik bvb ook alle bestanden die ik wil afdrukken gewoon een overeenkomstige status geven en daarna direct selecteren en kopiëren op CD... Het helpt echt bij je workflow...

sugar

paparazzi
2 januari 2007, 21:15
Als Mac-gebruiker (op 't werk) heb ik nog nooit kunnen wennen aan de lastige structuur op windows. 'k Gebruik de map 'mijn afbeeldingen' dus ook niet, omdat die eerst weer ergens anders in staat.
Maak gewoon 'n nieuwe map op 'n harde schijf aan met foto's. Daarin maak ik 'n map met jaar en mapjes met maanden en daarin gooi ik de foto's van die maand in hun originele mapjes die genummerd van de camera afkomen. Een map met reisfoto's kan los in de jaarmap.

alfredo
2 januari 2007, 22:06
ik gebruik een gelijkaardig model, maar met dit verschil :
- onder de map '2006' maak ik eerst submappen '2006-01' '2006-02' enz.
- ik vul deze submappen met maximum 700 Mb aan foto's : dit komt telkens overeen met de capaciteit van één CD-R
- wanneer ik een backup maak op cd-r heb ik het gemakkelijk : mijn submap , b.v. '2006-01' sleep ik in Nero naar één CD-R. Deze CD-R krijgt achteraf dezelfde naam als de submap : '2006-01'

groeten
Alfredo.

Cozze
3 januari 2007, 02:04
ik heb door computerproblemen heel mn comp opnieuw moeten instaleren.
nu had ik gelukkig een backup van alles maar ben dus van plan (allez mee bezig) alles nu eens deftig te ordenen, dus ook mn afbeeldingen deze worden nu in een map mn afbeeldingen geplaatst met daar onder de volgende onder verdelingen:
Cozze
Lize
Mushing
Show
Familie
Natuur/landschap
Stads

nu kan een foto archiverings programma mij hierin verder helpen ? is het handiger ? zoja waarom ? en wat zijn dan goede archiveringsprogramma's ? en zijn deze gratis te downloaden ergens ?

Kevlar
3 januari 2007, 09:01
Ik ben mijn structuur eigenlijk voor de zoveelste keer aan het aanpassen.

Het probleem is dat je eigenlijk wel moet serieus beginnen werken met software programma's als je echt een overzicht wil houden en snel iets terug vinden. En het allergrootste probleem zijn die 100000 foto's die je nooit gecatalogiseerd hebt in het verleden en waar je nu toch eindelijk eens echt moet aan beginnen.

Ik ben er wel nog niet volledig uit hoe ik het nu ga doen.

Antoinne zijn structuur gaat zeker in de richting van hoe ik het ga doen. Maar 1 ding vind ik niet zo goed. Ik heb het tot nu toe ook niet gedaan maar eigenlijk moet je al je foto's een andere benaming geven. Want door het gebruik van verschillende camera's ga je anders toch met veel dezelfde namen zitten en dat kan heel verwarrend zijn.

Waar ik ook aan twijfel is of ik nu wel of niet mijn folders indeel via datum (wat ik tot nu gedaan heb) of een andere structuur per foldergrootte of iets dergelijks. Want een datum terugvinden via iview is eigenlijk maar 1 klik en je hebt al de foto's van die dag.

Ik zal deze thread nog wel wat volgen want dit is uiterst belangrijk eigenlijk want het grote aantal foto's dat ik over de laatste 8 jaar digitaal gemaakt heb zorgt ervoor dat er nu totaal geen overzicht niet meer is en ik bijna niets meer kan terugvinden. Wat ben je dan met al die foto's he:B